Får man kritisera girighet i ett app-betyg på market?

Diskussion i 'Allmänt' startad av tommy, 21 jul 2011.

1. tommy

tommy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Får man kritisera girighet i ett app-betyg på market? Jag skrev ett betyg på Swiftkey X-appen där det enda negativa var att jag tyckte programmerarna var giriga som tvingade mig att köpa två appar för att kunna använda appen på min tablet förutom min telefon. I övrigt gav jag appen 5 stjärnor och skrev bara positiva saker. Samma sak hände mobiltelefon-varianten av appen - den recensionen togs bort den med.

Detta får mig att tro att det är emot reglerna att kritisera en app-utvecklare för att vara girig då de skapar två olika betalappar, en för telefoner och en annan för tablets. Eller får app-utvecklare radera alla recensioner de vill?

En till person hävdar att han fick sina recensioner raderade:

"Buy twice for tablet and phone? Greedy

by Greg– July 17, 2011

Greedy developer requiring people (same account) to have to purchase twice for phone and tablet. This post will be deleted again I am sure, just as before."

Apparnas länkar:
    https://market.android.com/details?id=com.touchtype.swiftkey.tablet.full&feature=more_from_developer
    https://market.android.com/details?id=com.touchtype.swiftkey&feature=more_from_developer

2. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Det är faktiskt skitkass måste jag säga.

3. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Jag misstänker att en kommentar automatiskt tas bort om tillräckligt många flaggar den som spam eller dylikt. Utvecklare har mig veterligen inte befogenhet att ta bort kommentarer.

4. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Vilket tyder på att företaget bakom Swift X har folk som sitter och rapporterar inlägg och det är minst lika skitkass.

5. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 212
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Fast samtidigt så är ju inte ditt betyg direkt kopplat till produkten utan din känslor för tillverkaren. Kan mycket väl finnas vanligt folk som anmäler det.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

6. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Som utvecklare så har man inga möjligheter att bli av med en dålig kommentar.Vilket jag tycker är skit kasst eftersom ibland skriver konkurrenter skit om en. Men självklart så ska alla sanna kommentarer finnas kvar.

7. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Och inte bara det utan allt som oftast är det folk som har absolut noll koll som installera din app/widget och inte kan läsa hur man använder den och sen ger den 1 stjärna eftersom de inte fick den att fungera.

8. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Vänta, va? Det är väl klart att det är kopplat till appen eftersom han tycker att det är kass att man måste köpa den två gånger.

Uhm. Det är ju skitbra att man inte kan ta bort dåliga kommenterar. Hade man kunnat det hade jag lovat dig att det hade funnits en hel trave dåliga appar med enbart positiva kommentarer. Tycker du att det låter bra? Jag gör inte det.

9. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 212
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Påverkar det hur appen fungerar?

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nja, man kan som utvecklare kontakta Google och be dem ta bort kommentaren OM den inte följer policyn. Däremot tar de inte bort betyget utan bara kommentaren i sig. De hävdar att de inte har möjlighet att ta bort betygen.

Comment Posting Policy - Android Market Help
    Policyn:
    Att kalla någon girig kan nog mycket väl gå under att vara abusive. Och även att du i princip attackerar försäljaren. Sedan är det ganska mycket OT. Det är två appar helt enkelt. En app för tablet och en app för telefoner. Så att påpeka att de tar betalt för två appar har inget med appens funktionalitet att göra.

11. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Ja och nej eftersom man förutsätter att saker en gång köpta ska bara vara att ladda ner igen på en ny pryl så länge det är samma konto. Vidare så är det helt klart information som man som konsument vill ha. Fast man kan ju välja andra ord än just girig.

Edit:
    Läste precis att det är två olika appar, en för telefon och en för tablets. Då är det ju inte girigt. Missförstånd från min sida.

Last edited: 21 jul 2011
  12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är en annan app som du behöver köpa. Den påverkar inte funktionaliteten i den första appen. Alltså har girigheten inget med appen att göra och däremed bryter kommentaren mot policyn och kan utan anmärkning tas bort.

13. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Självklart är det inte bra men i nuläget så kan man sänka appar fullständigt genom att ge en massa dåliga kommentarer som är direkta lögner detta är något som inte heller är bra.

Den lösningen jag hade velat ha är att man som Utvecklare enkelt kan anmäla en kommentar till google med en kommentar om varför sen får de ta beslut. Samt att jag som Utvecklare kan kommentera kommentarerna för att hjälpa mina användare och ge mig en möjlighet att försvara mig.

Detta är ju tyvärr något man inte orkar göra i normala fall. En liten knapp vid kommentaren där man kan anmäla den vore ju en lysande grej speciellt om det fans en ruta där man kan skriva en kommentar om varför.

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Sant de är dock ganska snabba. Har gjort det några få gånger och det brukar inte ta mer än 24h. Kommentarsystemet på market har mycket att längta efter. Inklusive att kunna svara på kommentarer så användaren får notis om detta då för många använder kommentarsfältet felaktigt. Men nog om OT.

15. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Appen kostar 26 spänn. Kan man verkligen kalla det girigt att endast tillåta en installation per licens? Hur kan det bli så mycket storm i ett vattenglas över de summorna?

Jag är van från windows-världen att en licens tillåter en installation bortsett en office-licens jag har där jag får ha den på stationär och laptop men det är ett undantag känner jag. Och där pratar vi helt andra summor.

Vill vi ha kvalitativa appar tror jag vi är tvungna att betala för oss. Anser vi att det är för dyrt går det ju bra att avstå köp. Utvecklarna har ju friheten att sätta sina priser själva men det känns litegrann som att köparna anser att maxpriset är sju spänn men helst gratis.

Sammanfattningsvis, anser du priset vara för högt satt, köp nått annat alternativ, att kalla honom girig är att gå för långt. Superlativen har en förmåga att användas allt för lättvindigt här ute.

16. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Håller helt och hållet med. Utvecklaren ska ha rätt att göra allt han tror han kan för att tjäna så mycket pengar som möjligt på sin app. Om han tror han gör det genom höga priser så är det det han ska göra.

17. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Instämmer, en app är värd precis så mycket som den stora mängden köpare är villiga att betala för den, är det få som vill betala så är den antingen för dålig eller för dyr jämfört med sina konkurrenter. Sen känns det ju surt att behöva betala flera gånger.
    Har man klagomål på det kan man ju alltid skriva direkt till utgivaren och påtala detta.

18. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Ni har köpt en telefon för (oftast) några tusingar. Vill ni därmed ha varenda applikation gratis på Market?

19. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Nu påstår ju Google att det räcker att köpa en app en gång gör att man ska få ladda ner den gratis till vilka enheter man vill, eller har jag missuppfattat nånting?

Hur som helst; i det aktuella fallet gällde det två olika appar och då ser jag inte riktigt vad problemet är.

20. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Jo, det stämmer bra. Olika versioner av en APK-fil, alla under samma paketnamn, dock inriktade för olika Androidversioner, skärmstorlekar o.d. När man sedan laddar ner en app väljer Market automatiskt relevant APK-fil, sett till din telefons egenskaper. Som du säger är det annorlunda i detta fall, men det är hur som helst ett trevligt tillskott.