Fel på minneskort?

Discussion in 'Allmänt' started by Davos, Oct 16, 2011.

1. Davos

Davos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpt ett nytt minneskort på 16gig och började föra över allt från gamla minneskortet, men den kraschade då.
    Men nu när jag sätter i den i en minneskortläsare så får jag upp ett felmeddelande som säger att:
    "Det kan finnas problem med en del filer på den här enheter eller skivan. Det kan hända om du tar bort enheten eller skivan innan alla filerna har skrivits till enheten eller skivan"
    Och så får jag upp ett alternativ när jag kan söka igenom och åtgärda eller fortsätta, det hjälper inte att söka och åtgärda och det går inte att formatera om.
    Vad kan jag göra?

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Har du köpt sdkortet på ebay möjligen? I så fall är risken väldigt stor att du blivit lurad och fått ett fake-kort, ett kort där det är modifierat att rapportera en större storlek än det är. :( Du kan ju testa hur mycket du kan fylla det med innan problemen uppstår.

Om inte, vad är det för tillverkare? Kan du formatera sdkortet utan problem?

3. Davos

Davos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är ett kingston 16gb och köpt från dealextreme.com
    Det är ju det att det går inte att göra nått med kortet längre, varken fylla, ta bort eller formatera :(

4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Du skriver att du använder minneskortläsare, har du provat att sätta i telefonen och formatera kortet via den?

5. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Köp inte sdkort från DealExtreme (eller Asien/auktionssiter). Även om jag själv köpt massor av saker där skulle jag fortfarande inte lita på att de tillverkare de köper in dem från inte fuskar ibland och skickar fake-kort eller kort som Kingston egentligen har kasserat men som sedan kommer på avvägar. Just Kingston verkar ha stora problem med att arbetare kör maskinerna på natten och tillverkar fake-kort från undermåligt material eller felmärker korten. Det har också hänt att Kingstons distributörer slarvat, med resultatet att fake-kort dykt upp i handeln i exempelvis USA. Det sistnämnda är väldigt ovanligt dock.

Med det sagt brukar DealExtreme vara helt ok när det gäller returer så om jag vore du skulle jag göra en RMA-claim hos dem.

Rent allmänt: Håll dig till riktiga butiker i Sverige eller Europa. Exempelvis Tyskland brukar kunna ha billiga sdkort. När man kan köpa ett Samsung 32 GB klass 10 för 350 kr ser jag dock ingen anledning till att ens titta på andra ställen än Sverige dock. Innan var det lite annorlunda. :)

Zooklubba likes this.
  6. Davos

Davos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har provat i både telefonen där det inte ens vill mounta kortet och 2 minneskortläsare.

Jag beställde ändå andra roliga grejer därifrån så den följde bara med när jag ändå beställde :)
    Ska ta och maila de om att det är fel på kortet och se hur jag får det bytt