Fel på laddare?

Diskussion i 'Off Topic' startad av timebandit, 9 apr 2012.

  1. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    God eftermiddag.

    För några veckor sedan köpte jag en ny laddare till min HTC Desire då originalladdaren gick sönder.
    Köpte en Belkin Dual USB laddare. 2st portar á 1A.

    Men nu när jag laddar min nya mobil (HTC One X) så tar det lång tid samt att när man går in i telefonen och kollar hur mobilen laddas så står det USB.

    Men byter jag till laddaren som medföljer den nya mobilen så står det AC på laddningstyp. AC är ju det rätta som avser nätström.

    Kan belkinladdaren verkligen vara som den skall? Vad tror ni?
     
  2. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Det finns en standard för hur en mobil upptäcker att den är ansluten till en USB-laddare, (D+, D- sammankopplade), och den verkar belkinladdaren inte stödja.

    Tyvärr är det ganska vanligt då Iphone inte heller följer standarden, så belkinladdaren kanske fungerar bra till Iphone.
     
  3. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Frågan är då om laddaren ändå levererar samma laddning som den som stödjer 'korrekt format'?
    Är det inbillning att den belkin laddaren laddar långsammare?
    Om inte så är det dags att införskaffa en ny laddare.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk
     
  4. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Den laddar bara med 500mA, dvs som med USB och då tar det ca dubbelt så lång tid. Det man kan göra är att öppna laddaren och kolla ifall d+ och d- sitter ihop, om inte så löder man ihop dem, det kräver ju dock att man har lite kunskap om lödning och elektronik.

    Sent from my MZ601 using Tapatalk
     
  5. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Om laddaren inte går att öppna för att löda ihop d+/d- så kan man istället göra om en USB-kabel till laddkabel, genom att göra motsvarande ihoplödning i den. Men då kan man förstås inte använda den kabeln för annat än laddning. Det går även att köpa en sådan kabel på t.ex. dealextreme.
     
  6. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Du har inte lust att länka mig till en sådan kabel? Vore väldigt tacksamt då jag gärna undviker att öppna själva laddaren.
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag tog och sökte en hel del men gick bet på just direkta produktlänkar. Men lite passande artiklar:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=709226 http://android.modaco.com/topic/340573-charging-only-micro-usb-cable/
    Tänk på att det inte direkt är rekommenderat att trycka in en sådan kabel i datorn.

    Edit: En från modaco länkade: http://www.lindy.co.uk/015m-usb-power-only-extension-cable-type-a-male-to-female-black/70386.html

    Hittade en där du kunde byta: http://www.dealextreme.com/p/usb-da...able-for-samsung-p1000-black-91141?r=99999999
     
    Last edited: 9 apr 2012
  8. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tack.

    Har sökt ända sedan du skrev att det kan finnas kabel som är åtgärdad men hittar fasen inte mycket. Är inte så mycket för att löda själv tyvärr. Inget roligt och snyggt blir det ju inte heller.
    Skall beställa hem den dära som du länkade till sist, kan helt klart vara värt att prova iaf.
    Annars blir det till att köpa nya vanliga laddare som är "rätt" från början men hur vet man att själva laddaren är "rätt" typ?