En viktig skillnad är att T-Mobile erbjuder stödet till sina kunder och har det aktivt i sitt nät. Vad gäller Fello och Vimla, 2.0 framförallt, så är det troligtvis andra tekniska system som inte nödvändigtvis har stödet för aktivera VoLTE. Har man en mobil med stöd för VoLTE och ett Telia-abonnemang finns det inga konstigheter med att använda det om man tvingar igång i det i mobilen.
Operatörerna får garanterat erbjuda ett valfritt tjänsteutbud. Avsaknaden av VoLTE för vissa telefonmodeller hindrar ju ingen från att ringa. För att få igång VoLTE i en ny mobil behöver operatören tillsammans med tillverkaren se till att det finns en profil i hårdvaran för nätet, när hårdvaran då upptäcker rätt nät/sim aktiveras vissa funktioner. Det är detta samarbete som fallerar ibland. I vissa mobiler går det utmärkt att aktivera VoLTE ändå och i flera fall så fungerar det, så länge abonnemanget man har stödjer det.
Detta är ju dock off topic eftersom Fello-abonnemang inte har stöd för VoLTE.
Last edited: Jul 13, 2020