Problem: Får ej gps att fungera :-/

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av zanoy, 30 jul 2011.

1. zanoy

zanoy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Köpte en S2a igår, sen dess har jag försökt få gps att fungera utan resultat. Har testat flera olika appar. Har lyckats få pos genom triangulering i google maps men är inte riktigt samma sak..

nu är frågan om det är fel på mjukvara eller hårdvara? Finns det någon mer inställning än gps av eller på?

2. Kristofer

Kristofer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låt luren ligga stilla utomhus i en så ostörd miljö som möjligt i ca 15 min. Kör samtidigt ett program som t.ex. GPS Test och se om den inte lyckas låsa efter ett tag. GPS:en behöver "köras in" så att säga.

3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Har du provat att ha wifi igång samtidigt? (inställningar/plats och säkherhet)

4. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    När jag var i Japan (och därmed hade datatrafik avstängt) hade jag stora problem med platsposition i Google Maps. Det funkade nå'n gång ibland, men oftast hände ingenting alls, även om jag lät den leta i flera minuter (och duttade på skärmen med jämna mellanrum för att den inte skulle släckas ner).

I Sverige har det dock funkat utmärkt varje gång, både i Google Maps och Navigon (vet inte om jag provat fler program).
    Under [Inställningar] - [Plats och säkerhet] har jag kryssat i alla tre rutorna under [Min plats].

5. HugSeal

HugSeal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Sedan jag uppdaterade till senaste firmware och i samma veva åkte hem över sommaren har jag haft stora problem med min gps. tidigare tog det kanske 15-20 sekunder att låsa på satelliter och få min position. Nu tar det ett par minuter.
    Detta även när jag åkte tillbaka en sväng under ledighet.

6. AndersE

AndersE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

GPS i sgs2 är ett skämt enligt mig. Min fungerade också bra i en dag, sen börja den ta längre o längre tid på sig. Man kan köra GPSstatus (meny: verktyg: hantera a-gps) för att få nya satellit data, men det hjälper bara en dag det också.
    Jag är så fasansfullt trött på gps'en. Man ska INTE BEHÖVA ha triangulering på eller hjälp av internet. Vanliga GPS'er har ju inga problem att klara sig utan det.

Min hittar (med lite tur) en 3-5 satelliter inom nån minut, efter en 5min kommer det fler , men att LÅSA på dom kan ta upp till 15-20minuter.

Avänder man GPS hela tiden så fungerar det hyffsat, men man använder ju inte den varje dag. Jag har alla tre alternativen i menyn på, och har provat med att stänga av de också, men det gör ingen skillnad.

Jag ska vänta tills det kommer en ny uppdatering till mobilen, fungerar det inte då heller så skickar jag in den till samsung.

7. AndersE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har "kört in" min i 2v, inte fungerar den bättre för det.

Last edited: 31 jul 2011
  8. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Min har också börjat strula... Tror definitivt att det är till 100% mjukvarurelaterat (om ma inte har ett måndags-exemplar). Min hittar utan problem 9-12 satelliter inom bara 10-15 sekunder, men, den låser inte in på dom förrän efter kanske 1 minut...
    Fungerade klockrent till för någon dag sen när detta problem började. Har inte gjort om någon inställning eller installerat om något.
    Där emot har det hänt förut och det enda som verkar hjälpa då är att köra en factory reset... Men va faan, det orkar man ju inte göra typ en gång i veckan. Tar ju en dag att lägga tillbaka alla program och fixa inställningar och dylikt.
    För övrigt känns det ju inte rimligt att man ens ska behöva göra det över huvud taget. Skärpning Samsung på den fronten.
    Fattar inte att det ska vara så svårt. HTC fixar det ju gallant om och om igen i sina mobiler. :(

9. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Min låser på max 10sek, har ni bytt rom eller så? Isf har sannolikt NTP servern ändrats till US eller nåt sånt. Ladda ner fasterfix från market och ändra till Europa isf.

10. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Min har alltid stått på usa och låser på 8-15 sek.
    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

11. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Jo nyfiken som man är så har ja provat div. olika ntp men det verkar inte göra nån direkt skillnad.

Men de borde i teorin iaf va bättre att köra på eu servern :)

12. AndersE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Är du missnöjd med att den låser på 1 minut??? Skäms..

Här sitter en del andra med gps kanske hittar satelliter på 1 min men inte låser förrän efter 10-15minuter.

På 10-15min hinner man köra 1-1.5mil, eller att gå 1km eller mer.

13. AndersE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Låser den VARJE dag och varje gång på 10sek? Är du inom eller utomhus? Har du haft igång gps programvara hela tiden? Har du provat att inte använda gps på ett par dagar?

NTP server? Vad är det och var hittar man det i mobilen? Sen för det andra så ska man FORTFARANDE inte behöva första hjälpen till gps'en. För att få kallas gps tycker jag den ska kunna klara sig utan hjälp från a-gps och internet.

