Problem: Fiber saknas plötsligt i köpt hus

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Yoko666, 25 apr 2023.

1. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Okej det här blir ett rant/terapimonolog efter att ha mått fysiskt illa hela dagen av ångest måste jag få tips och råd här. Vi köpte en villa som vi flyttade in i helgen. Det första jag kollade var så klart att fiber fanns på adressen annars hade huset gått bort direkt. Jag har för mig att hemnet hade någon automatiskt adresskontroll av bredbandstjänster på adressen och man länkades vidare till nätägaren och att man där kunde se vilka tjänster och leverantörer man kunde välja på. Tänkte inte mer på det. På visningen hittade jag den vita boxen med ethernetkablar i vardagsrummet som ser ut som en ”generisk” fiberconverter, jag har sett 50-tals olika converters genom åren och denna box bekräftade mina fiberefterforskningar, tyckte iaf jag sen vi vann budgivningen och flyttade min befintliga fiber till nya adressen efter att ha kollat lite olika leverantörers priser på nya adressen.

Tjänsterna skulle kopplats in i lördags men hoppade aldrig igång så kontaktade tjänsteleverantören i morse som inte kunde svara på vad som strulade de kunde inte se några problem från deras sida, de såg dock att man haft tv via fiber på adressen förr. Så de skulle återkomma när dom hittat felet. Passade även på att kontakta nätägaren och fick samma svar från dom, inga problem med tjänsten som dom kunde se även dom skulle återkomma inom några timmar med mer info.

Smått frustrerad kontaktade jag säljaren för att säkerställa att jag kopplat in fibern rätt. Får till min förskräckelse som svar att ”nej huset har inte fiber det står fel på adressen i nätägarens system, vi körde mobilt bredband, det har vi väl pratat om?”. I det här läget höll jag på att spontankräkas av totalångest.

Så nätägaren skriver att fiber finns och alla leverantörer visar att fibertjänster går att beställa. Jag hade därför inte en tanke på att bekräfta det med säljaren när jag tycker att jag redan kollat upp det, på samma sätt som jag inte verifierade med säljaren att elen och vattnet faktiskt är anslutna. Men samtidigt har jag nu lusläst alla dokument och säljare och mäklaren har aldrig skrivit att fiber finns på adressen. Men kan jag tycka att om säljaren är medveten om att det står felaktig information gällande fiberns ”icke vara” hos nätägaren kan man kanske nämna det, är det inte nästan mer relevant idag att specificera att ”fiber INTE finns” eller att ”ENDAST mobilt bredband” finns?

Känns väldigt jävla tråkigt hade jag vetat att fibern inte fanns installerad hade vi kanske inte ens kollat på huset från början och framförallt inte landat på slutpriset. Att lägga ca 40K för en fiberinstallation på något som nu känns som ett ordentligt överpris.

End rant! Förstår att många kommer tycka att det är jävligt klantigt av mig men tro mig ingen är mer besviken på mig själv än jag det är nattsvart självhat ;) Jag är en sån person som nog skulle prioritera fiber före vattentoalett. Men så här 15 h senare har fortfarande varken nätägare eller tjänsteleverantör listat ut att det inte finns fiber på adressen så helt lätt att reda ut verkar det ju inte va. Med lite tur kanske någon åtminstone slipper göra samma misstag som mig vid sitt nästa bostadsköp.

Är det ens lönt att tjata på kommunen att den utsedda nätleverantören visar fel information på adressen eller är det bara att betala och gråta?

frpl och Pfefe gillar detta.
  2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Kolla med den lokala konsumentvägledaren och här med dem om du kan komma vidare på något sätt, inte för att jag tror det men det skadar aldrig att kolla...

Yoko666 och Kristy gillar detta.
  3. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 856
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vad var det för box du såg i vardagsrummet?
    Tjänsterna hoppade aldrig igång. Vad var du ansluten till när du förväntade dig det?

4. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 899
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Usch vad jag lider med er! Men är du säker på att en inkoppling behöver bli riktigt så dyr? Där jag bor har folk kunnat få koppla upp sig i efterhand till ganska förmånligt pris. Håller alla tummar jag kan för att ni ska hitta en bra lösning!

katho, Yoko666 och Kristy gillar detta.
  5. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 899
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har funderat lite till och funderar på om det kan vara så att fibern är framgävd och inkopplad i dosan. MEN man har inte begärt riktig inkoppling. Vad jag menar är att här i kommunen grävs fibern fram till fastigheten på flera ställen vare sig man har beställt eller inte. Så långt kostar det inget för fastighetsägaren. Men vill man börja använda fibern får man betala en installationskostnad. Inte billigt men några 40k lär det inte vara frågan om utan snarare runt 15k här. Kan det eventuellt vara så hos er också?
    Att man gör så här beror på att man vill ha möjlighet att koppla in kommunala tjänster typ hemtjänst hos alla bofasta. Det kan ju vara så hos er också. Där förra ägaren säger att de inte haft fiber menar det kanske att det inte haft internet via fiber men inte förstått att fiber faktiskt är framdragen.
    Försök att inte deppa ihop utan håll hoppet uppe!

trjberg, Kristy, Pfefe och 2 andra gillar detta.
  6. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Som tidigare sagts, kan vi få en bild på dosan du kopplade in dig mot och vilka anslutningar den har? En fiberconverter (eller vad det korrekta namnet nu är) har ju fibern ansluten direkt till sig, så det bör synas tydligt om du öppnar locket.

