Fetaste bilen för ca. 100k ?

Diskussion i 'Off Topic' startad av R530, 19 okt 2011.

1. R530

R530 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tja, jag börjar med att konstatera att jag är medveten att detta inte är ett bilforum men jag vill ändå ha eran åsikt :)

Ska köpa mig en ny bil om ett par månader och har ca. 100k att bli av med..så vilken bil rekommenderas som den fetaste för pengarna? Jag har inga speciella krav, är inte prestandagalen och säkerheten ligger inte på förstaplats heller.. utan jag vill ha en riktigt grym bil för pengarna helt ekelt :)

Den ska vara 4sitsig men behöver inte nödvändigtvis va 4dörrars, och den ha någorlunda bagageutrymme, behöver ingen lastbil direkt men iaf så man kan ha plats när man storhandlar eller åker på bilsemester :) Och en sak till, jag vill inte ha en kombi..

Sneaky gillar detta.
  2. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

3. R530

R530 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det var rätt fina alternativ där ;)
    Båda audis ser intressanta ut faktiskt..seaten var trevlig den med, men hur är det med kvalite på dem? har ingen erfarenhet av seat alls :/ polo är för liten för min smak faktiskt. tjaa..2000-talet minst tycker jag..

4. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Seat är väll inte känt för att hålla någon hög kvalité. Lite som Alfa/Fiat. Dem kan köras på sommaren, men gillar inte vintern alltför mycket!
    Volkswagen och Audi har båda hög kvalité!! Riktigt trevliga bilar. Bra motorer och växellådor. Egentligen så blir du nog riktigt nöjd med vilken tysk bil som helst (äldre mercor kan dock fungera lite so so).
    Jag hade tagit något sånt här:
    Audi A4 2,0TFSI Quattro | Skåne | Blocket

4x4 är trevligt att ha i vårat kalla land! Liknande BMW modeller fungerar nog också, men dem är oftare dyrare i försäkring/reservdelar etc.

Edit: Bilen har gått ganska mycket, men man kan nog hitta modeller som har gått lägre! När du köper bil kolla också hur den ser ut underifrån. Köpte en beggad bil för ett tag sedan och kollade inte hur den såg ut undertill. Efter ett par månader började den låta. Tog den till en verkstad och den var helt kexig (rost etc) på hela bakaxeln. Kolla så allt ser fräscht ut!

Last edited: 19 okt 2011
    R530 gillar detta.
  5. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    355
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Som dom andra säger så hade jag absolut satsat på en fyrhjulsdriven (quattro) Audi, deras väghållning är riktigt bra, speciellt när det kan vara lite "jobbigt" väder ute. Kan vara bra att tänka på att olika modeller har olika typer av fyrhjulsdrift, några bättre än andra. Men ska du inte ha någon av prestandavagnarna S eller RS (som har en egen lösning på fyrhjulsdriften) så skall absolut iallafall satsa på de lite större motorerna, dvs minst 2 liters. 1.6 och 1.8 modeller kan skilja sig lite och så kan du lätt tappa kraft då drivningen kan ta lite mer kraft vissa gånger.

R530 gillar detta.
  6. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Det kanske är overkill men för ca. 100k +/- så kan man nog få en X5 eller ML
    Två riktigt feta SUVar som är både lyxiga och rymliga..sen är frågan om du har råd att äga sånt? :o

7. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Är det bara jag som inte tycker att denna passar i kategorin köpråd? Jag tycker att den hade passat i OT ist.

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

8. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    355
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Se där ja... "feta" bilar? Den ena har grymma elproblem, länkarmar och problem med stötdämparna och den andra lider av rostproblem. Låter som riktigt bra bilar det där. :P
    Visst , om du köper relativt nya som oftast är i en aning högre prisklass så är det väl ok, men ska du hålla dig runt 100 så är det svårt att hitta någon som är i bra skick.
    De flesta ML och X5 för under 100 så får du en 00-02 - Inget att rekommendera.

Last edited: 20 okt 2011
  9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråd flyttad Övrigt > Off Topic.

10. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

BMW 745 -02
    BMW 745 All ur/Mkt fin | Skåne | Blocket
    Kostade väll antagligen runt en miljon ny med all utrustning.
    Du får alltså en bil med 333 hk, all utrustning du kan tänka dig och du lär åka som en kung.

