Fråga: Fast bredband kontra fri mobilsurf. Behöver hjälp.

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av lenamarsan, 26 nov 2024.

1. lenamarsan

lenamarsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

(Tror att jag har nosat på denna frågeställning i en tidigare, flera år gammal tråd, men gör nu en "fresh start".)

Min mamma är 83 år, surfar och streamar väldigt mycket, men har aldrig någonsin haft fast bredband/wifi.

I nuläget har hon:

- Mobiltelefon 1: Comviq 30GB, 225 kr/mån.

- Mobiltelefon 2 + surfplatta: Tele2 Obegränsad Surf som delas mellan de två, 419 kr/mån (surfkort till plattan ingår).

Summa: 644 kr/mån.

Hon bor från mitten av oktober till mitten av maj (7 mån/år) i lgh i centrala Norrtälje. Utmärkt täckning, aldrig några som helst problem.

Från mitten av maj till mitten av oktober (5 mån/år) bor hon i ett närbeläget frittidshus. Utmärkt täckning, aldrig några som helst problem.

Det fungerar alldeles utmärkt.

I bostadsrättsföreningen där hon bor på vinterhalvåret finns det sedan många år möjlighet att teckna bredbandsavtal, s k "Telia Öppen Fiber".

Det har aldrig varit aktuellt, men nu har styrelsen gjort något slags ny upphandling, och plötsligt måste hon agera, om hon vill kunna titta på TV.

I nuläget har hon TV-kanaler från Telenor. Men styrelsen har nu sagt upp detta avtal, och istället ingått ett TV-avtal med Telia.

För att mamma ska kunna se på TV via Telia, och inte få svart i rutan när Telenor-avtalet löper ut om ett par veckor, måste hon nu:

ANTINGEN skaffa ett abonnemang på fast bredband. En titt på Bredbandsval.se visar att hon kan välja på 15-20 leverantörer, som alla erbjuder ungefär samma sak: Fast bredband, hastighet runt 150/150, kostnad runt 400 kr/mån.

Då får hon tydligen, "på köpet" eller kraftigt rabatterat, en router, som gör att en vit mojäng som sitter i ett metallskåp i hennes hall kan prata med en svart mojäng som en Telia-tekniker har varit och lämnat på hennes TV-bänk.

Kostnad således 400 kr/mån, plus ??? kr för router.

ELLER så kan hon strunta i att skaffa fast bredband, och istället kontakta en radio- och TV-firma, och be dem att dra en "TP-kabel" från den vita mojängen i metallskåpet i hallen, till den svarta mojängen som Telia har ställt pä hennes TV-bänk i vardagsrummet.

Kostnad för denna kabeldragning beräknas till c:a 2 500 kr.

Om mamma INTE hade bott i fritidshuset, där möjlighet till fast bredband helt saknas, 5 månader/år, så hade jag (förstås) föreslagit henne att skaffa fast bredband.

Men som situationen är nu, så måste hon ju ha massor av mobilsurf när hon är i fritidshuset.

Att hålla på och byta mobilabonnemang 2 gånger per år - billiga abonnemang med pyttelite surf på vinterhalvåret när hon bor i stan och har fast bredband, och dyrare abonnemang med massor/obegränsad surf på sommarhalvåret, när hon bor i fritidshuset där det inte finns fast bredband - känns definitivt inte aktuellt, eftersom vi bägge två avskyr "teknisk administration".

Eftersom hon dessutom är väldigt nöjd med sitt nuvarande surfupplägg, så har jag svårt att se någon anledning till att hon skulle teckna ett bredbandsabonnemang.

Och då återstår ju bara en möjlighet eftersom hon vill kunna fortsätta att titta på TV, nämligen att ta hem någon som drar en "TP-kabel".

Är det något jag har förbisett, missat eller missförstått, i mitt resonemang?

EDIT:
    I fritidshuset har mamma Allentes TV-grundutbud via parabol, och är nöjd med det.

