Feedback om garantiärende

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tower, 11 jun 2016.

1. Tower

Tower Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tjenare, tänkte söka lite feedback angående en reparation utav min Xperia Z3.

Den 17e Maj skickade jag in mobil på lagning då jag behövde en telefon asap för att kunna ringa till Skatteverket och gamla arbetsgivare då mitt avdrag blivit granskat, men det är en annan historia.
    Tyvärr så hade min nya mobil jag beställt blivit skickad till fel adress och jag behövde vänta cirka fyra veckor på att returen hade blivit gjord och en ny enhet skulle skickas ut. Dock så hade jag inte den tiden då jag behövde få tag i alla handlingar som skulle skickas in till Skatteverket.

Hittar ett företag, inte det billigaste dock men det såg seriöst ut, som reparerar Z3. Jag gör en beställning för att byta ut touchskärmen men när jag skickat in den så ringer jag in och ber om att få baksidan utbytt också då det endast kostade 400:- och det skulle nog öka värdet på den vid ev. försäljning.

Fick hem telefonen samma vecka eller i början på veckan efter, väldigt snabbt gick det i alla fall. När jag kom hem så upptäckte jag att touchskärmen var defekt, den svarade inte när jag försökte klicka i mitten. Men jag kunde tilta den för att komma åt alla siffror i nummerdisplayen.
    Så jag ringde in till företaget och berättade vad som var fel och förklarade att jag behövde använda den i några dagar för att ringa runt för att få tag i alla handlingar jag skrev om innan. Dom sa att det var OK att jag behöll enheten då jag hade 3 månaders garanti på reparationen, perfekt tänkte jag.

Gjorde klart allt det jag behövde och skickade in enheten den 31 Maj. Nu till problemet, jag skickade in enheten i en utav Postens färdiga blåa påsar utan något stötdämpande materiel. Jag tänkte att skärmen och glaset ändå skulle bytas ut så jag behövde inte skydda den, och i och med att jag ringde in och berättade att skärmen var defekt så hade jag ryggen fri - men icke.

Jag skrev till dom och frågade om kollinummer och fick följande svar
    ''Hej Viktor.
    Vi fick in din enhet idag, den är krossad både bak och fram så vi kan inte fortskrida med garantiärende.''

Får jag skylla mig själv för att jag var slarvig och inte använde något att skydda telefonen med eller kan jag ta upp det här med ARN? Vill understryka att jag inte gör den här tråden för att gråta över förlorade pengar, fakturan är betald så det är inte fråga om något sånt.
    Har jag slängt 1800:- i sjön så får jag acceptera det, men går det att ta upp en strid så gör jag gärna det också, vare sig det är med Posten eller företaget i fråga.

Med vänlig hälsning, Viktor.

Edit: Kan även skaffa vittnen på att telefonen var defekt vid leverans, nära vänner samt arbetskollegor. Dom visste även om min situation med Skatteverket.

2. jonko

jonko Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Vad har skatteverket med din telefon reparation att göra?

Du är körd, företaget kan omöjligen kontrollera om du har fog för din reklamation pga du har packat bristfälligt.

Skickat från min iPad med Tapatalk

3. Tower

Mottagna gillanden:
    0
    Det står bokstavligen i den andra meningen i inlägget.

Okej, antog att det skulle räcka som skäl att jag ringde in för att upplysa dom om problemet efter att jag mottagit den, men du kanske inte läste den delen utav inlägget heller *pik*, men det var som sagt därför jag gjorde det här inlägget.

Tack för ditt svar.

Last edited: 11 jun 2016
  4. Droid119

Droid119 Guest

@Tower@Tower Nu kommer dock Sony neka en reklamation pga att du skickade den till en icke auktoriserad servicepartner. Sorgligt men sant.

5. Tower

Mottagna gillanden:
    0
    Jo så kan det säkert vara. Inget jag lagt stor vikt vid då jag jag aldrig skickat in en mobil för ett garantiärende. Sedan så har garantin för min Z3 gått ut, och telefonen var sönder när jag skickade in den så att skicka den till Sony har aldrig varit aktuellt.

Själva reklamationen var ju något som var riktat mot den s.k icke auktoriserade servicepartnern jag skickade in min mobil till.

6. Droid119

Droid119 Guest

Alltid värt ett försök.

