Farväl Android

Diskussion i 'Magic' startad av matte, 2 nov 2010.

1. matte

matte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter ett långt velande har jag nu kommit fram till att inte längre ha min Magic. Då jag har blivit trött på hur det fungerar med Android och deras massproduktion till olika tillverkare. Köper man den senaste telefonen så är den grym i 3 månader sen kommer en annan telefon med bättre prestanda och då ska vi inte tala om uppdateringarna. Så jag har nu beslutat att gå över till Iphone 4 där det problemet inte finns.

Jag kommer att sakna denna sida och vill tacka alla som har hjälpt mig när jag haft problem och jag hoppas att jag har lyckats att hjälpa några. Jag kommer troligtvis fortfarande vara inne lite då och då för att kika på nyheterna osv.

Trevlig vinter på er alla Andorid användare. På återseende kanske.

///Matte

2. madmats

madmats Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag är inne på samma spår.

Trots att jag jobbar med datorer orkar jag inte sätta mig in rootning osv, det tar helt enkelt för mycket tid.

Det suger ju när man inte kan installera dom spel och program man vill ha bara för man har gammalt OS.

Det enda jag kommer sakna med android är eniro; som säger vem det är som ringer.

3. matte

matte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag håller med dig. Eniro är en av de bästa funktionerna på telefonen. Synd bara att det kostar när man har Iphone. Jag har heller inte satt mig in i root grejen pga jag vill inte förstöra garantin osv. Tycker det är synd att HTC har gjort som de gjort samt att telefonpoeratörerna inte lyssnar och ställer egna krav.

4. Skumberg

Skumberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Operatörerna bryr sig inte, de vill bara tjäna pengar och de gör oavsett vilken telefontyp konsumenterna använder.

5. mlunden

mlunden Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Instämmer med alla övriga, tidigt ute köpte jag en HTC magic i tro att ett öppet förhållande dvs opensource med android skulle vara mycket bättre, men telefonen var cool i 3 månader, sedan har man inte fått någon hjälp med uppgradering till högre OS-versioner av android. Jag har kört samma OS jättelänge tills det slutade fungera. sedan fick jag en futtig uppgradering på 3butiken till 1.6. Sedan inget nytt. HTC tycker inte att kunder är viktigt och kunders krav utan köra på och manglar ut telefoner i parti och minut utan att bry sig om de som redan äger en telefon från HTC. Man får sitta i ett sjunkande skepp och se när andra köper nya telefoner och har senare versioner av android. Därav blir det nog en Iphone fortsättningsvis!!!
    Mlunden

6. Skumberg

Skumberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett enkelt sätt för o gå vidare är just att roota, men från HTC's sida e de skamligt att dom kan göra så här, strunta helt o hållet i uppdateringar till deras egna flaggskepp.

7. Sledgeman

Sledgeman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Förstår trådskaparen till fullo. Överger också Android tills vidare och ska prova på Windows Phone 7 istället. Känns än så länge stabilt och bra. Sitter och utvecklar till .NET så valet styrks ännu mer med det.

Kanske går tillbaka till Android senare om det på något sätt styrs upp med uppdateringar osv. Ett grafikaccelererat ui skulle inte heller skada.

8. matte

matte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skumberg..

absolut ett sätt att gå vidare är att roota men för mig känns det inte som att det ska behövas. Köper man en telefon för ett ex antal 1000 lappar ska den vara funktionell i mer än 1 år. Den släpade efter direkt efter den kom ut för bara 3 veckor senare kom HTC Hero som gjorde magicen uråldrig. Att roota kostar garanti och det är inget som jag varit sugen på att göra och alla olika ROM som finns har jag inte haft mig tid att sitta och gå genom. Att gå över till Iphone 4 där man bara har en tillverkare är nog det bästa till HTC har lugnat sig lite samt att Google har insätt att deras masstillverkning har gått överstyr. Går inte att släppa en telefon var tredje vecka som är 30% bättre än den förra. Det är en pungspark till alla hängivna konsumenter som tror att de ska få det hetaste och senaste på marknaden.

9. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tyvärr får jag instämma i trådskaparens inställning. HTC är uppenbarligen totalt ointresserade av att förse Magic-ägarna med en uppgradering till FroYo, trots att Magic-ägarna var de första som visade HTC och Android-plattformen sitt stöd.

Windows Phone nästa.

10. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ordningsfråga: om man släpper en telefon med typ ett års mellanrum som är typ 10% bättre varje år är det då bättre? Det verkar på nåt sätt som att iPhone-användarna byter varje år, så varför skulle inte HTC tro att detsamma skulle gälla för deras användare? (Det var ändå 1½ år sen magic släpptes nu)

Egentligen håller jag med om att det är lite nonchalant att gödsla marknaden med olika modeller när man mer eller mindre släpper utvecklingen av gamla modeller. Det som ändå gör att HTC på något sätt inte går i graven av detta är ändå XDA - detta jätte-community kring att utveckla custom roms.

Det finns liksom ändå en utväg att ha det senaste liksom. Självklart kommer inte hårdvaran att vara den senaste, men den kommer inte bli bättre av att HTC släpper fler officiella uppdateringar heller.

