Files by Google - utveckling sidledes i stället för uppåt, framåt

Diskussion i 'Applikationer' startad av Tripod, 26 maj 2024.

  1. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    [Det här är inte en önskan om förslag på filhanterare; jag behöver inte riktigt (även om mycket går att avinstallera) tre av allting, webbläsare, e-postapp, filhanterare etc, och försöker generellt begränsa antalet appar. :)]

    Har under ett tag bekantat mig med Files. Bra, enkel och snabb, och med fler funktioner jfr. med den väldigt grundläggande "Filer". Uppdatering fanns ute på Google Play; 1.3460 etc. De var tydliga med ett par saker; "dokument och annat" är nu bara "dokument", de har adderat "molnet", skanna dokument har fått en funktion i appen etc. Som ofta ackompanjeras detta med bilder av appen i Google Play.

    Uppdaterade. Så har de grupperat om kategorierna Nedladdningar, Bilder etc. Numera sida vid sida, bra, tar mindre plats vertikalt. Å på slutet har de lagt till lagringsenheten "molnet", OK, för de som använder, vid sidan av Intern lagring och SD-kort (för de som har).

    Men, så har de plockat bort den fasta menyn längst ned, Rensa, Bläddra, Närdelning (vill jag minnas), och säger "Rensa har vi placerat här" (under menyn uppe till vänster), "för att städa upp gränssnittet". I stället har de placerat en "flytande" knapp för att skanna dokument längst ned till höger, som i princip bara är i vägen...

    Den "knappen" syns naturligtvis inte på de bilder de lagt ut på Google Play.

    Hur ofta skannar man dokument, och skulle inte den funktionen kunna finnas under menyn, dit de nu har flyttat Rensa (vilket man kanske inte heller använder så ofta, men i vart fall troligtvis oftare; många, jag själv inkluderad, kan förvisso välja att vid behov leta upp enskilda filer och radera dessa om de inte längre behövs)?

    En flytande "knapp" är för något man alltid/ofta använder; som t.ex. starta konversation i Messages, även om de flesta, även jag, fortsätter där de slutade för en viss kontakt, å kliver rakt in i tidigare konversation.

    Utan att något (konkret) nödvändigtvis "går sönder" så jobbar många utvecklare allt jämt enl. principen "Move fast and break things". Folk vil ha nytt, å har vi inget konkret av värde kan vi alltid stuva om lite i gränssnittet, nästa vecka ger vi oss på Kontakter, sedan Messages, därefter Google Play, flyttar lite menyer, sedan YouTube, därefter börjar vi om igen.

    /Fortfarande gnällig gubbe
     
  2. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Nu är det förvisso passé, då nyare uppdateringar har släppts (och det fanns en förhållandevis enkel lösning för de som sade sig ha drabbats), men ovan nämnda lite större uppdatering (av gränssnitt etc.), 6 maj, v. 1.3460.63079 etc, gjorde tydligen att en del fann sig stirra på en i stort sett tom filhanterare. Innehållet var givetvis inte påverkat, de kunde se det med andra filhanterare; lösningen för drabbade kunde bestå i att avinstallera uppdateringen, eller appen, och installera igen.

    Sedan dess har de alltså släppt nya versioner, en 29/5, som nämns i artikeln nedan, sen ytterligare en beta, och nu 30/5 en liten på under 2 MB, som jag kan se, 1.3622.638597 etc.
    Google har även sagt, i anslutning till den lite större uppdateringen av gränssnittet och funktionerna, tidigare, att de kommer skicka ut uppdateringar kommande veckor för förbättrade sökfunktioner och filter. Det är möjligt att senaste handlar om något av detta, eller för att åtgärda vad som blev fel för en del förra gången.

    Files by Google app not showing any files? Try this workaround