7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

@Tower@Tower
    Du har Skitit i det blå skåpet. Se din Z3 som garantilös och din reparation av skärm som förverkad. Du förverkade din garanti när du lämnade in den till en annan firma än Sony. Garantin på den reparationen förverkade du när du valde att skicka telefonen utan att skydda telefonen.
    Som jag ser det så har du gjort 2 dyrbara felaktiga val. 1. Att inte skicka till Sony för lagning. Att du behövde telefon omedelbart löses enklast med att låna någons telefon eller köpa billigaste de har på Ica maxi (just nu 700kr).
    2. Och detta är riktigt dumt. Hur kan du tro att någon skall ta en reparation på garanti när du sett till att krossa skärmen som tydligen fungerade någorlunda? Hur skall firman veta att du talar sanning? Skulle du acceptera att nån krossade nåt du sålt och ville få ny av dig för att den inte fungerade?

ASR gillar detta.
  8. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

PS, Sony har 24månaders garanti på sina telefoner.

9. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det kommer inte att funka, nej.

Angående att du har hört av dig innan du skickade den spelar inte så stor roll. Hur vet de att du talar sanning? För att ha ryggen fri så skulle du ha packat den väl och om posten krossat den så skulle du ha reklamerat till posten.. men tja..

10. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hur kan din garanti gått ut?
    Z3 presenterades för mindre än två år sedan.
    Sony har två års garanti på sina telefoner.

11. Tower

Mottagna gillanden:
    0
    Nja, som drzap säger så kommer inte Sony att röra i det här. Sedan så är jag inte i sådan nöd att jag känner att jag behöver ljuga.
    När jag väl har ett garantiärende så kommer det slå tillbaka på mig då, karma is a bitch.

Som du säger så borde jag köpt en billig telefon och använt den, det var lite dumsnålt kanske.

För att svara på 2) Nej jag hade inte accepterat det. Dock så är liknelsen lite fel det inte jag som krossat den, eller ja, indirekt är det väl jag som krossat den då jag skickat i en blå påse sedan så var den defekt vid köpet. Men som du skrev så är det ju så att jag kan ha slängt telefonen i backen efter att jag hämtat ut den, det kan ju inte dom veta.

Last edited: 11 jun 2016
  12. Tower

Mottagna gillanden:
    0
    Jaha det visste jag inte och den är för övrigt 1 år gammal. Men det är inget garantiärende som gäller/gällde Sony så det spelar inte så stor roll.

13. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Det var du som sade att garantin gått ut, ville bara påpeka att så inte var fallet.
    Du klargjorde inte vad som hänt med luren när du behövde skicka in den.

Men som sagt, du har packat dåligt och för således stå för det. Posten kommer heller inte ta på sig detta. Men måste inte skicka REK, men man ska alltid packa grekerna ordentligt.

14. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Jo och förresten.
    Hej och välkommen till Swedroid.
    Det ovanligt hjälpsamma och trevliga forumet.

Det du skulle gjort var regga dig här innan allt och ställa frågan hur du bäst gick tillväga med ditt ärende.

Det är ingens mening att låta sur och tvär på dig här , det vi säger här helt enkelt så det är.

Vi är inte Aftonbladet.

15. Tower

Mottagna gillanden:
    0
    Jo, det uppfattade jag.
    Inte för att det har någon betydelse men jag tappade den i marken och så sprack glaset.

Ja då får jag helt enkelt skylla mig själv, det är inte mer än så.

Tack så mycket.

Jo jag gick faktiskt i tankarna om att göra det då företaget i fråga är omnämnt i några olika trådar.

Nej det förstår jag också, så har jag inte uppfattat det heller. Jag ville som sagt bara veta om det fanns något att göra åt saken eller om jag bara skulle acceptera att det var mitt fel och slänga telefonen.

Vad menar du med ''Vi är inte Aftonbladet''?

16. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Till Aftonbladet (eller andra tidningar) går folk för att tala ut om diverse saker, ofta för att få sympatier.

Ibland så finns där också ett dolt "men" som egentligen säger att personen själv har en liten del i det som hänt. Ändå målas det upp och ger sympatier.

Det du råkat ut för är tråkigt. Jag hade grämt mig hela vägen tiöl bankappen när fakturan skulle betalas.
    Men, jag hade också förstått att min sak var min egen.
    Hade jag, och det skulle jag nog ha gjort, skrivit om det här så hade det mer varit i form av en TIFU.

17. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    WTF! :cry:

18. Tower

Mottagna gillanden:
    0

Ah på så vis, då förstår jag. Söker ingen sympati, ville bara veta svart på vitt om det gick att göra någonting åt det.
    Sen är det ju bara pengar, man får nya.

Fast det är ju som sagt inte deras fel, så det spelar inte så stor roll.

Men tack för alla svar, det blir att kassera den telefonen.