Problem: Film, kamera och mms

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av yooz1e, 21 dec 2011.

1. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Hejsan! Skaffade en Galaxy Note idag och är inte helt nöjd!

Först: Då jag ska se på serie, så blir det väldigt pixligt där det är svart/mörkt. Detta på flera olika ncis och house avsnitt

Andra: Kameran, även den väldigt svårt att hantera mörka färger. Blir långt ifrån lika bra bilder som nog S2a.

Tredje: mms... Bilderna jag tar och ska skicka komprimerar den till 175kb bara... Och blir väldigt smetiga. Andra bilder i andra storlekar komprimerar den till andra storlekar.

Har ni nå tips vad jag ska göra? Bara lämna in den på DOA hos Telia? Lutar åt det iaf.

2. Zimmerman

Zimmerman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Låter konstigt. På min är det svarta kolsvart i både filmer och foton, och kameran presterar riktigt bra, i alla fall det jag hunnit ofta hittills. Jag kommer också från en S2 så vi bör ha ungefär samma referensram när vi jämför. Jag hade gått till en seriös butik och bett att få jämföra med ett annat exemplar om jag var du. Lycka till, hoppas det löser sig!

Sent via Tapatalk on my Galaxy Note

3. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Måste ju vara defekt på skärmen eller nå knas med mjukvaran. Kollar bilderna jag tagit nu på datorn, och där är det inte alls pixligt eller så. Men på mobilen ser de ut som "hej kom å hjälp mig" typ... :P

4. Zimmerman

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Ja det verkar ju vara nåt sånt. Har du testat att spela upp det testvideoklippet som ligger i videogalleriet från början? Det är högupplöst och har extremt klara och skärpa färger. På min ser det grymt bra ut så om inte det heller blir bra på din så är ju nåt definitivt galet. Prova annars en fabriksåterställning innan du går tillbaka med den till butiken, det kan ju vara nåt med mjukvaran :)

5. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Själv har jag än så länge inte sett en enda person, som inte har skärm problem på sin Note och möjligen är olika personer, har olika syn på "perfekt" skärm.

Ta och ladda ner xda appen: https://market.android.com/details?id=com.quoord.tapatalkxda.activity&hl=sv
    Öppna den och kolla på splash starten och se om det är bandings? Öppna kalkylatorn och är det bandings på toppen?

På filmer, så är det inte alla svarta scener som visar de pixliga "blockiga rutor", men garanterat dom finns där. Även Samsungs egna Slimnes&Lightness film(eller vad det nu heter igen) syns problemet, gäller bara var skall titta efter.

MEN VARNAR DIG, OM DU ANSER DU HAR PERFEKT SKÄRM OCH INGA PROBLEM

Låt bli utföra dessa tester, var nöjd och glad med telefonen. Om man vet var att titta efter, så vet man att det är där och vi alla har olika känsligheter vad gäller en "perfekt" skärm. ;)

Sen orkar jag inte ta upp detta med 16bit/24bit, är för trött på det och får hoppas det är mjukvaru/driver/codec problem. Som Samsung löser så snart som möjligt.

6. Zimmerman

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Absolut, det kan skilja sig åt från person till person. Om jag hårdtestar skärmen så kan jag konstatera att den inte har riktigt lika klara och djupa färger som S2 har. Men det är fortfarande en av de bästa jag upplevt totalt sett. Jag har sett många här och på xda som kommenterat i liknande trådar att de inte har några problem med sin skärm så det är märkligt om du inte sett en enda som inte har problem. Sen är det ju oftast de som har problem som postar foruminlägg om det, det vore jobbigt om alla som inte hade nåt problem med sin skulle fylla forumet med inlägg om att allt fungerar som det ska :)

Igår kväll låg jag i mörker och testade lite hårdare och ja, jag kan se tendenser till det du nämner. Men det är ingenting jag störs av om jag inte letar efter det så för mig är det (än så länge) inget problem. Men ja, efter lite hårdare test så känns det som att den klarar färgerna något sämre än S2an. Men så som trådskaparen beskriver det låter som att det är mycket värre på hans exemplar

EDIT: just bandings har jag iofs reagerat på i vissa bilder. I xda-appen och i appen från tvmatchen.nu är det extremt. Dock har jag inte kvar min S2 så jag kan inte jämföra skillnaden. Men så extremt som det är i dessa två exempel hoppas jag som du säger beror på mjukvara eller liknande, och att det kan lösas i framtida uppdateringar, för det känns som att det är alldeles för kraftigt. Samtidigt är det vissa bilder med liknande nyansövergångar där jag inte alls ser nån nämnvärd banding, så detta ger kanske lite hopp om att det ska kunna lösas med uppdateringar?