Nej kör helt original, man ska inte behöva joxa med andra romar för att en sak ska fungera.

Vad fn, fasterfix fungerar bara på rootad telefon ju.

Last edited: 31 jul 2011
  14. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Vet att det inte var mig du citerade, men jag använder inte min GPS varje dag, men har ändå bara haft problem när jag var i Japan. Jag vet inte om det då berodde på att jag var utomlands, för att jag inte använde internet, för att det var fullt med skyskrapor (fast det var det inte överallt) eller varför det funkade så dåligt där, men i Sverige har jag aldrig upplevt några problem.

Någon gång har det kanske tagit uppåt en minut, men då satt jag i en bil under en bro (använde Navigon).

Nyss tog det drygt 5 sekunder att få lock i Google Maps när jag provade (inomhus, men i närheten av flera stora fönster).

(Har för övrigt en riktigt gammal kernel just nu.)

15. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    :cool:

Nja, jag är väl mest missnöjd med att den har gått från att ha låst på mellan 10-15 sekunder till 1 minut +, utan att ha gjort något speciellt med telefonen kan tilläggas. Då känns det som att det inte finns något som hindrar att den fortsätter på samma spår tills jag är uppe i 15 minuter.

16. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Utomhus låser den inom 10sek alla gånger jag har provat. Kör GPS test, där kan du se hur många satelliter den ser och hur många du har lås på mm.

Ställer jag mig vid fönstret(bor på andra våningen i 7vån betonghus, höga hus runtomkring) så får jag gps lås för det mesta, det kan variera endel hur länge det tar innan det låser.

17. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Skumt problem, min GPS låser hur fan jag än gör. Jag låg i sängen igår å drog i gång Maps å kollade runt i Latitude. GPSen fick en låsning mot en sattelit även när jag låg där å slappade. Kunde inte tro de va sant eftersom jag faktiskt ligger 1meter ifrån fönstret.
    Å nä, de va inte a-gps eller nåt annat. Jag hade igång GPS:en och den lös konstakt i satusbaren. När jag är ute så låser den pos på cirka 3-10sekunder. Jag är iaf riktigt nöjd med min GPS. Hoppas den inte börjar strula framöver.

18. Pumbi

Pumbi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

19. AndersE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Man ska INTE behöva roota för att få en telefon som fungerar.

Ni som har så bra GPS, kolla hur det blir om ni stänger av "använd trådlösa nätverk" och "Använd sensor hjälp" i Plats och säkerhet i inställningar..

Har ni lika bra lock tider då?

twisted1: Detta är mycket skumt, jag testa GPS test som du skrev om, och ja min hittar o låser snabbt med det programmet IBLAND ca 50/50.. Men alla andra program tar tid på sig alltid.

Program som tar mellan 30 sek och ett par min på sig att hitta och minst ett par min på att låsa:

My tracks, Navigon, GPS status, google maps och GPS essentials.

Och likaså, har man ett program som fått lås på ett antal satelliter och man stänger av det programmet för att starta tex my tracks, ja då är jag tillbaka på ruta 1 igen.

20. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Utan A-GPS kommer alla GPS'er få långa låstider under vissa omständigheter, men det är främst om man reser utan GPS påslagen på vägen, inte haft GPS igång på länge eller lite sämre mottagningsförhållanden.
    Använder man GPS ofta och med bra mottagning så kanske man aldrig råkar ut för detta, men GPS-systemet själv kan inte ge låstider under 30 sekunder i alla lägen.

Ett bra exempel är ju Merlininsider's problem i Japan ovan, det låter som helt förväntat beteende, GPS behöver själv få ner all info från satteliterna på en helt ny plats med dålig täckning, detta tar tid med en bitrate på 50 bit/s (japp, det är inte mer).

Lite info om detta för er som är intressearde:

Slow Lock: Why does my GPS lock slowly sometimes?
    Why won't my GPS Lock? I have 4 satellites in view.
    How a GPS Receiver Locks

Förresten, en viktig fråga till er alla: har ni GPS-hw på eller av i notification bar när ni inte använder GPS'en? Jag har den alltid på eftersom en GPS som inte används (dvs ingen GPS ikon som blinkar eller är tänd) drar inte mkt ström. Jag vet inte hur/om detta påverkar tid för låsning, men jag misstänker att det påverkar.

Men att ofta få lång låsningstid när man nyligen har haft GPS'en igång på ungefär samma position och har bra täckning alternativt har A-GPS påslaget tyder på att nåt kan vara fel , men det kan ju t ex vara A-GPS systemet som ger felaktig information till telefonen för vissa, det är tyvärr svårt att få reda på exakt hur A-GPS'en fungerar i en Android-telefon.

Tråget gillar detta.