Resonerar man så att man tycker att Apple är bättre eftersom det är enklare så har man nog valt fel från början ändå. Android är fortfarande i utvecklingsstadiet!

edit: jag försvarar egentligen varken HTC eller google här, utan lägger mer fram fakta av hur det ser ut... hade själv gärna sätt att det såg lite annorlunda ut på alla sätt egentligen!

11. njb

njb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Detta måste vara bland det dummaste jag hört...
    Själv väntade jag i nästan 2 år innan jag köpte en smartphone. Jag ville inte fastna i apples händer och ville inte ha ngt segt skal på android. Så jag väntade på en vanilla android som blev N1 (man köper ju inte 1:a generationen så G1 var även den utesluten)

Ursäkta språket men är man så dum, att man springer och köper en icke vanilla android om man anser att sena eller uteblivna uppdateringar är en dealbreaker... ja då får man skylla sig själv!

12. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    Jag kan inte heller alls instämma i trådskaparens uppfattning.

Man kan väl knappats förvänta sig att en Android telefon som nu är 1.5 år gammal ska mäta sig med en iPhone 4 som är helt ny.

Android har för mig varit en total revolution i telefonanvändande. Jag rootade en vecka efter jag köpte den och har aldrig ångrat det en sekund. Idag har jag en telefon som kör Android 2.2, jag har navigation i Google maps och har haft köpapplikationer från start.

Sen om man har inställningen att telefonens värde hänger på hur "cool" den är kanske man ska hålla sig till Apple. Det verkar vara dess främsta säljargument, jag har sett totala idioter med iPhone 4 som knappt vet hur dom ska använda sin telefon men de visar gärna upp den.

13. sebastian

sebastian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

MINA ENHETER

Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Asså fattar inget.. måste man roota för att det går? Om ni inte vill ha tillgång och kunna aNvända telefonen så kan ni lika gärna köpa en symbian. Inga uppdateeringar och inget att tänka på och billigare än en fruktis.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

14. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Blir era telefoner sämre för att det kommer nya versioner?

Hur finns inte problemet med iPhone? iPhone 5 kommer ju vara tuffare än den som finns ute nu.

Uppgraderingen till iOS4 har ju gjort äldre telefoner obrukbara enligt en grupptalan mot Apple i USA.

15. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Det var inte långt efter jag fått min Hero levererad från Telia (ja, tyvärr bindning...) som Desire kom ut. Det tog f ö LÅNG tid innan jag fick den också, så hade jag inte haft "tur" , som jag då tyckte, att få det lilla parti de fick in i början av feb, så hade förmodligen Desire kommit ut och jag kunnat ta den istället.

Men inte fan gnäller jag på HTC för att släppt Desire eller ens Telia för att göra mig otjänsten (som det ju blev ;) att leverera Heron till mig. Jag rootade istället. Finns inget att förlora på det, inte ens garantin eftersom det är en baggis att återställa. Det VET jag nu eftersom min varit inne på Anovo en vända för skärmen...

Kort sagt, löjlig tråd. Det har kommit nåt nytt och nu är inte mitt nya nytt längre. Cry me a river... ;)

16. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Det är tråkigt att många här inte har någon som helst förståelse för oss som har Magic-telefoner utan något som helst stöd från HTC. Lustigt nog har ni alla nyare versioner av Android alternativt kunskapen som behövs för att kunna "roota" telefonerna. Men, kära "vänner" - faktum kvarstår. Apple har kunnat uppgradera i princip varenda Iphone-telefon man sålt och ser till att nya, fräscha uppdateringar släpps till sina konsumenter som visat företaget stöd. HTC tycks snarare vara intresserade av att spotta oss i ansiktet.

17. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Till föregående talare. Om man köper en telefon som funnits ute i 7 månader, så borde man kunna räkna ut att en ny lur är på G.
    Htc hero och magic har funnits ett tag.

Sent from my Nokia 3310 using Tapatalk

18. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja, apple uppdaterar sina telefoner - till för och nackdelar. IPhone 3G är enligt många mycket seg efter iOS 4 uppdateringen.

19. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Varför köpte du inte en Nexus One då? Den har uppdaterats löpande så fort det kommit en ny version av Android. Dags att sluta sura, köp en iPhone om det gör dig glad, de flesta av oss som hänger här är nöjda med våra Android telefoner, med de brister och fel som de alla har.

20. dubalizer

dubalizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Visst. Du kan köpa en iphone. Då vet du också att det dröjer ca ett år innan det kommer en ny (ex. iphone 5). Då slipper du ha en kass/uråldrig iphone i ett år. Men faktum kvarstår att det kommer att fortsätta att pumpas ut nya Androidlurar som piskar din iphone 4 efter ett tag. Så oavsett vilken mobil du köper, så kommer du att ha en gammal seg telefon efter 3 månader.

Om du ändå är beredd att kassera din Android för att köpa en iphone, så kan du väl åtminstone prova att roota den först innan du tar steget till "the dark side" ;)