Fråga: Fel puls på smartklocka

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Arn83, 1 sept 2021.

  1. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Jag har 2 smartklockor i premiumsegmentet, den ena är en Huawei watch gt2 och den andra en MI watch.
    Båda klockorna kan i vissa fall en visa pulsen felaktigt exempelvis om jag har cyklar i en uppförsbacke ståendes på cykeln, När jag sedan är uppe för backkrönet kollar jag pulsen och får då ibland en puls som är drygt 100 men den borde vara betydligt högre nära maxpuls eller åtminstone 150.

    Misstänker att stående position där armen är i vertikalt läge kan försvåra pulsmätning men har inte riktigt lyckats hitta ett samband vad som orsakar felaktiga värden.



    Får fel på båda klockorna ibland, Huawei har generellt något bättre precision men även där kan det bli fel ibland.

    Finns det smartklockor av andra fabrikat som är mer tillförlitliga när det gäller pulsmätning? Har hört att Garmin ska vara ledande inom detta, stämmer det? Gäller då alla deras smartklockor eller enbart de dyraste?
    Är Samsung och apple väl mer pålitliga
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Garmin är nog bättre men inte helt pålitlig, använder pulsband kopplat till min Garmin när jag tränar för att få ett pålitligt resultat.
     
    Arn83 gillar detta.
  3. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Finns tyvärr ingen smartklocka med pulsmätning som är klockren. Framförallt vid snabba förändringar så som tex intervaller har de svårt att hänga med. Så vill du ha så korrekt pulsmätning som möjligt är det pulsband som gäller.
     
    Arn83, bernard och jogge gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Polar Verity Sense | Polar Global

    Det här verkar ha fått hyggliga recensioner, men det är fortfarande optiskt. Kan kanske fungera som ett alternativ om man inte är så förtjust i de som sitter om bröstet dock.
     
  5. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Tack för svar. Bröstband verkar ganska obehagligt ( testat på gym) så jag får fortsätta med optisk mätning på smartklocka. Då behöver man iallafall inte överväga annan smartklocka om alla visar mer eller mindre fel. Skulle dock vara bra om man kunde få tag i ett test där man jämfört korrektheten i pulsmätning.

    Fungerar bröstband utanpå tröjan eller måste det sitta dikt an mot kroppen?
     
  6. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Dagens mjuka pulsband tänker du inte på efter en stund. Visst, jämfört bara med en klocka är det en extra pryl, extra sak att ta med och använda men vill man ha en exakt pulsmätning är de absolut de mest pålitliga.
    Bröstbanden beror på ledningsförmåga, är din tröja tunn och genomvåt kanske det fungerar. Kanske. De är gjorda för att sitta mot lätt fuktigt hud,

    För som du märker, och som test visat, beror exaktheten på en pulsklocka med optisk mätning på aktivitet. Skumpande löpning kan vara svårare än cykel exempelvis.

    Med detta sagt kan du fundera på hur exakt mätning du behöver, är ganska lätt att utifrån ansträngning, känslan i kroppen och andningen känna efter på vilken nivå man ligger.
     
    Arn83 gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Senaste Råd&Rön har ett sådant test, jag hittade det via Readly, jag vet inte om det går att se testet på annat sätt än via prenumeration av Readly eller av tidningen.

    Garmin Venu Sq har enligt testet endast 0,3% felvisning när de testat med löpning vilket borde väl ses som rätt godkänt, ingen av de andra klockorna var i närheten av det resultatet.

    Jag gissar att resultatet är mer korrekt om bandet är sitter tajt jämfört med om det rör sig på armen, det kan vara en sak att tänka på... Frågan är om det är ännu bättre att vända på klockan till undersidan av armen så att den är vänd mot venen där vården brukar mäta pulsen, det kan ju vara värt att testa.