Problem: Fel nätverks kod?!

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by LabanL, May 31, 2013.

1. LabanL

LabanL Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hellu!
    Har ett problem, kanske någon har varit med om liknande eller vet vad jag ska ta mig till nu..

Har fått en SG s2 av företaget jag jobbar på med Telenor SIM, och nu när jag ska sluta inom bedriften så tar jag mobilen med mig men inte SIM kortet.
    Har ett nytt SIM från chess (jag bor i norge btw) Kollade innan jag beställde mitt nya chess SIM att min mobil inte är operatörlåst. Kollade på telenor.no, gjorde en sökning på mitt IMEI och fick beskedet att telefonen inte var låst eller bunden, (brukar väl automatiskt gå ur tiden efter 12månader?) Jag stoppade in det nya SIM kortet och blev ombed att skriva in PIN, inga problem med det, men sen var jag tvungen att skriva in "PIN för SIM nätverk"

Fattade inte direkt vad det var, trött efter jobbet så jag skrev in pin, pin1, puk, mitt nr mm.. skrev nog in allt jag hade i sifferväg. :)

Ringde dagen efter till Telenor och frågade vad som sker.
    Dom kollade mitt IMEI nr och sade: -Nej, det skall inte vara några problem för dig att använda ett annat SIM från en annan leverantör, din telefon är inte nätverkslåst. Testa igen!
    Hade ju redan då testat att göra om proceduren flertalet gånger men fått upp samma fråga om "PIN för SIM nätverk"
    Ringde en gång till Telenor kundservice och fick prata med en snubbe som också kollade upp mitt IMEI nummer och han sa: -Ja gud ja, din telefon är låst, Men här är upplåsningskoden för att låsa upp till Chess.
    Funkade inte.
    Ringde igen.
    Hon som svarade då var förbluffad över att jag fått olika svar, och ville själv kolla mitt IMEI nr, och hon sa att min telefon inte var låst och att jag inte behövde någon operatörlåskode osv.. Hon sa att jag skulle ringa ett serviceställe i Mo-i-Rana, dom hänvisade mig till Telenors kundservice..

Shit, gissa om jag förbannad!!?

Ringde Telenor än en gång och förklarade allt än en gång, uppgav IMEI nr och fick än en gång höra att telefonen var låst och att jag givetvis behövde en operatörlåskode, fick nu ett annat nr än det jag fick första gången. Givetvis funkade inte det heller.
    Blev förbannad, ringde Telenor en gång till, fick ett mejl skickat till mig med ett schema som kallas "Åpningsprosedyre for å låse opp IMEI-nummer" OCH DÄR STÅR DET ATT MAN INTE FÅR SKRIVA IN DEN KODEN FEL TRE GGR, FÖR DÅ LÅSES TELEFONEN TILL TELENORS NÄTVERK!!!

Lite väl sent att få den informationen vid det här läget va?
    Ringde telenor igen och fick rabbla upp all info igen, och snubben sa att jag var tvungen att ringa service stället. (ett annat service ställe)
    Där sa dom att jag måste skicka telefonen till dem, så att DOM kan skicka telefonen till ett serviceställe, han visste inte vad som var fel med telefonen, inte hur lång tid det skulle ta att fixa den, eller hur mycket det skulle kosta, men han tyckte jag skulle räkna med dryga tusenlappen.. (?)

Vad har ni att säga om allt detta? Vad ska jag göra? Ska jag slänga min s2 eller finns det något smart sätt att lösa detta på? Vad blir bäst?

Ursäkta mitt långa inlägg, en liten roman nästan. Hoppas någon orkade läsa sig igenom detta och har orken att hjälpa mig.
    Tacksam på förhand,
    /En förbannad Laban.

2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm... Det du skulle kunna testa är att:

1. Fabriksåterställ mobilen (stäng av - Håll in Powerknapen+Hemknappen+Volym upp en bra stund). När du väl är inne i menyn väljer du Factory Reset med Volym upp/ner och klickar på Powerknappen för att välja. Välj därefter reboot system.

Om inte det funkar:

2. (Ladda ner:
    http://www.hotfile.com/dl/213346041/e6e4f7c/I9100XWLSS_I9100OXXLS9_NEE.zip.html (ROM:en (Klicka regular download)).
    http://www.mediafire.com/?7v7zor9d379emeg (Odin 3.07 (Tryck "Download")).

Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 3.07. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall!

1. OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen).

7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

Klart!

Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

Skriven av: Arbu11

Last edited: Jun 1, 2013
    LabanL likes this.
  3. LabanL

LabanL Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack Arbu11 !!!
    Ser komplicerat ut, men ska läsa igenom ditt svar en gång till och göra ett försök senare ikväll.
    Tack för svaret, jag återkommer med rapport. Förhoppningsvis ikväll. :)

4. Arbu11

MINA ENHETER

Är egentligen busenkelt ;) Nr 1 tar inte många minuter... Nr 2 tar en hel del minuter, men följer du guiden till punkt och pricka så kommer det att gå bra ;) Dock vettefan om det hjälper ditt problem, vet inte vart låsningen sitter... :/

5. LabanL

LabanL Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Härligt att höra, ska testa nr 1 först. :)

6. LabanL

LabanL Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

... nr 1 funkade inte..

så nu har jag gett mig på nr 2.. vilket inte går så snabbt för mig som har som bäst mediokra kunskaper inom både det här med datorer och smartphönes.. :/ men det ska gå har jag bestämt. :D Rapporterar sen.

7. Arbu11

MINA ENHETER

Kör hårt ;) Hör av dig på PM om du behöver assistans genom Skype eller nåt!

8. LabanL

LabanL Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

Här tog det stopp för mig tror jag..

Händer inget mer i detta skedet o jag vet inte vad jag ska/borde göra..
    Jag fick inget "pass" och grön ruta när jag klickade på start, det ser bara ut så här..

Attached Files:

9. Arbu11

MINA ENHETER

Hmm... Vet inte om den är klar, men pröva starta om mobilen bara och se!

Annars får du pröva göra samma sak igen ;)

Tips på grejer som kan vara fel:

- Använd hellre en USB-port BAK på datorn (stationär) dvs. direkt på moderkortet.

- Kies skall vara installerat och startat (för att drivrutiner skall finnas till mobilen)

- Kies skall vara helt avstängt!

10. LabanL

LabanL Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

:-\ blev för komplicerat för min lilla nöt..
    Men en polare skulle ta sig an den så det blir nog löst. Han skulle roota den och testa "unlock sim-appen" :-)

11. LabanL

LabanL Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

nja alltså.. nu har jag, och 2 "nördar" försökt..
    Det här betyder väl att den är brickad?
    Inget händer med den när man försöker starta den.. bara denna bild som kommer fram, sen svart... :/

Får väl köpa en ny rackare då :D OM jag lyckas bestämma mig för vilken..! :/

Tack för all hjälp i tråden i alla fall..

Attached Files:

12. Arbu11

MINA ENHETER

Gjorde du:

6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen).

13. LabanL

LabanL Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

vet ej om proffsen gjorde det,.. men nu gjorde jag det.. och den är ju inte helt död :) här kan man ju välja att "install zip from sdcard" och lite annat smått och gott så det kanske går vägen fortfarande.. men nu när jag gjorde en factory reset nu och reboot hände inget, den återgick till den gula triangeln.

14. Arbu11

MINA ENHETER

Din mobil är ej hard bricked iallafall! Du får nog peta lite mer på "proffsen"!