Problem: Filhanteraren kan inte att väljas

Diskussion i 'Allmänt' startad av F5:ad, 15 nov 2023.

1. F5:ad

F5:ad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Sedan någon vecka tillbaka kan jag inte komma åt min filhanterare (Solid Explorer) då jag förväntas använda denna via andra appar eller via tjänster online.
    T ex jag vill kolla om en fil jag laddat ned är virusfri via tjänsten virustotal.com
    Sidan som då dyker upp ser ut så här Screenshot-20231115-230610-Intent-Resolver hosted at ImgBB När man klickar "Choose file" ska normalt en filhanterare kunna väljas (för att peka på vald fil man vill virus-skanna). Men, som ni ser på bilden gör den inte detta längre.... och jag kan inte nå filen via de andra alternativen.
    Jag misstänker min egen mobil strular, och inte själva online-tjänsten, men klurar inte ut var felet ligger.
    Har Samsung S23 Plus, allt är uppdaterat med senaste mjukvara. Solid Explorer funkar perfekt för övrigt i andra sammanhang.
    Har ni andra liknande problem?

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Kan det bero på Android 14 (jag har själv inte Solid Explorer)?
    Kan det vara värt att testa ett alternativ?

3. F5:ad

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Testade med en annan filhanterare, men samma problem.
    När jag tänker efter började det ung samtidigt som när oneui 6 installerades...
    Du har väl S23 som jag? Skulle du kunna testa sidan jag försökt med, virustotal.com och se om du kan använda din filhanterare?

4. F5:ad

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Problem även med Google Messenger, kan inte lägga till en fil (via gem-ikonen), då kraschar appen....

Börjar luta åt att det är en bug i Samsungs Android 14 (OneUI 6.0)

5. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 093

MINA ENHETER

Jag förstår inte vad du menar. Jag är möjligtvis okunnig. När jag klickar på "Media" öppnas en filhanterare. Där man välja fil, alternativt trycka på hamburgermenyn i övre vänstra hörnet för att välja Solid Explorer, om man nu måste använda den appen. Det funkar fint. Funkar exakt likadant och lika bra i Google Messages. One UI 6 på S23 Ultra.

F5:ad gillar detta.
  6. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 175
    När jag klickade på Chose file och valde media samt en fil (tog en pdf) så kom jag vidare till Confirm upload och testade knappen, inga problem alls för mig!

F5:ad gillar detta.
  7. F5:ad

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Tack för er feedback!
    I One UI 5 dök Solid Explorers ikon upp direkt, i One UI 6 dyker Media-ikonen upp istället.
    Men där ni båda kan klicka vidare, hänger sig det för mig. Antingen händer inget då jag klickar på ikonen eller så kraschar appen helt enkelt några sekunder senare.

Har givetvis testat andra filhanterare, osv.
    Har googlat som en galning om andra har liknande problem , men jag tycks stå ensam i hela världen med detta....så irriterande!

Edit: Fann problemet. Hade rensat bort systemfilen Filer ( com.google.android.documentsui ). När jag uppdaterade till 6.0 behövdes tydligen denna. Efter återställningen fungerar det igen.
    >> Tråden kan tas bort om moderatorn anser detta <<

Last edited: 17 nov 2023
  8. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 175
    Du kan testa att tömma cache och eventuellt rensa data i Solid Explorer (via inställningar, appar).

9. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Hur lyckades du rensa bort den filen?

10. F5:ad

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

@Leo83@Leo83 Vaken fråga.
    Med (i vanliga fall) ett mycket bra ta-bort-bloatware-program ADB AppControl.
    Kostar en 100-lapp, väl värt pengarna. Filen jag hade rensat bort t ex. kunde återställas via samma program då ADB AppControl även kan göra backup.
    Kan verkligen rekommenderas ADB AppControl