Nackdelar? Lär va dyr att äga och ännu dyrare om den börjar krångla, lär surpla i sig duktigt med soppa, men vafan, en sån lyxbil till det priset känns ändå som sjukt mycket bil för pengarna!

BMW är förövrigt riktigt fina bilar, ägt tre stycken, har svårt att trivas bakom ratten på nått annat efter det, bmw är riktigt härliga o köra... Läste att 5-serien hade sveriges nöjdaste ägare i nån undersökning...

11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

12. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Mercedes har ju tendens att rosta, vet flera som fått byta speciellt bakluckan och då har ilarna ändå varit relativt nya (-04-07).
    Audi är jag väldigt förtjust i, likaså BMW. Kanske Bmw 320 d | Norrbotten | Blocket ? Eller http://www.blocket.se/lulea/BMW_320_i_Comfort_Advantage_Dynamic_19_36051889.htm?ca=1_12&w=2

Sedan vill jag bara förvarna dig om att stora servicen (kamremsbyte osv) är giskeligt mycket dyrare på en Audi/Folka än vad det är på "övriga" bilar, ~5000 mer än vad t.ex. Volvo tar har jag för mig.

Last edited: 20 okt 2011
  13. hamroid

hamroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    du får säkert en hyfsat ny (typ -08:a...?) Saab 9-5 sedan för 100'. då har du en bra bil med rätt bra kvalitet och komfort. Du får säkert bra med utrustning på köpet också. ni

14. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hade jag 100kkr att spendera på en bil (kontant) så hade jag köpte en sprillans ny... Lånat resten, vilket fortfarande går att göra hyfsat billigt... Köper du en miljöbil så slipper du skatt i fem år, och du tjänar garanterat på det i längden.. Beg. fet bil blir dyrt i alla avseenden.... Köp en ny liten, typ ford fiesta, focus kanske, och hyr en ferrari de gånger du vill glänsa...

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

15. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Bara dumt att låna pengar till en bil. En bil är en dålig affär i sig, då du i stort sett alltid förlorar på affären om du har kvar bilen minst ett halvår. Och att låna ovanpå det känns enligt mig bara idiotiskt och jag förstår mig verkligen inte på folk som lånar pengar till att köpa en bil.

Kolla på blocket. Ställ in hur långt du tycker att den ska ha gått, vilken prisklass, vad för bränsle, vilken årsm, aut/man osvosv. Då får du fram ett urval av bilar som du kan vara intresserad av, mycket enklare än att fråga på ett forum. Speciellt ett forum för android. ;)

16. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

17. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Tycker du kan kolla på en Audi S3 årsmodell 99-01(finns upp till 03).
    Ägde en sån engång i tiden, var den bästa bilen jag har haft.
    Kul att köra quattro, och den tål massa "skit" dessutom drar
    den inte allt för mycket sås.

18. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Det tycks finnas en förkärlek för tyska bilar och en del föreslår sportbilar. Då kan jag inte låta bli att peka på den här "feta bilen" för 100 kkr:

Porsche 928 928S v8 - Byt Bil!

Men det är ju en lite äldre bil och sådana tycker jag skall behandlas med vördnad, d v s en sån bil är endast avsedd för soliga sommardagar. Att använda en sådan bil som vinterbil vore helgerån!

Annars kan jag säga att jag själv i våras köpte en A4 quattro 2.0T som jag är nöjd med. Nu köpte jag en 2007a som gått knappt 5000 mil så prislappen låg närmare 200 kkr än 100 kkr. Det är en väldigt trevlig bil. Två nackdelar har jag dock märkt med 2.0T motorn:

1) 2.0T är specad för att köras på 98 oktan
    2) Bilen drar olja, det är tydligen ganska vanligt med dessa motorer.

De tyska bilar som jag har från 70-talet drar olja. Mina audis som jag hade från 80-talet och 90-talet drog ingen olja. Det var en överaskning att min "nya" audi från 00-talet skulle dra olja.

m v h Henrik

19. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det är aldrig fel med en fet Golf R :)

Kom ihåg att tänka på vad det kostar att äga en bil också. Försäkring, skatt, ev. tull, bensin, service. Det är mycket pengar :)

20. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon: