Felaktig julklapp? (Iphone 4 vs DHD, SGS?)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hurtman, 27 dec 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Hurtman

Hurtman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan första gången jag skriver här men tror att det här är rätt forum för att lösa några funderingar jag har.
    Jag fick en helt oväntad julklapp nämligen en Iphone 4, den beställdes av mina föräldrar men den är 14 dagar bort. Då började jag sitta och läsa här på swedroid och en massa andra sidor om olika mobiler (är inte alls påläst på smartphones) och började märka att Iphone 4 har en del nackdelar och jag började fundera på om jag skulle byta till en Android mobil istället..om någon vänlig själ skulle kunna smacka upp några för och nackdelar och framförallt alternativa mobilförslag. En jag har kollat in lite är framförallt HTC desire HD och Samsung Galaxy S (Dock gillar jag inte riktigt SGS). Max priset är väl upp till 6-7000:-

/H

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det finns flera trådar redan om iOS VS Android. ;) Sök så hittar du.

3. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Du skulle säkert bli nöjd oavsett om du valde den eller android, och är det inget öppet köp kvar längre pga tiden så hade jag lätt behållit den.

4. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det finns ingen lag på öppet köp och hur länge den gäller om dom har den. Men eftersom man köpt produkten via nätet så gäller ju distansavtalslagen och då är det 14 dagar öppet köp och det börjar gälla från och med att man fått produkten, den börjar inte gälla från och med inköpsdatumet.

5. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Läste om hans inlägg och förstår nu att den nog levereras till honom om 14 dagar. Ja i så fall kan det ju vara aktuellt att avboka.

6. Hurtman

Hurtman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan igen ursäkta jag inte använde sök funktionen, var lite stressad när jag skrev den då jag var på väg ner på stan och tänkte fixa köpet igår. Mina föräldrar hade faktiskt beställt den via en fysiskt Telia butik så det var inga problem att avboka den när jag snackade med dom igår. Det slutade att jag beställde båda 2 istället och då fick jag lite tid att bestämma mig tyckte försäljaren.

Några små krav jag har är; att GPS fungerar väl att man ska kunna spela lite spel se filmer/tv avsnitt och att man gärna kan utnyttja mobilen i stugan/fjällen som en trådlös router (kallas det för wi-fi hotspot?). Angående film uppvisning så hörde jag av en bekant som sa att DHD enligt papperet skulle klara av både divx och xvid men så var inte fallet alltid? Går det att fixa till i så fall?

Ja klart jag kommer säkerligen bli nöjd vilken jag än bestämmer mig för, den ända host host... smartphone jag har ägt är en Nokia 5230 o_O. Man kan nog inte kalla den för en riktig smartphone? Dock så fungerar GPS rätt bra men allt annat är riktigt segt med sirap känsla i varje moment.

7. Hund

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Klart det går att spela upp XViD. DiVX trodde jag var utdött sedan många år? :P Gillar man inte standardspelaren finns det en massa andra alternativ. Till skillnad från iPhone så kan du ju byta ut det du inte gillar på telefonen.

8. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det finns ett uttryck som säger att man inte ska skåda en given häst i munnen... Givetvis innebär inte att väletablerat uttryck per automatik att det är universellt korrekt på något sätt, men just det här talesättet är högst relevant för gåvor i vår kultur.

Det hela beror givetvis på hur du och dina föräldrar förhåller er till presenter, samt hur just denna present presenterades. Erbjöds du möjligheten att byta? Eller förväntades du acceptera deras val?
    Hur som helst, talesättet kan ju vara värt att ha i åtanke i alla fall.

Ingen av telefonerna är dåliga, så besviken lär du inte bli i vilket fall som helst. Men visst, det vore ju synd om man gick miste om något man egentligen ville ha...

Ekofasc gillar detta.
  9. Hurtman

Hurtman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

eeh vad..? :eek:

Men du nu har jag läst på mig så pass mycket att jag vet vad jag ska välja, tack och bock.

10. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Last edited: 29 dec 2010
  11. Hurtman

Hurtman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag trodde det här var ett forum om mobiltelefoner och inget annat, rätta mig om jag har fel? Att börja snacka om vilka handlingar du ta illa upp är väl inte nått jag vill veta..

Om du verkligen är så sugen efter ett välmående med dina välriktade ord så ska jag ge dig en kort förklaring:

"Felaktigt" från rubriken baserade jag på att jag trodde alla här i neurotiskt anda hatar ordet iOS (läs Android forum) och skulle ta det som ett humoristiskt inslag i rubriken.

KLART SOM *** att jag är nöjd över julklappen och en sån trevlig sådan gör inte saken sämre..snarare tvärtom.
    Sen kan jag fortsätta smeka upp din trångsynthet genom att kritisera mig att inte värdera den gåva jag fick; den bra mycket billigare B-alternativet Android mobilen är flera tusen kr billigare d.v.s en lägre kostnad för mina föräldrar, vilket jag undrade om en eventuell ändring kanske skulle ske. Om du inte hängde med nu så värderar jag värdet, rätt värt va?

Hur som helst tillbaka till topic igen, det blir givetvis en Android lur av något slag.
    Gott nytt år!

Last edited: 30 dec 2010
  12. Nickhe

Nickhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Iphone 4 är en grym mobil och du kommer inte bli missnöjd :) Jailbreak tycker är ett måste då ett fler tal funktioner som jag tycker är viktiga som snabb sms , smileysar m.m. inte finns :) dessutom utvecklas Android för iphone 4 http://www.idroidproject.org/wiki/Main_Page :)

13. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Men snälla nån. Jag skrev att det kunde vara bra att ha i åtanke... Fast du kanske inte vet vad det betyder heller? Säg till så kan jag förklara det för dig.

Det jag skrev var:
    Du behöver inte lacka ur med otrevliga kommentarer för en sån sak. Det jag beskriver är en oskriven regel som många här i sverige håller på, så det är absolut inte självklart att det är OK att "byta ut" en julklapp.

Förövrigt så hatar inte alla här på forumet, i "neurotiskt anda" :), iOS...

Last edited: 3 jan 2011
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.