(Tror att jag har nosat på denna frågeställning i en tidigare, flera år gammal tråd, men gör nu en "fresh start".)
Min mamma är 83 år, surfar och streamar väldigt mycket, men har aldrig någonsin haft fast bredband/wifi.
I nuläget har hon:
- Mobiltelefon 1:
Comviq 30GB, 225 kr/mån.
- Mobiltelefon 2 + surfplatta:
Tele2 Obegränsad Surf som delas mellan de två, 419 kr/mån (surfkort till plattan ingår).
Summa: 644 kr/mån.
Hon bor från mitten av oktober till mitten av maj (7 mån/år) i lgh i centrala Norrtälje. Utmärkt täckning, aldrig några som helst problem.
Från mitten av maj till mitten av oktober (5 mån/år) bor hon i ett närbeläget frittidshus. Utmärkt täckning, aldrig några som helst problem.
Det fungerar alldeles utmärkt.
I bostadsrättsföreningen där hon bor på vinterhalvåret finns det sedan många år möjlighet att teckna bredbandsavtal, s k "Telia Öppen Fiber".
Det har aldrig varit aktuellt, men nu har styrelsen gjort något slags ny upphandling, och plötsligt måste hon agera, om hon vill kunna titta på TV.
I nuläget har hon TV-kanaler från
Telenor. Men styrelsen har nu sagt upp detta avtal, och istället ingått ett TV-avtal med Telia.
För att mamma ska kunna se på TV via Telia, och inte få svart i rutan när
Telenor-avtalet löper ut om ett par veckor, måste hon nu:
ANTINGEN skaffa ett abonnemang på fast bredband. En titt på Bredbandsval.se visar att hon kan välja på 15-20 leverantörer, som alla erbjuder ungefär samma sak: Fast bredband, hastighet runt 150/150, kostnad runt 400 kr/mån.
Då får hon tydligen, "på köpet" eller kraftigt rabatterat, en router, som gör att en vit mojäng som sitter i ett metallskåp i hennes hall kan prata med en svart mojäng som en Telia-tekniker har varit och lämnat på hennes TV-bänk.
Kostnad således 400 kr/mån, plus ??? kr för router.
ELLER så kan hon strunta i att skaffa fast bredband, och istället kontakta en radio- och TV-firma, och be dem att dra en "TP-kabel" från den vita mojängen i metallskåpet i hallen, till den svarta mojängen som Telia har ställt pä hennes TV-bänk i vardagsrummet.
Kostnad för denna kabeldragning beräknas till c:a 2 500 kr.
Om mamma INTE hade bott i fritidshuset, där möjlighet till fast bredband helt saknas, 5 månader/år, så hade jag (förstås) föreslagit henne att skaffa fast bredband.
Men som situationen är nu, så måste hon ju ha massor av mobilsurf när hon är i fritidshuset.
Att hålla på och byta mobilabonnemang 2 gånger per år - billiga abonnemang med pyttelite surf på vinterhalvåret när hon bor i stan och har fast bredband, och dyrare abonnemang med massor/obegränsad surf på sommarhalvåret, när hon bor i fritidshuset där det inte finns fast bredband - känns definitivt inte aktuellt, eftersom vi bägge två avskyr "teknisk administration".
Eftersom hon dessutom är väldigt nöjd med sitt nuvarande surfupplägg, så har jag svårt att se någon anledning till att hon skulle teckna ett bredbandsabonnemang.
Och då återstår ju bara en möjlighet eftersom hon vill kunna fortsätta att titta på TV, nämligen att ta hem någon som drar en "TP-kabel".
Är det något jag har förbisett, missat eller missförstått, i mitt resonemang?
EDIT:
I fritidshuset har mamma Allentes TV-grundutbud via parabol, och är nöjd med det.
Click to expand...