Fejkade listpriser på Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av coopdeo, 19 jun 2012.

  1. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag gick idag in till Teliabutiken för att köpa en Galaxy III. I montern stod det klart och tydligt att mobilen skulle kosta 5795kr utan abonnemang. Finemang tänkte jag, ett par hundralappar billigare är närmsta konkurrent i stan. Efter 30 minuter i kön fick jag snacka med en säljare som informerade mig om att de precis höjt priset på mobilen till 5999kr, trots att den fortfarande stod listad till det lägre priset (samma pris, 5795kr, stod tryckt på mobilboxen). Försäljaren var också medveten om att mobiltelefonen stod listad för 5795kr i montern - men enligt honom det var inga problem. Priset i kassan är ett "marknadspris" och monterpriset gäller inte. Så enkel var hans logik.

    Okej, det rör bara 200 kr - men det är bedrägligt att Telia listar med det lägsta priset i stan bara för att erbjuda samma pris som alla andra när du väl kommer fram till kassan. Dessutom är det olagligt.

    Så. Nu har jag klagat färdigt. :)
     
  2. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Lätt, använd inte Telia. Dom är dyrare än alla andra och spionerar åt staten I Vitryssland. Varför ska man stötta sånt skit? De enda bra är deras 2G-nät liksom.

    Skriv till Telia så kanske de ändrar sig.
     
    Mozze gillar detta.
  3. brollann

    brollann Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Klart du inte ska betala ett högre pris än det som står i montern och förpackningen , inte ditt fel att de inte märkt om varan när priset har höjts.
    Snarare säljaren som antagligen tagit kaffepaus i 56min och sket i att ändra när de fick order om att höja.
     
  4. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Måste kännas bra att få skriva ut detta, la du det som Facebook status? Kanske skulle prata med butikschefen?
    / hur f*n orkar man gnälla!

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 445
    Mottagna gillanden:
    8 355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om inlägget stör dig och du tycker att det är onödigt, varför tog du dig tid att läsa det OCH svara på det?

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  6. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    händer ganska ofta i ganska många butiker att man inte hinner uppdatera pappers-prislappen, eller helt enkelt glömmer (det är ju ändå människor som arbetar). Så länge du inte betalar det högre priset utan att veta om det så är det väl egentligen inga problem?

    Om du har lagt ut pengar på att ta dig till butiken just för att få telefonen till det priset kan du vara berättigad till ekonomisk ersättning. Men det handlar om så små summor att det knappast är värt det. Om du klagar hos chefen kanse du får ett presentkort på 150kr
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 644
    Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det går inte att skylla på att man "inte hinner" uppdatera prisinformationen. Det finns lagstadgat att prisinformation som lämnas till konsumenter skall vara korrekt och tydlig. Ett företag som bryter mot lagen kan anmälas och tvingas att betala skadestånd.

    Därmed inte sagt att det inte kan bli ett misstag nån gång beroende på den mänskliga faktorn. Men om ett företag regelbundet har felaktig prisinformation är det ett lagbrott.
     
  8. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Att inte uppdatera prisinformation åt "fel" håll för konsumenten är ju annars ett ypperligt sätt att bli av med kunder. Visst, rör det sig om enstaka kronor är det ju inte mycket att bråka om, men flera hundra, då blir det genast ganska tråkigt och jag skulle i alla fall avstå köp just då och överväga mina alternativ.
     
  9. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Måste ju läsa det för att veta vad som står eller? Polisen? skicka pm istället.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  10. jimbo164

    jimbo164 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Konsumentverket:

    "Fråga:
    I butikerna stämmer priserna vid hyllkanten inte alltid överens med det man får betala i kassan. Har jag rätt att få köpa en vara till det pris som står vid hyllan?

    Svar:
    Nej, du har inte rätt att få betala det pris som står vid hyllan. När du köper något i en butik ingår du ett bindande avtal med butiken. Det avtalet ingår du först framme vid kassan. Men du har rätt att ångra dig om du märker att priset inte stämmer.

    Inte tillåtet att lämna fel prisuppgift
    Det är dock inte tillåtet för butikerna att lämna fel priser på sina varor. Om priset i kassan är högre än det som står på prislappen räknas det som vilseledande marknadsföring. Det framgår av marknadsföringslagen. Du kan anmäla till Konsumentverket att en butik använder felaktig prismärkning."