Får fn sinne på HERO/Android

Diskussion i 'Hero' startad av AlbinLoan, 20 dec 2009.

1. AlbinLoan

AlbinLoan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Hej,

Albin är just nu en grymt irriterad Hero/Android användare och har varit jävligt nära på att slänga luren i väggen och det har aldrig hänt...någonsin att jag har slängt några av mina kära elektronikprylar i väggen.

Älskar android för dess öppenhet men det var väl f*** vad slött allting går.

Vem i H*** utvecklar ett operativsystem där applikationer inte stänger av sig när man går ut ur dom? VEM?

Meddelanden, inställningar, klockan, kalender, kamera, album, astro. MEN KOM IGEN? Minne kvar, 30-40mb och hur jäkla snabb är telefonen då? Man skall väl för fan inte behöva gå in i Taskiller varje jävla gång för att sänga av applikationer???????? Galet alltså.

Gah, herre ****.

Jag går från en iPhone 3GS som för övrigt är så mycket snabbare att det är galet. Tappar min iPhone i golvet och glaset spricker och har inte orkat fixa glaset så jag köper en HTC Hero som för övrigt är en betydligt roligare och bättre telefon med Android men ibland får jag sådant spel alltså.

Men ingen av er märker detta? Ingen som klagar? Ingen som skriver någonting om det överhuvudtaget är för mig ett mysterium.

Har jag missat någonting? Jag kör för övrigt ROM 3.0 från M och folk tycker den går snabbt?

Help!!!

No offence men just nu är jag bara lack.

Tack!

/Albin

Last edited: 20 dec 2009
  2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Nej, det är helt riktigt att Hero inte är lika snabb som iPhone 3GS. Den är inte ens lika snabb som iPhone 3G. Hårdvaran är utan överdrift så fullkomligt utdaterad (rötterna i 2003, vilket säger en hel del) att det är skrattretande, den orkar helt enkelt inte driva Android (och än mindre Sense) i samma fart som du är van vid från iPhone 3GS.

Android kommer inte komma till sin fulla rätt förrän det dyker upp telefoner med modern hårdvara som på allvar kan skyffla data och grafik i den takten som du och många med dig kräver. Motorola Droid/Milestone och Acer Liquid är de enda androidlurarna som har hunnits släppas som har den nya generationens hårdvara och dessa är betydligt snabbare än Magic, Hero, Dream, Galaxy etc som alla bygger på stenåldersteknik.

Det skall dock sägas att långt ifrån alla har samma krav på hastighet/flyt som vi hardcoreanvändare har, och för dessa upplevs nog Heron som mycket rapp. Särskilt om de kommer från WinMo eller Symbian som är ÄNNU segare.

3. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Vill även tillägga att funktionen i Android som skall göra att resurser frigörs vid behov fungerar uselt. Man får, som du säger, regelbundet sitta och stänga ner saker manuellt för att få ut maximal prestanda. Detta gäller i alla fall på den gamla generationens hårdvara. Jag har tyvärr inte testat någon av de två nya lurarna med modern hårdvara ännu.

Jag skulle dock fortfarande hellre välja oven nämnda seghet hellre än att inte få möjligheten att multitaska tredjepartsapplikationer öht.. men det måste gå att lösa det bättre, snabbare, än vad vi ser idag.

Min kollega Bernard rapporterade att vårt recensionsexemplar av Acer Liquid fortfarande var blixtsnabb med ett antal applikationer (Spotify, Browser, Mail) igång, något som skulle göra hans Magic närmast obrukbar.

4. browneye

browneye Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Då kan man undra ifall detta är åtgärdat i Eclair eller Flan? Har för mig att jag läst att dessa versioner skulle vara snabbare, men vet inte om det skulle bero på en optimisering av multitaskandet.

5. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ja, det är en bra fråga, inte helt orimligt att 2.0 och 2.1 är betydligt bättre optimerade.

Vi vet dock att Liquid multitaskar oerhört mycket bättre än exempelvis Magic trots att de kör samma androidversion, 1.6, vilket gör att man bara kan dra slutsatsen att den finfina multitaskingkapaciteten i Liquid helt och hållet är hårdvarans förtjänst.

6. AlbinLoan

AlbinLoan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja suck faktiskt.

Men borde det inte dyka upp uppdateringar som löser många av dessa problemen?

