Får konstant sms med mitt IMEI

Discussion in 'Allmänt' started by Aediphor, Jan 14, 2017.

1. Aediphor

Aediphor Infant Droid Medlem

Hi,

I constantly receive sms with my IMEI

I am very frustrated over that my phone since about a month ago constantly at least twice a day, sends me an sms with my IMEI in it.

It comes from the number +224622168077 and the text is the same every time (translated from swedish):
    "Save this sms
    Sender: Me
    IMEI: 35234403115910201."

See attached screenshoot:
    [enter image description here](https://i.stack.imgur.com/tmGS1.png)

Or can it possibly be my phone itself, a Samsung Galaxy S6, due to any setting made (by mistake)?

Thanks in advance for your kind support!

Best regards,
    //Moderator edit//

Last edited by a moderator: Jan 14, 2017
  2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt. +224 är landskoden för Guinea.

Har du testat fabriksåterställa telefonen? När började det? Har du någonsin installerat en antistöldapp eller en app för att hitta telefonen om den försvinner? Har du köpt din telefon begagnad eller någonsin lämnat in den på reparation?

Om man Googlar lite brukar den landskoden förekomma i en del scams och SPAM-sammanhang.

Jag har bara lite svårt att förstå hur de fått ditt IMEI, men det är klart att enskilda appar kan läsa ut både ditt nummer och din IMEI-kod om du godkänner det, och då kan det ju handla om vilken app som helst egentligen. Kanske har du installera någon levande bakgrunds-app o sedan bara tryckt "godkänn" på alla rättigheter?

Att blockera numret är väl det enklaste sättet att lösa det på. Förr eller senare lär det väl sluta då internationella SMS kostar lite pengar.

Last edited: Jan 14, 2017
    Aediphor likes this.