Problem: Får ingen IP-adress

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av mbs, 6 februari 2013.

1. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Hej,

Sedan i morse får jag ingen IP-adress på min mobila uppkoppling.
    Har gjort soft-reset flea gånger, lagt om APN, pratat med Telia som i sin tur har skjutit ut uppdatering till mitt sim-kort, men nada.
    Telia säger att fler är drabbade, dock ingen som jag sitter runt, och jag har ett par hundra kollegor med "samma" företags-abonnemang som mig, plus frugan som inte hade några problem där hemma, där jag upptäckte problemet första gången.

"ikonen" pendlar mellan H och 3G, men jag får ingen IP-adress.
    Telefonen är orootad, så är stock då.

Kör Network Singal Info, och när jag försöker hämta extern-ip får jag meddelande efter ett tag att den misslyckas.

nån som har någon idé vad jag kan prova härnäst, förutom att blåsa om telefonen?

2. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Fick meddelande precis från Telia, det är Telia som har problem med Publika IP'n.. ja då är det i alla fall inte mobilen.. :)

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag har mitt Telia företagssimkort just nu i mobilen och har inte haft trubbel idag.

Men undra om det börjar bli IP-adressbrist och det kanske börjar bli akut med IPv6 ?

Ingen operatör (både fasta och mobila) vill ju ta första steget verkar det som och de verkar vänta ut varandra plus att det kostar en massa pengar att få nätet att prata IPv6.

Det skulle vara intressant om du kan fråga Telia mer om felet och en ev förklaring.

4. luttman

luttman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag hade samma problem med min gamla htc hero. problemet satt då i simkortet jag bytte simkort och tada det fungerade direkt

5. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Drabbar bara de med publikt-ip, om man inte har beställt publik-ip (krävs för att köra vissa vpn-lösningar) så har man "delat-ip", och de har inga problem. Så ja, en brist kanske man skulle kunna tänka sig.
    Tydligen inte så många på mitt företag som använder vpn på mobilen...

De hör av sig igen när de vet mer. Så vi får se...