Android är ju ändå ganska nytt? De talas mycket om 2.1 men det nämns väldigt lite om prestandaförbättringar tycker jag. Man är väldigt mycket på utseende framförallt och funktionalitet. Tycker personligen att prestanda är viktigt också. Vad hjälper det om vad du kan göra med en telefon när saker tar lång tid?
    Önskar ibland att man inte vore så kräsen. Samma sak i datorvärlden. :)

Ciao Albin

7. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag är helt oförstående inför era åsikter? Använder min sons 3GS emellanåt & visst är den ngt rappare men skulle väl bara fattas annat utan multitasking. Min Hero är med originalROM riktigt kvick, Android stänger effektivt ned apps när jag börjar ha för mycket igång vilket man kan se i appen system monitor där man ser hur mycket RAM som används. Som mest används strax under 90% vilket inte är några problem, så fort RAM-användningen närmar sig det så stängs nåt ned.

Att stänga ned saker med Taskkillers förstör mer än gör nytta, om man måste göra det har man något fel i luren eller så kanske man ska sluta med det & se om det blir bättre?

Detta är hur min Hero fungerar, kan bara tala för den...

8. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Jag vet inte om jag vill sträcka mig så långt - MoDaCo är betydligt snabbare än originalromen, det tror jag få debatterar emot - men skillnaden mellan en Hero med MoDaCo och en Iphone 3G/3GS är inte så jättestor, jag skulle t.o.m. gå så långt att kalla den marginell. Sedan kanske det gör en del att jag kör A2SD och ext4-partition på kortet eller nåt, men den är allt snabb min lur... Sen väljer jag multitasking före ren übersnabbhet vilken dag som helst ändå - Iphone klarar ju inte ens push för facebook & Twitter om jag förstått det rätt (*)... Blä...

(*) Och jodå, har tillgång till tjejens 3GS - och kan Iphone utan & innan - men inte meklat med just dom grejorna, varför skulle jag, jag har ju en Hero, hehe...

Där håller jag å andra sidan inte med... Om inte jag kör TaskPanel nån gång om dan blir luren märkbart slöare ju längre det går - om jag nu plurar med program, vilket man ju gör... Men jag stänger t.ex. aldrig ner mail, facebook, Peep och en hel del annat utan fokuserar på att få bort saker som spel, butiken & annat som jag kanske använder nån gång om dan eller varannan dag men som ändå verkar ligga kvar (i någon form) i minnet hur länge som helst - och visst f*n slöar det ner nallen till slut...

Jag får också avsluta med ett litet LOL eftersom jag kommer att tänka på denna artikel på IDG idag... Jag känner igen mycket av den från GNU/Linux-världen och en hel del av det härifrån - för visst älskar vi att försvara 'våra' favvisprodukter/ägodelar, hehe... :rolleyes:

Mmm, ibland när man hör folk beskriva Hero'n så negativt undrar man om dom fått ett måndagsexemplar eller nåt, för man uppfattar den så annorlunda själv... Eller så var det ju 'Stockholmssyndromet' då som sagt... xD

9. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag försöker, trots att jag älskar Android, förhålla mig så subjektiv jag bara kan när jag bedömer hårdvara. Den kritiken som Albin och jag framför är inte herospecifik dock, så det är inte (i mitt fall i alla fall) en attack på Hero specifikt.

Magic, och Dream, Galaxy - alla kör de samma gamla hårdvara som helt enkelt inte orkar med alla gånger.

En bra demonstration på detta är att rendera en tung webbsida i browsern - då går våra gamla telefoner på knäna och blir ifrånsprungna av iPhone med hästlängder. Vi talar om renderingstider/laddtider på mer än det dubbla, och här talar vi om något som är mätbart på ett helt annat vis än "lagg vid swipe mellan home screens" som ärligen är omöjligt att mäta.

Videoklipp där Hero och iPhone (och en Omnia II, tror jag) ställs mot varandra (drygt 6 minuter in):

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7yau110KWf0&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/7yau110KWf0&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

iPhone 3GS är på en helt annan nivå, som synes.

Men jämför man istället iPhone och Hero med Acer Liquid så ser det annorlunda ut (även om detta inte är en direkt tung webbsida)..

<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4CQCil8OLmY&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/4CQCil8OLmY&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>

10. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Helt klart, webhanteringen är slö...
    Däremot så förstår jag inte detta med att luren slöas ned om man inte stänger ned apps, jag märker ingen som helst skillnad?
    För övrigt så tvivlar jag inte alls på att modaco är rappare än originalrom, har dock aldrig testat själv...

