Får ej svenska att fungera.

Diskussion i 'Galaxy S22' startad av Mackan1, 4 jun 2024.

1. Mackan1

Mackan1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Oneplus 13

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 13
    Köpte en Galaxy s22 från Cdon, men när jag startade upp den så gick det ej att välja svenska. Och efter jag har kommit igång med telefonen och ska välja språk så blir ej allt på svenska fast jag har valt det. Någon som vet vad problemet kan vara?

Bifogade filer:

2. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Det låter ju som att ordlistan inte lagts in korrekt i mobilen, kanske kan vara så med vissa europeiska utgåvor även fast alla borde vara likadana. Vilken butik på CDon var det som sålde mobilen? I slutänden är det ju ett garantiärende för just den butiken, så tyvärr kommer du nog att behöva skicka tillbaka mobilen men de borde kunna skicka ut en ny åt dig först och sedan skickar du ditt exemplar i retur.

Vilka delar är det som inte blir på svenska? Du kommer inte att automatiskt få svenskt språk i alla appar bara för att du ställer in svenska som standard i mobilen, däremot ska alla delar av Android och Samsungs system kunna vara på svenska.

Kristy gillar detta.
  3. Mackan1

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Oneplus 13

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 13
    Apparna verkar vara på svenska. Är Samsungs system som verkar vara problemet. Bifogar bild.

Bifogade filer:

4. Mackan1

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Oneplus 13

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 13
    Tror företaget som skickade telefonen hette något som Scomall eller nått sådant.

Bifogade filer:

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 180
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där är inte den europeiska versionen av S22 då den har SD CPU. Jag har för mig att dessa inte har helt stöd för svenska

Kristy och Skuggvarg gillar detta.
  6. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Det framgår inte på den butikens CDon-sida om produkten att svenska inte stöds, därför kan du vända dig till CDon och skapa en reklamation. Om sådan info saknas kan man utgå från att svenska ska funka, och om så inte är fallet så har företaget gjort fel och därmed har du rätt till reklamation av produkten. Så kontakta CDon.

trjberg och Kristy gillar detta.
  7. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Söker man på andra marknadsplatser så verkar Scomall sälja lite vadsomhelst. Här har någon (det finns fler om ni kollar länken) fått en amerikansk version med allt vad det innebär (ursäkta för Google Translate):

upload_2024-6-4_12-40-48.png

God morgon. Jag fick precis min svarta Samsung Galaxy S22 128GB. Innan jag gjorde en beställning passade jag på att ställa frågan om tillverkarens referens för att ta reda på om versionen var kompatibel för användning i Frankrike, det vill säga (SM-S901B/DS) fick jag veta att versionen var internationell med en Simkort och ett eSim-kort och givetvis användbart i Frankrike. Men överraskning fick jag en version i USA (SM-S901U1 Inte seriösa säljare Sco Mall och Xing Hui Tong Limited).

Ännu en gång. Fel vara mottaget. I beskrivningen är telefonens modell: S908B och jag fick S908U igen. U:et är amerikanskt och fungerar dåligt på flera ställen, bland annat i Frankrike. Problem med 5G/4G-frekvenser. B:et är internationellt och fungerar som det ska. Det här är versionen som fungerar i Frankrike. Jag kontaktade säljaren två gånger för att bekräfta att det verkligen var den internationella versionen, två gånger sa han ja till mig. Liggande säljare. Att undvika.

Telefonen stämmer inte överens med beskrivningen. tillkännager två fysiska simmar plus e-sim förutom att det bara finns en fysisk sim. icke-europeisk produkt. inga instruktioner på franska. Kommer med en QR för instruktioner men det kommer ut en iPhone lol. Jag rekommenderar inte denna produkt.

Cdiscount.com

Kristy gillar detta.
  8. Mackan1

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Oneplus 13

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 13
    Jag kontaktade Cdon, så får se om det går att skicka tillbaka på ett smidigt sätt. Man ska kanske inte ta billigaste alltid ;) köpa från seriösa handlare är nog att rekommendera.

Kristy gillar detta.
  9. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 271
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Jo cdon har väl passerat sin bäst före datum, MEN samtidigt skall du tänka på att när det kommer till S22 serien är versionen med SD (den du fått) en bättre version än den menad för Sverige som har Exynos.
    Så om du får allt annat att fungera och kan leva med den bristfälliga svenskan bör du fundera på att behålla den.
    SD versionen har bl.a. bättre batteritid och bättre hantering av foto vilket gör att många entusiaster väljer att importera den versionen istället för Exynos.

Kristy gillar detta.
  10. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Bättre du kontaktar säljaren. Cdon är bara en handelsplats med olika säljare.

11. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Är det samma frekvensband på USA-versionen som för Europa? Annars blir det kanske mer problem med täckningen.

De fransmän som köpte enligt mitt inlägg fick USA-versionen.

12. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 180
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För 4G är det ingen skillnad rent band mässigt, båda har stöd för 1/3/7/8/20/28 och 38 vilket används i Sverige, däremot kan 4G+ kanske inte fungera fullt ut.
    För 5G är det mycket värre, den har inte stöd för band 78 något som används väldigt mycket i Sverige. Den har stöd för N28. Om jag förstått rätt så används N1/N28 och N78 i Sverige än så länge för 5G

Kristy och MultiMan gillar detta.
  13. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 271
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Som redan sagts kan det ju bli problem, men om jag inte är fel på det är det ju mer än US varianten som har SD och det finns mer kompatibla versioner med våra nät.
    Hittar inte vilken modell det rör sig om men är det en Hongkong modell tror jag den funkar bättre i Sverige än en US modell.

Kristy gillar detta.
  14. Sanny

Sanny Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har någon försökt få tag i Scomall? Jag vill returnera…