Farligt att flasha in ny radio?

Diskussion i 'Hero' startad av Androidnisse, 25 mar 2010.

1. Androidnisse

Androidnisse Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hejsan!
    Idag tänkte jag att fixa en ny rom men det står se till att du har radio version 63.18.55.06JU_6.35.09.26 och jag undrar är den farlig att flasha in kan t.ex få dålig täckning eller nåt och varför står det JU i den radion den jag har på telefonen är det EU i.

2. VelcroMan

VelcroMan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag är inte så inne i detta, men JU kan ju stå för något land/region. Så har du otur så kanske den inte är kompatibel med telefonnätet här. Men som sagt, så är detta bara spekulationer :P

Last edited: 26 mar 2010
  3. zulle

zulle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    EU och JU har inget med länder att göra... Inga problem att använda JU i Sverige (eller någon annanstans vad jag vet)

4. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

EU, JU är vad jag förstått det som också någon form av versionsangivelse. Att tänka vid flashning av RADIO är att aldrig, aldrig, aldrig ta ur batteriet under flashning. Även efter omstarten då det är då som RADIO uppdateras. Viktigt att låta telefonen ligga och boota sig själv alltså!

5. Jimo

Jimo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ger det verkligen mycket att flasha radio då?
    Jag har gjort det förut men märkte ingen skillnad.
    Någon som kan berätta för mig vad det gör för skillnad?

6. kosmiq

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tanken är att en nyare mjukvara till de delar som sköter 3G, WiFi och Bluetooth ska fungera bättre, snabbare etc. För mig har det varit lite blandat. Vid en tidig flashning i början blev det nästan sämre. Sedan har jag dock märkt skillnad, särskilt vad gäller WiFi tycker jag. Dock även täckning och 3G delen av denna.

7. glimbrink

glimbrink Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Hur blir täckningen över lag med ny radio?

8. kosmiq

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

För mig har täckningen överlag känts stabilare och bättre efter uppgradering av RADIO.

9. barbabenny

barbabenny Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Först och främst; inga frågor är dumma frågor... ;-)

Kan man flasha radio utan att roota?

10. glimbrink

glimbrink Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Har du någon guide eller dyl vart man kan göra det? Jag måste verkligen ha bättre mottagningen har nästan alltid kasst...

11. jmkhenka

jmkhenka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Om du flashar en officiel firmware ska du inte behöva roota eller dylikt, och dom flesta radios är ju officiella.

Detta med radio är lite speciellt. Jag kommer från windows mobile (xda mfl) och generellt ska en nyare radio vara bättre, oavsett vart det kommer ifrån (land etc). Poängen med att flasha en radio är att när en telefon tillverkas så skapas antennen efter vissa mått (våglängder etc) men detta är ganska svårt att föruse i tillverkning, så därför kan man behöva tweaka detta för bästa täckning.

Ibland kan du dock få bättre 2g men sämre 3g vid flashning, eller så får du bara bättre wifi eller bt medans 2g/3g inte påverkas. Så det du kan göra är att flasha och sen se om du får nån skillad i täckning. Tänk sen på att staplarna i telefonen bara är en uppskattning gjord i mjukvara och baserar sig lite löst på SNR (signal to noise ratio) och inkommande dBi styrka.

Fungerar allt för dig ska du inte flasha men upplever du dålig täckning på vissa nät så kan en nyare radioversion vara lösningen för dig. Detta kan också variera om du har nyare eller äldre revision av hårdvaran (nu vet jag inte om heron har olika hårdvarurevisioner).

Men bäst är att köra med den versionen HTC rekomenderar för din region, dvs den version du får av htc vid leverans eller officel uppgradering men det värsta som kan hända vid felaktig radio är att du får sämre mottagning.

Detta skriver jag med winmo som bakgrund, men själva radiodelen är nog ganska densamma (då jag kan köra android på min winmo).

Hoppas jag svarade på din fråga och inte bara rörde till det mer.