Faran med data roaming utomlands!

Diskussion i 'Allmänt' startad av tkarki, 1 september 2010.

1. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kör HTC Desire med Android 2.2.

Vill bara berätta lite om hur bökigt det börjar med data roaming utomlands, åkte till Kroatien, datatrafik 120kr/MB, jäklar det var dyrt tyckte jag men tyckte det kunde ju vara ok att kolla vädret, det blir ju inte mycket trafik för det... (för att sedan stänga av data roaming snabbt)
    Det jag inte gjorde var att stänga av synkronisering av konton...

Aktiverar data roaming och går in på vädret, inga problem... men kort därefter börjar Market uppdatera mina applikationer och det går fort som sjutton, det var också många 5-10st för ovanlighetens skull, så jag har ingen möjlighet att hindra detta, på någon minut har jag nått Telias tak på 650:- (eller rättare sagt får en varning att jag är nära den)

En varning för automatiska uppdateringar av applikationer i 2.2 alltså!
    Om jag har förstått det rätt så funkar inte MArket uppdateringar om man har stängt av bakgrundsdata i konton och synkronisering.

Nu var det ingen kris men jäkligt onödiga kostnader!!! Vem vill betala 500:- för att uppdatera några få applikationer i telefonen?

Man lär sig av sina misstag, tänkte bara dela med mig av dem så ni förhoppningsvis slipper göra samma sak...
    Det är väldigt lockande att kunna surfa lite när man är utomlands men med en smartphone med android så är det lätt att kostnaderna ryker iväg för något som är svårt att förutse...

2. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    522

MINA ENHETER

Det är tur dem har infört gränsen. för annars hade det blivit ännu dyrare.