Family Link -ska jag gå all in? Lösa funderingar

Diskussion i 'Allmänt' startad av pirum, 27 jun 2020.

  1. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Sonen fyller 9 och ska få sin första riktiga mobil (Galaxy A40, minsta mobilen jag kunde hitta, typ), sedan tidigare har han haft mina gamla utan SIM-kort och med mitt gmail-konto. (Dvs, mitt "telefonslaskkonto" utan viktiga mail)

    Glad i hågen satte jag upp Family Link. Praktiskt att kunna spärra app-nedladdningar osv. Tänkte dela de app-köp som går. Lade in korrekta uppgifter om ålder, osv, och, ja, då funkar ju inte Youtube. Men det går ju att lösa genom webbläsare.

    Men finns det andra appar som inte funkar om man bara är 9? Var det dumt av mig att sätta upp ett barnkonto, kanske borde jag gjort ett slask-konto i mitt namn? Funkar Pokemon Go? Har inte loggat in än, vore ju dumt om Pokemon-kontot spärras eller något knasigt pga för låg ålder.

    Har läst om en del som har haft problem att återställa telefonen om de lagt in Family Link.
     
    Kristy gillar detta.
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Vad gäller att erbjuda din son att surfa helt ocencurerat på allt från himmel till jord på YouTube så kan du lösa detta genom att installera NewPipe eller YouTube Vanced på hans enhet. [emoji4]

    Sen läste jag att du kan lösa Pokemon Go genom att registrera sonens konto i en speciell portal hos Niantic där du som förälder kan hjälpa grabben att inte låta sig luras av äldre barn genom att t.ex byta bort alla hans pokemons.

    Pokémon GO: Så spelar du med dina barn - de kan ha sina egna konton | Macken.XYZ

    När grabben fyller 13 så kan han själv välja om han fortfarande accepterar föräldrakontroll vilket då går över till Family Link föräldrakontroll för barn över 13, alternativt att han tar över kontrollen av hans konto. Stänger han av föräldrakontroll så misstänker jag att även enheten automatiskt stänger av detta och återgår till vanlig funktionalitet.

    Så här fungerar Google-konton när barn fyller 13 år (eller tillämplig ålder i ditt land) - Google For Families Hjälp
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Hm, ja, jag har kört OpenDNS med lite barnfilter tidigare, så riktigt helt ocensurerat får jag väl hoppas att det inte ska bli framöver heller :) (fast det blir väl svårare när man inte kör via egen router) Skulle gärna se en YouTube-app där man kan whitelista vissa kanaler men spärra allting annat.

    Tack för tipsen angående Pokemon, ska försöka kolla upp det.

    Just nu måste jag visst fixa ett samsung-konto för att kunna uppdatera Galaxy-apparna; det går inte att logga in med google-kontot som jag gör på min egen telefon, det kanske har med barnspärren att göra.
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja tyvärr så hjälper inte OpenDNS så mycket när det gäller att blockera icke barnvänligt innehåll på YouTube eftersom allt material strömmas från samma servrar vad jag förstår.

    Min dotter har bara passerat ett ljus på tårtan så jag inte hunnit göra researchen vad gäller YouTube, men hon kommer nog få nöja sig med YouTube for Kids appen ett tag framöver iaf. [emoji4]
    Jag skulle nog hellre råda till att inaktivera Samsung apparna och istället installera Googles motsvarigheter, Galaxy Store blir ju lite kontraproduktiv då den isåfall skulle tillåta grabben att installera sånt han kanske inte får/bör.
     
    Leo83 gillar detta.
  5. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Har använt Family Link ett tag och hade önskat bättre administration, främst från dator för överblick.

    Men, dagens problem är detta : sonen är på skogspromenad med Strövarna. Han har med telefonen.

    Jag vill kunna se på Google maps var han är.
    Duktig som han är har han dock ofta på batterisparläge så positionen uppdateras bara när han väcker telefonen och accessar gps tror jag. Dessutom har han inte på datatrafik, för att spara på den antar jag. Duktigt. Men, jag vill ju veta var han är.

    Så: kan jag remote "väcka" telefonen på något sätt? Och få den att kolla gps. Orootat. Kan jag remote slå på data?

    Antar att det på rotade telefoner gått att göra sådant via tasker eller nåt, genom att läsa inkomna SMS, men är det omöjligt på en orotad? Tycker family link borde ha stöd för bättre övervakning...