Problem: Felaktigt skrivsätt för datum?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av britbear, 21 apr 2013.

1. britbear

britbear Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej! Detta är mitt första inlägg i det här forumet. Jag är engelsman som talar flytande svenska och jag har en Galaxy S3 med svenska som huvudspråk.

Jag har ett problem med kalenderappen CalenGoo i och med att den i agendafliken anger datumet med vad jag upplever som ett felaktigt skrivsätt:

söndagen den 21:e april 2013

Visst har jag engelska som modersmål, men jag har alltid trott att de 2 korrekta alternativen är

söndag 21 april 2013
    söndagen 21 april 2013

Inte i mina 30 år som svensktalare har jag någonsin sett den längre eller fulla varianten som appen ger. Jag kan visst ha tagit fel, men regeringens (http://www.regeringen.se/sb/d/2729#D) och Språkrådets (http://www.sprakradet.se/9749) hemsidor verkar instämma med mig om vad som är korrekt språkbruk.

Jag har kontaktat appens tillverkare och han säger att det beror på själva Androidsystemet. Det gäller ett kommando som kräver datumet av Android i s.k. fullt format. På en dator som kör Java 6 får han

den 21 april 2013

medan han på en Androidmobil får

söndagen den 21:e april 2013

Konstigt!

Är det nån annan än jag som upplever detta som lite störande? Eller tycker ni att den längre varianten är acceptabel kanske? Iallafall vill jag veta om det skulle gå att åtgärda detta på nåt sätt? Är det en fråga för Samsung? Eller Google?

Tack för tips!

2. Helldude

Helldude Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Den längre varianten är ok för mig men inte i detta fall eftersom ändelsen är fel. Det bör vara den 21:a, inte 21:e. Detta eftersom man säger Tjugoförsta och inte den tjugoförste, det borde tas bort då slipper man såna här problem.

3. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Instämmer om att den längre varianten funkar då det oftast sägs så. Men 21:e är helt fel. Hade funkat på 11:e.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2

4. britbear

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för svaren! JA! Jag valde ju inte att ta upp just det att det inte heter 21:e utan 21:a. Det är totalt fel och retar mig! Det skulle behövas :a med 1:a, 2:a, 21:a, 22:a och 31:a. Annars gäller :e.

Men jag störs också av att det heter söndagEN DEN 21:e.... Det är alltså en helt onödig dubbel bestämd artikel, eller hur?

Som sagt, någon som vet hur eller om man skulle kunna åtgärda detta?

5. Luzo

Luzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kontakta utvecklaren för applikationen antar jag är det bästa (enda?) tillvägagångssättet. :)

6. Helldude

Helldude Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Datum och tid brukar vara något som operativsystemet (Android i detta fall) sköter, förmodligen är det bara slarvigt översatt från engelska, alternativt har det påtalats men google skiter i det?

britbear gillar detta.
  7. britbear

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack igen för svaren. Ludo: det har jag gjort - läs igen mitt första inlägg! Helldude: ok, då kanske jag måste maila till Google, men de gör nog inget iallafall, tror jag...