Edit: Jag fick precis fiber men bara 2 av 8 hus längs min väg valde att betala (rimliga) 19' för att få fiber och pga avstånd så är inget mer grävt än till de två husen, så det lär bli rejält dyrt i framtiden för andra. Grävningen på min egen tomt fick jag ordna själv, runt 40 meter. Kostade ett par tusen efter att ha pratat snällt med grävaren som skötte det stora jobbet. Han använde först en "tjälkrok" för att rensa bort sten och sedan användes en fiberautomatpryl som la ner alla grejer (märkband, slang osv) på 60 cm djup direkt. Bara att platta till marken efteråt.

Last edited: 25 apr 2023
    Yoko666 och Asawi gillar detta.
  7. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Tack för alla svar. När man drog fibern i den går kommunen för ca 5-7 år sedan kostade det mellan 15-20K att ansluta sig och då ingick allt inklusive grävning. Men då var priset subventionerat för att så många som möjligt skulle ansluta sig när man ändå höll på. Att ansluta sig nu kostar enligt kommunens hemsida 25k och grävningen får man stå för själv och tomten är eventuellt inte helt lätt att gräva upp med lite äppleträd och stenigt som fasen. Svågern tyckte att vi gräver själva men misstänker att det kan bli både svårt och långt.

8. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Jag misstänker att det är någonting som har använts för larm/övervakning troligtvis med separat gateway till det därav ethernetkablen. Lyckades få bort locket på boxen och det sitter simkort i den med batteribackup. Enligt specarna på gsmmodulen i den så verkar den bara stödja gsm.

Pfefe gillar detta.
  9. Droid_301

Droid_301 Guest

Hos oss kostar det 25000kr med grävning och inkoppling av dosa genom vårat kommunala elbolag

10. Stefan

Stefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Vad stod det i säljmaterialet/annonsen?
    Om det stod att det fanns fiber så borde man kunna hänvisa till detta och åtminstone få någon slags kompensation.
    Brukade alltid fråga mäklaren också vad som erbjöds.

11. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Jo 25K går ju överleva men grävningen är det jag är rädd kan bli svårt iom att den inte ingår här och därför dyrt här men jag fick med en spade med huset så det är ju bara att testa.;)

12. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Nej de har aldrig skrivit eller sagt att det finns fiber och ingen har lyft det. Jag gjorde det inte för jag tänkte att det räckte att kontrollera via nätägaren/leverantörer. Sen tyckte jag boxen såg ut som en typisk generisk konverter så jag kände väl någonstans att det blivit en icke fråga i dagens IT-samhälle, liten kommun som ”hade” billig installation när fibern kom till stan, ungt par som säljer, smarta lås och larm, plejd, sonos och rörelsesensorer mm inte en tanke på att de har något annat än fiber. Hade mobilt erbjudit 100 mbit så fine vi testar men 10 mbit på tele2 och 40 mbit med 3 känns knapert.

13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 999
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Testa med Telia också :)

6150, Kristy, Yoko666 och 1 annan gillar detta.
  14. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 899
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kolla om Telias FWA kan ge bättre fart. Tror det har någon sorts fartgaranti. Ganska hög månadskostnad, men i det läge ni är nu kanske det är värt det. Kan ni få en fart runt 100 så kanske det ändå funkar ganska bra medan ni kan lugna ner er och ta ganska många djupa andetag och kolla vidare om det kan finnas andra möjligheter. Gå inte bara på vad som står på kommunens hemsida,
    Bredband via mobilnätet - Telia.se

6150, Kristy och Yoko666 gillar detta.
  15. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    När openfiber la ner slangar för blåsfiber i marken under asfalt och tomtgränser in till fastigheter så vad det mellan 10-15 cm djupt! Jag skulle köpa PEM Slang 20mm gräva ner på 15 cm på tomten med märkband eller gamla brädor över. Sen kan dom använda den till fibern som blir skyddad ifall någon sätter ner en spade i marken vilket händer i en trädgård förr eller senare!

Yoko666 gillar detta.
  16. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Kom på att jag ju har ett telia kort också och där kanske vi kan ha ett temporärt alternativ.

Tre: ca 30-40 mbit
    Tele2: ca 10-30 mbit
    Telia: ca 100 mbit.

Fwa lösningen har jag sålt många genom åren men det är väl en inkoppling på ca 5K iaf var det det förr och man satte upp en antenn och var tvungen att köra telias router. Men samtidigt minns jag att många klagade på atr lösningen var jäkligt svajig. Kanske kan brygga en gammal 4G router som modem och köra ett meshnät på den temporärt. 100 mbit skulle vi ändå kanske överleva på. Telia har jag för mig ligger ganska högt idag mot mina 299 på tele2 för 600 mbit på fiber. Man sparar ju ändå in ett par tusenlappar på månadskostnaden på ett år.

Kristy gillar detta.
  17. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    bra lösning har en känsla av att det finns många trädrötter och stenar att ta hänsyn till på tomten och skulle man komma undan med 20 cms djup istället för 40 så kan man nog lösa det på en eftermiddag;)

18. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 999
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om det var ett kontantkort hos Telia så kan hastigheten vara högre än 100 mbit/s då kontantkorten har en hastighetsgräns på 100 mbit/s bara en fyi :)

19. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Yoko666 och Kristy gillar detta.
  20. Yoko666

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    exakt det är ett halebop mini som jag testar med maxfart 100 mbit så det kan ju vara bra mycket bättre fart på det.
    Har lite biffigare 4G routers modell äldre typ 5 år gamla vet att dom har uttag för extern antenn men har inga sånna i gömmorna.

jnsson gillar detta.