Fått vänta i 4 veckor på htc legend från tr3, vad kan jag kräva som kompensation?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Defeat, 22 sept 2010.

1. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tja! Var inne för ca 4 veckor sedan och beställde en htc legend i närliggande tre-butiken . Enligt dem skulle den skickas från deras centrallager direkt, och jag skulle få den veckan där på (beställde den en fredag).

Jag väntar, men inget händer så jag åker in och frågar. "Nejnej den får du inte denna veckan, centrallagret får in den nästa vecka", får jag som svar då. Men för hellvete, tänker jag, de sa att jag skulle få den direkt.. Jaja, en veckan kan jag väl vänta.

Veckan därefter händer det inget heller, så jag åker in och frågar vad de håller på med. "Nej, centrallagret får in htc legend nästa vecka". Jag frågade varför de sa att den skulle komma veckan där innan och får svaret "Antagligen har datumet blivit framskjutet". Jag går lite små-sur därifrån, men tänker att en vecka är väl inte så farligt.

Nu är jag inne på fjärde veckan, och ser nu att leverans-datumet blivit förskjutet en vecka till. Jag är nu riktigt jävla förbannad, inte nog med att de är efterblivna nog med att ta 4 veckor på sig att frakta en telefon som inte är bristvara på från Taiwan till Sverige, skickar de den med cykelbud eller vad håller de på med?! Alla andra butiker har ju den i lager!!

Det jag är mest förbannad på är att de först lovade att jag skulle få den direkt, och sedan dess har de skjutit upp det vecka efter vecka.. Hade jag vetat att de är så efterblivna att de inte kan få en vanlig telefon förens efter 4 veckor så hade jag skitit i tre..

Så nu till själva frågan, hur stor kompensation kan jag kräva då de behandlat mig såhär?

Tänkte först att jag ska betala 100kr mindre i månaden på abonnemanget (blir totalt 4800kr), och köpa telefonen på netonnet, eftersom tre inte verkar vara kompetenta nog att beställa en enkel telefon, utan att det tar lika lång tid som att få en iphone 4, som är bristvara. Är detta lämpligt, eller bör jag kräva mer? För jag vinner ju egentligen inget på det. Jag har väntat 4 veckor och detta gör ju bara att jag får tillbaka pengarna på telefonen så jag kan köpa den från ett kompetent företag

Tacksam för svar! Vet inte hur mycket kompensation man kan kräva!

2. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Du kan väl häva köpet antar jag, men att begära kompensation kommer att bli svårt, jag har själv aldrig lyckats (kan hända pga. mitt heta temperament). :P

3. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    De brukar inte vara omöjliga på att erbjuda några månader till halverat pris, men knappast under hela bindningstiden.

4. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Dessvärre är där i princip samma leveransbekymmer på HTC idag som det är på en Iphone 4.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du kan inte kräva någonting. Det är inte 3 som tillverkar telefonen. Du kan däremot häva köpet och köpa något annat :)

6. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Ingenting är ju omöjligt om man bara gör det på rätt sätt.
    Men mer än 1 - 2 månader gratis abonnemangsavgifter lär du inte få.

Ett bra tips är att inte börja diskussionen med att kräva kompensation.
    Bästa du kan göra är att dumförklara dig själv samt höjja den du prata med till skyarna och poängera att du vet att det inte är hans/hennes fel.
    Detta är det bästa du kan göra om du vill ha kompensation