FAQ: Klarhet om videosamtal, främre kameror, teckenspråk

Diskussion i 'Allmänt' startad av greenjuice, 24 mar 2010.

1. greenjuice

greenjuice Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 15
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    /e/OS
    Övrigt:
    Surface Laptop 3 & Macbook Air M3
    Jag ser att det ibland dyker upp frågor här på forumet om en viss modell har främre kamera, då förväntar man sig att den kan ringa videosamtal. Andra frågor om man kan ringa videosamtal etcera.

Saken är att det finns teckenspråkiga folk som ringer videosamtal med sin mobil. I dagsläget är det få tillverkare som erbjuder det: Sony Ericsson, Nokia, Samsung. Tyvärr varierar kvalité på videosamtal, om det är två olika märken som ringer till varandra - en med SE ringer till sin kompis som har Nokia, då är det inte säkert det blir bra bild. Få mobiler har något bättre kvalité på att hantera videosamtal.

Den här efterfrågan med att ringa videosamtal är stark i teckenspråkssamfundet. Många döva och hörselskadade inklusive har ingen nytta eller kan inte använda röstsamtal.

Har man mobil som man kan ringa videosamtal, då kan man utnyttja en tjänst s k "Tolk i fickan" - innebär att man ringer upp en tolk och den tolkar mellan två parter om ena icke kan teckenspråk tex ute på stan eller vid tandläkarbesök.

Jag kan nästan med 100% säkert säga att det finns inget stöd för videosamtal i Android i nuläget. Men det går att rösta på i Google Code. Ett annat problem är att operatörerna är inte intresserade att öka överföringen till just videosamtal.

Själv har jag gett upp att jaga efter en modell som klarar videosamtal riktigt bra. Nu kör jag Android för tillfället. Jag hoppas att Google implementerar stöd för videosamtal i kommande Android-versioner framöver. Det skulle betyda mycket för teckenspråkssamfundet.

Jag skriver det här inlägget så att ni övriga (dvs hörande) förstår varför sådana frågor ställs ibland i forumet. Det skadar inte att ni får lite mer kunskap i detta sammanhang :)

2. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Intressant inlägg, aldrig tänkt i dom banorna.
    Alltid trevligt att bli upplyst, hoppas det snart kommer en produkt som passar.

3. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Väldigt intressant och jag hoppas även hörande röstar.

4. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det egentliga enda tekniska hindret är faktiskt en kamera i fronten, vilket kommer med nästa HTC "supersonic".
    Allt som sedan krävs är en app som kan skicka och ta emot video, (ta exv bambuser mfl som kan skicka video i bra kvalité)
    Kan du dessutom slå av ljudet så har du sparat på viktiga kbps i överföringen.
    Så detta behöver egentligen inte finnas native i android och man kan ju hoppa över operatörerna helt och hållet och skita i dom, skaffa bara ett bra dataabbonemang när tiden är inne.

Som sagt, kamera fram, sen borde det börja komma :)

5. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Detta va ju en ganska hård lanserad tjänst när 3 kom till sverige. JAg har haft 3-4 modeller med funktionen med provade det 1 gång. Förmodar att jag inte är ensam om detta. Skulle gissa på att funktionen dött ut

6. eak

eak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då ser jag en inte allt för komplicerad lösning på detta med en Android lur.
    Att någon utvecklar en app (vilket jag redan tror finns) som streamar video över webben. Där tolken kan sitta och tolka. men det behövs ju dock display och kamera på samma sida av telefonen för att det ska fungera smidigt.
    Heltenkelt använda kameran i mobilen precis som webkameran på laptopen.