Last edited: 22 dec 2011
  7. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Sitter på en ny Note nu, med samma problem. I samma utsträckning typ. Men det jag typ stör mig på mest är mms problemet. Den komprimerar bilderna så det blir suddigt som ballen. Verkligen inte ok, går det fixa på något sätt förutom att installera ny sms app?

8. Ruscam

Ruscam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tanka hem handcent istället?

Och du svarade inte på frågan Zimmerman ställde. "Har du testat att spela upp det testvideoklippet som ligger i videogalleriet från början?" Om du har det hur ser det ut?

Min note har fantastisk svärta i normala förhållanden förutom om jag kör dåligt kodade filmer/serier, men det beror inte på telefonen. Installerar alltid handcent direkt på mina telefoner då jag gillar den appen bättre än orginal och där har jag inte märkt av något problem att telefonen komprimerar för mycket.

9. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag har testat det och det ser bra ut. Och nej jag svarade inte på hans fråga just då eftersom jag jobbat min första natt av fem och vara bara nere på Telia som hastigast.

Sen ville jag veta ifall det gick att göra något åt mmsen utan att behöva ladda ner något. Men nu har jag testat handcent och vid max 1.2m stora mms komprimerar den mms bilderna till ungefär 500kb och vid max 500kb storlek komprimerar den till 169kb. Alla bilder syns även suddigt på sambons S2, som för övrigt funkade fint då jag använde den. Handcent på denna visar bilderna bra, men i standarn app funkar de si sådär med suddiga bilder. Laddar man ner bilderna syns dom väldigt bra när man förhandsgranskar dom sen.

Håller på att bli galen, då man skickar en del mms.

Några som har fler tips?

10. hdjb1

hdjb1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512
    Övrigt:
    B&W PI8, B&W PI7 S2, B&W P7, Watch 6 Classic
    OK.. Gingerbread är INTE optimerat för 24bit HD skärmar, färgproblemen ni ser kommer förhoppningsvis att försvinna i ICS.
    Testa filmen som följde med eller en kvalitets HD film, ser det bra ut så är det inget fel på er Note.
    Filmerna på youtube och andra filmer på nätet är högkomprimerade och det blir problem att visa på en HD skärm som Noten har.
    Tänk er att ni kopplar in eran gamla VHS på er nya full HD superduper platt TV med gammal scart kabel... skit in blir skit ut på skärmen...
    (förstår inte varför det är så svårt att förstå det här för folk.. ett evigt tjat på alla forum om att alla fått trasiga GNotes...)

11. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Men fortfarande så återstår ju det enerverande problemet med mms storlekar och suddiga mms :/

12. brodiniozo

brodiniozo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Ladda hem whatsapp.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

13. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Testade Go Sms och det verkar iaf ge än bättre skärpa än Handcent och standard sms appen. Även om storleken på filen bara var kring 120kb.

Mer testande skall göras, men ser väl lovande ut än så länge, med Go Sms.

14. brodiniozo

brodiniozo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Eller så testar du whats app. Funkar fel fritt
    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

15. Zimmerman

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Whatsapp är bra, men det kräver ju att mottagaren också använder det för att det ska funka. Trådskaparen vill ju skicka SMS utan att bilderna komprimeras för mycket. Whatsapp är inte SMS utan instant messaging över nätet. Dessutom komprimerar väl Whatsapp bilderna en hel del också? Det syns inte på din egen skärm när du skickat eftersom den tar upp originalbilden men hos mottagaren är bilden mycket mindre och lågupplöst om jag inte minns fel

Last edited: 23 dec 2011