Last edited: 26 nov 2024
  2. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 525
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag tar mig friheten att pinga in @jnsson@jnsson här, han kan mycket om mycket :)

Hoppas du får hjälp, detta är inte lätt ♡

lenamarsan gillar detta.
  3. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tillägg:

Om man kunde frysa ett fast bredbandsabonnemang under de 5 månader som mamma bor i fritidshuset, så vore ju saken klar.

Har hittills bara frågat Telia om "frysmöjlighet", och de svarade "Nej, det har vi inte, och jag har aldrig hört talas om att någon annan leverantör har det heller."

4. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Nej, det är verkligen inte lätt.

Svårt att förklara för mamma, när jag knappt förstår själv...

Nicole gillar detta.
  5. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Eftersom mamma redan har ett mobilabonnemang med obegränsad surf och du nämner att hon streamar mycket så kan hon ju även streama de TV-kanaler hon vill titta på. SVT Play är gratis och på TV4 Play kan man se gratis om man står ut med reklam. Vill hon se de streamade TV-programmen på en stor TV kan hon använda en Chromecast och casta programmen från mobilen.

Det känns onödigt att betala för fast bredband om man redan har obegränsad mobilsurf. Vill hon kunna se fler TV-kanaler än SVT och TV4 så leta efter billiga streaming abonnemang.

Kristy, lenamarsan, bernard och 1 annan gillar detta.
  6. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Apropå kabeldragning från "från den vita mojängen i metallskåpet i hallen, till den svarta mojängen som Telia har ställt pä hennes TV-bänk i vardagsrummet."

Om din mamma har ett metallskåp i hallen så har lägenheten troligen ett mediaskåp och nätverksuttag i de olika rummen. Om du postar bilder på hur det ser ut i mediaskåpet och på det nätverksuttag som är närmast TV:n så kan du säkert få råd i detta forum om hur du ska koppla ihop det med nätverkskablar som du köper på Kjell&Co eller liknande ställe för max ett par hundralappar.

Kristy, lenamarsan, jnsson och 1 annan gillar detta.
  7. tooobe

tooobe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Kan du inte hjälpa henne dra TP-kabel själva? Kostar någon hundralapp i material och är knappast svårt och kräver inga kunskaper eller behörighet.

Kristy, bernard, lenamarsan och 1 annan gillar detta.
  8. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack för svar.

Jag glömde skriva i första inlägget att hon har Netflix samt TV4 Plays billigaste betalabonnemang.

Dom tittar hon på på sin surfplatta, och verkar inte så jättesugen på att se dem på TV:n (läs: hon vill att det tekniska ska vara bekvämt och enkelt).

Men hon tittar trots det mycket på "vanlig TV". Mest 3:an, 5:an, 6:an och Kunskapskanalen, tror jag.

Jag vet att det går att streama 3:an, 5:an och 6:an på olika sätt. Men hon är nog inte så intresserad av att ta ÄNNU ett streamingabonnemang (på t ex Viaplay). Och Pluto TV vill jag inte rekommendera till henne, eftersom den är så extremt rörig att jag inte ens själv klarar att navigera i den.

9. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Ja, det är något slags media/teknikskåp, med någon hub eller mediaomvandlare eller något i.

Problemet är att det är uppskattningsvis 8-10 meter mellan metallskåpet och TV:n, och det går inte att ha lösa sladdar liggande tvärs över golvet just i de delar av lägenheten där hon rör sig mest.

10. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Jag är 58 år, har autism, ADHD, generaliserat ångestsyndrom, utmattningssyndrom och depression, och har boendestöd för att jag inte klarar av min vardag. Klarar t ex inte att byta lampor i mina takspottar. Kan inte ställa om klockan på micron mellan sommar- och vintertid. Jag är fruktansvärt opraktisk. Bor dessutom 8 mil från mamma, och saknar körkort.