Installera system monitor & kolla, RAManvändningen överskrider aldrig 90% & jag märker då ingen skillnad på om luren är nystartad & RAM ligger på 50% eller om den ligger på 88%.

11. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    På min Dream är skillnaden ytterst noterbar. Och det är inget med just den ROM:en jag råkar köra för tillfället, det har varit så ända sedan jag skaffade luren för ett år sedan och det var Android 1.0 som gällde. Jag kan för övrigt även sätta siffror på detta genom att köra ett benchmark med en massa elände igång i bakgrunden och sedan med allt avstängt. Skillnaden är utan vidare 15-20%.

Jag har betat av mängder med såväl officiella som inofficiella ROM-filer sedan jag skaffadel luren och det har varit samma visa med alla. Ju mer som är igång desto segare blir den. Vi talar inte om skillnader på 100% eller så, det är inte påtagligt, men säg att den kan som värst bli uppåt 30-40% långsammare, uppskattningsvis, vilket är nog för att jag skall bli frustrerad som f-n.

12. G. Karateskog

G. Karateskog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag gick också från 3Gs till Hero och höll på att krevera när jag insåg hur slö den var och hur illa en del saker fungerade. Det där felet med alrmet fick mig att vilja, precis som TS, att slänga telefonen i väggen.

Men! Man vänjer sig! I och med att jag slängde in MCR försvann det värsta lagget och nu när jag har lärt mig hur den fungerar, så vill jag inte ens längre byta tillbaka till Iphone. Det var annars en känsla som infann sig varje gång jag tog telefonen ur fickan.

Jag gillar verkligen hur du kan tweaka Android lite hur du vill och hur du får bygga upp det så att det passar just dig. Det går ju förvisso till viss del i iPhonen med, iom jailbreak, men det känns friare på något vis i Android.

Det där med multitasking och att man måste backa ur programmen för att de ska stänga ner är en av de saker som man vänjer sig vid, även om jag saknar en stäng-ner-knapp ibland...

Man måste bara gå igenom en Apple-avgiftning helt enkelt! ;)

13. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Är väl jag som är okänslig för detta då men det ska jag väl va glad över:)

14. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Lyckligtvis verkar den nya generationen hårdvara råda bot på detta ganska rejält. Vårt recensionsexemplar av Acer Liquid hanterade multitasking briljant, trots tunga applikationer som Spotify och webbrowsern igång så märktes det liten eller ingen skillnad alls på rappheten.

Känns som att hårdvaran äntligen håller på att komma ikapp Android nu.

15. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Så, nu har jag kört två GPU-benchmarks, ett med en massa bråte igång i bakgrunden och ett med allt avstängt.

108 vs 124 poäng, och Android stängde aldrig av processerna som var igång, för att ge mer kräm till benchmarkappen.

16. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 596
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Hero är slöare än 3GS, javisst.

Men jag kommer från ännu slöare SE-modeller. SE har ju inte ens nån ursäkt att vara slöa med tanke på funktioner?

Men problem med för lite minne? Problem med multitasking? Nä, känner jag inte alls igen.
    Starta om mobilen typ varannan dag så har man inga problem.

Nä, anser att det var väldigt mycket negativt som jag inte kan hålla med om

17. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag kan inte påstå att jag märker att telefonen blir seg pga. för många applikationer öppna, däremot om jag gör "tunga" saker såsom som att installera 4-5 applikationer så gåt telefonen segt, men jag stänger aldrig ner något explicit och tycker min Magic flyter på väldigt bra.

Men allt är relativt så det kanske är att man har vant sig. :)

18. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag kan inte påstå att jag märker att telefonen blir seg pga. för många applikationer öppna, däremot om jag gör "tunga" saker såsom som att installera 4-5 applikationer så gåt telefonen segt, men jag stänger aldrig ner något explicit och tycker min Magic flyter på väldigt bra.

Men allt är relativt så det kanske är att man har vant sig. :)

19. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmm.

"Avsluta applikationerna" ???? Det är ju Linux i luren & det operativet är en "aning" smartare än ex. Fönster. Man behöver absolut inte hålla på med att döda processer, då OS sköter det till full belåtenhet. Förstår att trådskaparen kommer från Bills tragiska värld, där allt elände lämnas till användarna att ta hand om(typ. virus o.d.). Samma gäller för ex. Symbian, som är om möjligt ännu sämre än Bills värld.

20. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Du har inte någon dålig app installerad som ligger och sabbar prestanda? Prova att avinstallera grejor.