1. Rythm

Rythm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har kört den nya Fairphone 6 (med google) i en vecka nu. Tidigare har jag främst haft High End-telefoner från Apple, Samsung, LG, Nokia m fl, senaste var en Samsung S21 Ultra.

Mitt användningsmönster är "normalt" skulle jag säga, inga tunga spel eller applikationer utan snarare mycket användning av Teams för videomöten, sociala medier, surfning, kalender, betalningsfunktioner, trafikbiljetter, hälsoappar mm. Jag använder telefonen relativt mycket, både privat och i jobbet. Majoriteten av kommunikationen sker via wifi, men har ett fysiskt SIM och ett eSIM.

Första intryck:

Den är plastig i känslan, känns som en Nokia-telefon från 90-talet. Kanterna är nästan 90 grader och skär in en del i handen, detta jämfört med Samsungens avrundade kanter i metall. Inget problem och löser sig säkerligen när skalet är på plats. Skal är bristvara f n, både från Fairphone och diverse kinesiska tillverkare.

Ansiktsigenkäningen är väldigt känslig, även när man stängt av skärmen via sidoknappen och är på väg at tlägga ner den i fickan, startar den igenkänningsprocessen igen.

Power-knappen är försänkt och i samma nivå som kanten. Vilket gör att den är svårare än nödvändigt att hitta och trycka. Ingen dealbreaker, men onödig komplikation.

Fairphone-mode knappen (den gula) är mycket bättre placerad. Har inte lagt till rutinen att använda den helt ännu, men gillar idén och ska experimentera lite till med det, är förmodligen en vanesak. Man kan ha flera olika modes men har bara testat lite hittills.

Högtalaren för telefonsamtal (när man har telefonen vid örat) är väldigt riktad i en snäv vinkel, och lägger man örat bara några milimeter åt fel håll blir ljudet väldigt lågt. Inget problem för mig som tar 90% av samtalen i hörlurar, men en liten minuspunkt. Slår man på högtalartelefon under samtalet så är det inget problem dock.

Alla appar fungerar utan anmärkning, inklusive Niagara Launcher som kan vara lite petig med telefonmodeller, bl a HMDs telefoner fungerar riktigt uselt med den launchern har jag märkt.

Överföring via kabel USB-C till USB-C från den gamla telefonen gick snabbt, cirka 2 minuuter för de cirka 64 apparna.

Kort sagt: den fungerar bättre än föregångaren, en hel del plus för längsta tid av säkerhetspatchar, utbytbara delar, hållbarhet, EU-tillverkad och bra pris för vad man får. Är det en High end-telefon? Förmodligen inte kapabel att köra riktigt tunga spel men känslan är bättre än säg Samsungs A-serie så kanske jag skulle kalla den Premium mid-range eller något sådant. Kommer defenetivt köpa fler till övriga familjemedlemmar.

Bonus: det är blott en av fyra telefoner som fått betyget "A" i EUs Energy label, av över 600 telefoner.

Har ni frågor, så ös på!

Hatsune Miku, Puttesson, bernard och 1 annan gillar detta.
  2. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    896

MINA ENHETER

Hur är kameran? Batteriet? :)

3. Rythm

Rythm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag är inte särskilt duktig på kameror, men skulle säga att för enklare bilder så är den likvärdig vad jag fick ut ur S21, och därmed bättre än de flesta iphones. Batteriet funkar bra, strax under 5000 mAh räcker gott och väl några timmar mer än ett dygn. Dessutom utbytbart medelst en simpel skruvmejsel så teoretiskt kan man ha ett extra laddat batteri med sig.