Nicole gillar detta.
  11. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Inga särskilda kommentarer till huvudfrågan, som är direkt kopplad till alt. boende del av året, utan mer frågetecken som dycker upp i det andra. (Men det är inte helt ovanligt att en fråga eller två väcker fler frågor. :) Pluspoäng för att du skrev "kontra" och inte "vs". :))

1. "TP-kabel", en nätverkskabel alltså. Oavsett hur man väljer att dra det (med hjälp eller ej), så är väl det inte gratis; dvs även oaktat kostnad för "kabeldragning", så levererar väl nätverksuttaget någon form av abonnemang som tecknas (antingen individuellt eller av föreningen). Dvs är inte det uttaget kopplat till föreningens abonnemang?
    2. Nu kan det förstås bero på att du fn saknar mer information, men om jag skulle ta ställning till ett eller flera potentiella erbjudanden för en potentiell lägenhet (hyresrätt eller bostadsrätt), då skulle jag titta på vad som är aktuellt för den fastighetsägaren, och vilket nät den är ansluten till (t.ex. ett stadsnät eller om förening, vilken den har tecknat med). Om jag går in på generella sidor, som bredbandsval.se, hittar jag inte ens den operatör jag f.n. använder, samma med tidigare adress.

Med andra ord, pris, valmöjligheter etc. kan ev. vara något annat än vad bredbandsval visar. I all synnerhet som föreningar (som i detta fall) kan teckna ohemult bra avtal; å andra sidan är Telia inte precis billiga ...

(Att hålla på och byta etc. kan jag förstå är jobbigt, men den frågan och andra lämnar jag fn. Om det skulle visa sig att det är ett billigt och bra abonnemang hos föreningen, är det ju inget som hindrar att man kör lite dyrare mobilt de 5 månaderna.)

Kristy gillar detta.
  12. tooobe

Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Okej jag förstår! Det kommer ju hursomhelst medföra extrakostnader för din mamma med bytet av operatör i fastigheten. Du får se över hennes behov och hitta den billigaste/bästa lösningen helt enkelt. Vad använder hon den andra mobiltelefonen till? Behöver hon den? Skulle ett fast fiberabonnemang + billigaste mobilabonnemanget + mobilt bredband med obegränsad surf kunna vara ett alternativ?

T.ex har Comviq black Friday rea på sina mobilabonnemang, 20GB/mån för 45kr/mån eller 40GB/mån för 55kr/mån. DE har även obegränsad mobilt bredband för 249kr/mån. Blir kanske inte så mycket dyrare än i dagsläget även med ett fast fiberabonnemang?

Egentligen skulle jag nog hellre ta engångskostnader för att få hjälp från en hantverkare att dra en nätverkskabel mellan rummen, än att dra på mig ytterligare en fast återkommande månadskostnad för ett fast fiberabonnemang.

Det måste gå att hitta en hantverkare som kan dra en nätverkskabel mellan några rum billigare än för 2500kr.

Last edited: 27 nov 2024
    Kristy och lenamarsan gillar detta.
  13. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Tack för svar.

Jag inser att jag nog har varit otydlig.

BRF-styrelsen har valt en samarbetsform med Telia som heter "Telia Öppen Fiber med Telia TV Bas".

Det innebär att själva TV-delen är gemensam för föreningen.

Vad gäller bredband så är det upp till varje medlem i föreningen att välja leverantör, hastighet etc.

Jag tycker att Bredbandsval.se verkar fungera alldeles utmärkt. Jag skriver in mammas adress, och så kommer 15-20 olika alternativ upp.

Det är alltså inte så att FÖRENINGEN ska teckna/har tecknat ett gruppavtal på bredband. Utan varje föreningsmedlem väljer själv bland de tillgängliga alternativen.

Din punkt 1 förstår jag inte riktigt i övrigt, och inte punkt 2 heller.

14. PSAJD

PSAJD Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Allente-appen bör ingå i hennes parabol-TV-abonnemang. https://www.allente.se/appen .

