Problem: Fastnat vid "HTC quiently brilliant"

Diskussion i 'One M7 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av kevvz0r, 13 sept 2013.

1. kevvz0r

kevvz0r Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rootade min HTC One genom denna guide: http://www.youtube.com/watch?v=kJYAS2KN17Y

Sedan skulle jag lägga in ElementalX.. Vet inte exakt vad det är men man skulle iaf kunna klocka telefonen lite högre då. När jag började installationen så starta mobilen om och fastan vid bootscreenen med htc loggan.

När jag försöker göra nånting ifrån cmd så står det bara waiting for device..

Vet inte vad jag ska göra och om 4 timmar aktiveras mitt nya simkort så skulle gärna vilja ha en fungerande telefon som dessutom bara är en vecka gammal..

Någon som kan förklara LÄTT och utförligt hur jag ska gå till väga för att den ska fungera? :/

Har provat factory reset men funkade inte, har wipat cache och dalvik cache men till ingen lycka..

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Vänta lite. Du har alltså, utan att veta vad det är, flashat någonting? ElementalX är f.ö. en kernel, en "kärna", så att säga. Först och främst MÅSTE man vara 100% säker att den är kompatibel med mjukvaran man har, annars är det som att leka rysk roulette.

Du får flasha om mjukvaran du hade. Finns en drös orörda stock-roms här: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=2119

Var försiktig!

kevvz0r gillar detta.
  3. kevvz0r

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle uppskattas ENORMT mycket ifall du eller någon annan kan skriva utförligt hur jag ska gå tillväga, eller kanske hjälpa mig live? Någon som vet vad för filer samt i vilken ordning jag ska använda dem och framför allt HUR jag ska använda dom.

när jag satt senast så lyckades jag på något sätt få elementalx och superSU borttaget ifrån sdcardet.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra och när jag försökt med andra guider att flasha o allt vad det är så har jag fått waiting for device och error:device missing eller något sådant.

Om jag har fattat det rätt så måste jag få in en ny installation (ROM.zip?) och kunna installera om min telefon med den zipen?

4. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Vet du inte vad du gör ska du inte meka med mjukvaran.

5. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Testa tryck och håll in strömknappen samt volym upp och ner samtidigt tills mobilen startar om och ett vitt intergface visas. Detta kallas för bootloader-läget. Via där navigerar du dig till recovery med volymknapparna (kanske att du får gå in i bootloader och sen recovery)

Vilken recovery har du, förresten? Clockworkmod eller TWRP (TeamWin)?

HTC's mobiler är lite luriga iom att det inte direkt finns ett återställningspaket redo till hands vilket är lite dåligt egentligen.

kevvz0r gillar detta.
  6. kevvz0r

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag körcwm. Att komma in i bootloadern kan jag gott o väl. Men jag har testat med recovery recovery.bin, och även boot boot.img

Jag har provant att installera om elemtanX och superSU när jag kunde, nu finns det inte längre på sdcard.

7. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

har du senaste CWM? I så fall kan du flasha in en rom med s.k. ADB Sideload (bör finnas i advanced på CWM eller i "install rom"

Det krävs dock att du har senaste ADB via android SDK. I recovery har man ADB-åtkomst och kan skicka in en rom där.

Du lägger en rom-zip i mappen där du har adb, sen går du till den mappen i utforskaren och håller in skift och högerklickar, och väljer "öppna kommandtolk här", sen kopplar du mobilen till datorn när du aktiverat ADB sideload i recovery.

Sen skriver du in "adb sideload name-of-zip.zip" (viktigt att du får med filändelsen .zip) och så ska den skicka över zipen och installera åt dig. Gör en till fabriksåterställning i CWM och sen starta upp.

ADB ska fungera fint

No shit. Det minsta vi kan göra är dock att hjälpa honom på rätt väg istället för att ge kalla handen. Alla var vi nybörjare nån gång och fel händer. Vi är inte mer än människor.

Last edited: 13 sept 2013
    kevvz0r gillar detta.
  8. kevvz0r

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej :) Ja något i den här stilen förstod jag att jag behövde göra.
    Men jag tror nästan att jag har försökt att göra så. adb var ansluten när jag var inne i recovery, men jag har för mig att den längre inte hittade enheten när jag började köra sideload. Då plinga det även till i datorn att en enhet kopplades bort. Om jag nu minns rätt och gjorde som du beskriv så fick jag antingen waiting for device i recovery / sideload eller error: missing device.

Jag har fixat i trixat fram och tillbaks så mycket att jag verkligen är helt lost känner jag nu.. Typiskt så hade ju mor min åkte med telefonen till phone house o sagt att det var trasig FAST jag sa att sånna fel inte går på garantin.

Det skulle ta mellan 4-6 veckor men säg 2 månader hade de sagt. Men dom kommer ju skicka iväg den sen kmr den tillbaks lika fort igen när dom ser att jag har rootat den.

Får ringa till dom i morgon så ja kan hämta tbx den igen..

Någon som kan tänka sig hjälpa mig live? Saken är ju den att hur jag än gör så dyker det upp ett problem som gör att jag inte kan slutföra någon guide alls.

9. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Jadå, men dem flesta människor är läskunniga också. :)
    Finns antagligen tusen guider.

Men gjort är som sagt gjort.

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Testa nästa gång att koppla usb till en 2.0-port ifall du kopplat till en 3.0 (blå usb-port)

>> Sent from the abyss <<