Film i HD

Diskussion i 'ASUS' startad av Foxy, 7 sept 2011.

1. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Som många säkert vet är det ingen jättebra ide att kolla på de flesta Hd filmer i Transformern :mad: Men är det någon som vet om hårdvara faktiskt klarar av det. För i så fall kan man ju räkna med att det inte kommer ta allt för lång tid innan det kommet flyta på bra. Jag tycker det skulle vara kul att veta:P

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det har varit många bud om huruvida Tegra 2 klarar av det eller inte, men hittills har det sett väldigt dystert ut. Framsteg har gjorts, men det går väldigt långsamt framåt, särskilt vad gäller x264-klipp kodade i high-profil. Main/baseline går betydligt bättre, men få HD-serier/-filmer som man hittar på fildelningssajter nyttjar main/baseline av det enkla skälet att high-profilerna ger betydligt bättre bild i förhållande till filstorlek.

I den här takten så känns det som att Tegra 2-tablets kommer hinna fasas ut innan mediastödet blir lika bra som det idag är i exempelvis Samsung Galaxy S II (Exynos) eller LG Optimus 3D (TI OMAP4).

Enligt ASUS själva så är det upp till Nvidia, och Nvidia verkar ärligen inte vara intresserade av att lösa problemet med att Tegra 2 inte kan avkoda x264/high ordentligt.

3. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det lät dystert:ehm:

4. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det är rätt störande att mkv inte stöds fullt ut. Speciellt när ens lilla sgs2 tar allt utan att blinka.

Diceplayer gör ändå ett ganska bra jobb på mkv med high profile, det blir lite småhack då och då vid speciella scener, men 95% av tiden verkar det flyta på som det ska.

5. diezel

diezel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Ja det är konstigt att SGS2 klarar att lira .mkv utan problem. Det är ju samma hårdvara liksom.

6. isso

isso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

SGS2 har inte en tegra2 processor...

7. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Precis, sgs2 kör "Exynos" eller vad den heter, mycket trevlig liten sak :) Önskar flash gick lika mjukt och fint på transformern som på min sgs2 :D

8. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Diceplayer är utan tvekan den spelaren som gör jobbet bäst just nu (på Tegra 2-enheter), men jag har inte lyckats få ett enda high profile-klipp att spela ordentligt på vare sig Acer Iconia, ASUS Transformer, ASUS Slider eller Samsung Galaxy Tab 10.1. Alla hackar på exakt samma vis.

Vissa klipp lirar ok så länge bilden är statisk eller nästintill statisk, men så fort kameran sveper iväg eller om det händer mycket på skärmen så blir det osebart. Det är mycket trist då just underhållningsbiten är mycket viktig vad gäller tablets.

9. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Finns workarounds som t.ex. Qloud som kodar om filerna on the fly, har hittils bara testat med 720p men det funkar fint. Inte perfekt videokvalité men kan du inte spela filerna direkt så är det bättre än ingenting, dessutom streamar den över nätverk så du behöver inte flytta över filerna fysiskt och använda upp lagringsutrymmet på paddan.

10. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

11. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Men om man inte vill kolla på film när man har wifi då :ehm:

12. OrangePH

OrangePH Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då har paddan en webbrowser, en massa trevliga spel och mycket annat man kan göra om man nu inte vill kolla på film när man har wifi :)

13. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Nu får ni skrika att jag är en konspirationsteoretiker bäst fan ni vill... but here goes:

Anledningen till att nVida inte släpper på all kräm som Tegra 2 kan leverera är för att dom inte vill bli gangbangade av USA'a upphovsrättsmaffia då dessa inte vill att vi ska kunna titta på piratkopierat material i originalkvaliteten...

14. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

xD jag menade. Om man vill kolla på film när man inte har wifi*

15. Swesnow

Swesnow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Yeah... Det är absolut olagligt om det är på tablets och inte på datorer...

16. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

VM i ironi märker jag.... dock så hamnar du inte på prispallen...

Vem vet... nVidia kanske böjer sig för upphovsrättsmaffian mer än vad AMD/Intel gör??

Samt en tablet är oxo en dator...

17. Swesnow

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det jag menade med skillnad mellan tablet och dator var mer inriktat på AMD/Intel i jämförelse med nVida. Men tror du på allvar att det är olagligt att producera processorer som kan spela upp HD filmer?

18. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det behöver inte vara olagligt för att Nvidia skall böja sig för mediajättarna.

Jag tror dock inte att det handlar om detta, utan snarare om att Nvidia inte vill göra Tegra 2 för attraktiv nu när uppföljaren är på gång. Marknadspolitiskt beslut för att motivera så många tillverkare som möjligt att hoppa på tåget istället för att köra vidare med den billigare Tegra 2-plattformen.

19. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Tycker det låter lite konstigt, det är svårt att återvinna ett bra rykte och därmed köpare som vill ha. Att blåsa kunder är fet bad will. Företag lägger hundratals miljoner på att vårda sitt rykte/anseende.

Jag kan inte förstår hur tegra kunnat bli så stora på paddor. Va e det som e så speciellt med tegra? Verkar ju inte alls vara något märkvärdigt, tom mest skit av det jag läst. Ska tillägga att jag är dåligt insatt i ämnet.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Last edited: 16 sept 2011
  20. Swesnow

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Gällande tegra måste jag, som äger en tegraplatta, säga att jag inte alls tycker att den är skit. Den har aldrig laggat på ett enda spel, jag har mer än 20 widgets på min homescreen och det är smooth och att surfa är som på datorn. Anledningen att tegra 2 är så stort på paddor är att tills 3.2 så var det den enda processorn som kunde gör Honeycomb.