Via appen kan hon i så fall streama TV-kanaler med mera direkt till surfplatta/ telefon eller till TV:n (app beroende på TV-modell) eller chromecast.

Kristy gillar detta.
  15. tooobe

Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Hur löser att teckna fast bredband via fiber att inte behöva dra en nätverkskabel från mediaskåpet till tvn? Det måste ni väl göra ändå? Hur får tvn tvsignaler i dagsläget? Eller använder din mamma bara surfplattan och inte tvn? Kan hon inte använda Telias app på surfplattan för att kolla tv framöver också? Som hon gjort med Telenors tv?

lenamarsan gillar detta.
  16. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Det ekonomiska perspektivet, d v s att hitta en så billig lösning som möjligt, är egentligen inte superviktigt här. Mamma har god ekonomi (därmed inte sagt att hon är stormrik).

Mamma och jag har exakt samma upplägg när det gäller mobiler:

Vi har bägge två 2 mobiler, med separata abonnemang. Detta som säkerhet, om den ena tappas eller går sönder. Ingen av oss har fast telefoni, och båda är vi lite åt "eremit-hållet", d v s vi knackar inte på hos grannen och säger "Tjena tjena, du min mobil gick just sönder, kan jag låna din lite kort och ringa ett samtal?" Båda surfar vi mycket på mobilen, och när den ena är på laddning, så använder vi den andra.

Mamma har dessutom 2 olika operatörer, vilket känns allra bäst ur "riskspridningssynpunkt".

Problemet som denna tråd handlar om kan egentligen kokas ned till, att det känns lite dumt att skaffa fast bredband till en lägenhet som står tom 5 månader per år.

Om det inte finns för mig okända argument för att trots allt göra det.

Å andra sidan är mamma 83 år, och kanske blir det bara en eller två somrar till i fritidshuset. Sedan kanske hon säljer det. Eller i alla fall slutar att vara där hela sommarhalvåret. Det vet man ju liksom inte....

17. tooobe

Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Okej, om det ekonomiska mer eller mindre är en icke-fråga så är svaret enkelt tycker jag. Skippa fasta bredbandet via fiber, betala någon för att dra en nätverkskabel och behåll allt annat som ni vill ha det för övrigt. Det finns ingen annan anledning att ha fast bredband via fiber för henne om hennes nuvarande lösning funkar bra, nej. Jag har precis tecknat mobilt bredband till min egen mamma pga samma anledningar som ni, att hon är i sitt fritidsboende 4-5 månader av årets månader.

Kristy och lenamarsan gillar detta.
  18. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Javisstja, det har du nog rätt i!

Jag kollade upp det för några månader sedan, men lade ned det sedan jag läst massor av klagomål på appen.

Men det måste vi förstås testa.

19. lenamarsan

Mottagna gillanden:
    139

MINA ENHETER

Jag ringde styrelsens projektansvariga IT-gubbe idag, och det var han som sa att det antingen är fast bredbandsabonnemang inkl router, eller fysisk TP-kabel-dragning som gäller, om mamma vill fortsätta att se på TV på traditionellt sett, med Telia som föreningens nya TV-leverantör.

Har ingen aning om hur TV:n hittills har fått TV-signaler. Hon har någon liten digitalbox som har Telenors logga på. Och tillhörande fjärrkontroll. När hon tittar på vanlig tablå-TV på TV:n, alltså.

Hon har inte, och har aldrig haft, Telenors app på sin platta. Utan Telenors kanaler ser hon på sin TV.

På plattan tittar hon på Netflix, TV4 Play Plus och SVT Play.

20. tooobe

Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Ok, kolla upp hur tvn får tvkanaler i dagsläget isf. Ett alternativ skulle ju kunna vara en trådlös brygga eller nätverk över elnätet (powerline), på så sätt slipper ni dra nätverkskabel. Bara att plugga in. Eller om Telia också erbjuder någon slags trådlös tvbox.