Problem: Får ej sms fören jag trycker igång skärmen

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av mettior, 17 maj 2012.

1. mettior

mettior Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sedan jag uppdatera till den senaste uppdateringen (1.29.401.11) så får jag bara sms när jag trycker igång skärmen. Eller jag får signalen och notifikations lampan blinkar först då ial.. är det bara jag eller är det fler? Är det någon som har en lösning på detta eller hört någon annan som har detta? Är ju irriterande att inte se att man fått mess fören man väl kolla på mobilen, det är ju inte för inte man har signal, vibrator å en blinkande lampa.

2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Märkligt. Har du testat om det är likadant med samtal och andra notifikationer?

3. mettior

mettior Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Japp det är sms och facebook notice samt även vid mail. Samtal funkar fint.

4. perkarn

perkarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Det är fenomenet har jag också varit med om.

5. mettior

mettior Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har du blivit av med det då? och isf hur?? väldigt störande att inte veta att man fått sms fören man kollar mobilen.

6. perkarn

perkarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Det är otroligt störande ja.. Och det är fortfarande så. Fast det kommer och går lite random.
    Jag kör med chompsms, men det ska väl ha mindre betydelse..

7. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Inte helt säkert. HTCs lurar brukar vara extremt kopplade till Sense och dess appar och eftersom HTC gjort om Meddelande appen så är det möjligt att 3e parts appar kan ställa till det. Men jag håller med om att det inte "borde" spela någon roll :P

8. mettior

mettior Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag använder "orginal" sms appen.. måste ju vara någon som kan lösa detta :)

9. Eremiten

Eremiten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag åkte på det problemet nu jag också, ingen som hittat nån lösning? Kör med stock sms-app och det kom idag trots att jag uppdaterade för rätt länge sedan!

10. Eremiten

Eremiten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Nu har jag det problemet hela tiden, nån som fortfarande har liknande symptom?

Kan det vara ssLauncher som bråkar? Det är det senaste jag pysslat med som jag kommer ihåg på rak arm.

11. drakelol

drakelol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har lika dant, hör smset men kommer inte upp nåt förrän jag låser upp den :S

12. Stacks

Stacks Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Samsung S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8+
    Har samma problem, men det verkar som det kommer och går. Ett tag var det väldigt illa, då fick jag 3 sms direkt jag slog igång skärmen. För jag tyckte det var konstigt att folk bara slutade svara. Tittade man på tidsstämplarna så hade smsen kommit upp till för 20 minuter sedan. Väldigt skumt!

13. tola63

tola63 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

kolla i meddelanden meny/inställningar/meddelande/förhandsgranskning av meddelanden skall var bockat för att det skall funka....

14. Jakkal

Jakkal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har samma problem..

http://www.theverge.com/2012/5/9/3008918/htc-one-x-messaging-notification-problem

Frågan är ju då om detta har åtgärdats av HTC i någon av de uppdateringar man kablade ut för ett par veckor sedan? Nyheten jag länkade till publicerades 9 Maj.

Chattade med HTC nyss via supporten. Den jag fick prata med hade aldrig hört talas om felet men föreslog att göra en mjukåterställning, d.v.s. hålla inne av/på-knappen tills mobilen börjar räkna ner och sedan startar om sig själv.
    Funkar inte det föreslog hon att jag gör en fabriksåterställning.

Mjukåterställningen gjorde ingen skillnad för mig.. fan vad irriterad jag blir på det här.

15. anderssoncarina

anderssoncarina Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A
    Menar du "notification preview" (sista alternativet för mottagna meddelanden)? Jag har inte den ibockad men har inga problem med att ta emot sms. Eller menar du det första alternativet för mottagna meddelanden: "received notification"?

Har ni som har problem testat att klicka i att vidarebefordra meddelanden till en mailadress och se om sms:en kommer till mailen utan problem på rätt tid, eller om de kommer dit först när ni låser upp skärmen och får notifieringen om meddelandet?

16. Jakkal

Jakkal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Som en update till länken jag postade ovan..

We're disappointed that HTC hasn't yet addressed a text message notification issue that we've been experiencing, but we're still keeping our fingers crossed that the next update will address that issue.

http://www.theverge.com/2012/6/6/3069201/att-htc-one-x-update-ota-changelog

Så förhoppningsvis innebär det att det fortfarande finns tryck på HTC om att lösa det här.

17. Jakkal

Jakkal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag tror inte att det egentligen är något problem med att ta emot meddelanden, telefonen har tagit emot meddelandet rätt klockslag, vilket ju är vad som indikeras av tidsstämpeln när man läser meddelandet. Messet är tillgängligt samma ögonblick som man låser upp skärmen, det ligger liksom på mobilen i dvala. Att tiden diffar beror på att man som användare inte vet när man fått sitt meddelande. Telefonen har exempelvis tagit emot meddelandet 12:00 utan att jag är medveten om det, låser jag upp skärmen 12:15 så är det då sms-signalen hörs och "nytt meddelande" syns. Det är först när man låser upp skärmen som man är medveten om att man har nytt meddelande. "Standby"-notifieringen buggar. Fruktansvärt drygt att sitta och låsa upp skärmen med jämna mellanrum varje gång man för en konversation med någon för att inte riskera att framstå som ett segt arsel som inte bryr sig..

Last edited: 11 jun 2012
  18. vitoc

vitoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har samma problem, det är dock inte varje SMS utan det är lite titt som tätt. Sjukt irriterande.

Har även ett annat problem, sitter ibland längre tider på diverse tåg, och ibland så tappar man täckningen, helt normalt. Problemet är dock att det är inte alltid den faktiskt hittar något nät igen. Då måste jag aktivera flygplansläge och sedan inaktivera det. Det är också riktigt störande. Speciellt sträckan Kalmar - Göteborg där har man täckning kanske 50% av sträckan, och där kan den "hänga" sig kanske 10 gånger.

19. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Tror ni att HTC snart kommer ut med en ny uppdatering som löser dessa problem och även G-sensor buggen som gör att den ej funkar.

20. Jakkal

Jakkal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Samma här, inte varje gång, men det felar mer ofta än sällan. Tjejen messade mig när vi satt i samma rum för att se om det levererades direkt, det gjorde det inte. Men när jag låste upp skärmen fick jag messet.

Det får man väl hoppas, jag förutsätter att man jobbar på en lösning. Det är ju ett så fruktansvärt larvigt fel som ställer till med så mycket onödig frustration. Det är ju så grundläggande för en mobil att spela upp sms-signalen direkt när man får meddelande, att det då strejkar liksom, vafan..
    I övrigt är jag nöjd med min HOX, den har inga andra sjukdomar som folk beskriver.

http://www.theverge.com/2012/5/9/3008918/htc-one-x-messaging-notification-problem

Där framgår det att både AT&T och "den globala utgåvan" (d.v.s. den vi har) av mobilen har problemet i viss utsträckning. HTC bör alltså vara medvetna om felet och därmed jobbar på en fix.

Last edited: 11 jun 2012