Film- och serietips

Diskussion i 'Off Topic' startad av mannyb, 1 aug 2009.

1. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Som rubriken lyder: Film- och serietips.

Har ni nyligen sett någon bra film, fastnat för en ny serie? Tipsa då Swedroid om dessa! Om möjligt, försök jämföra filmen/serien med någon annan film/serie som du har sett, vilket gör det lättare för folk att bilda sig en uppfattning om vad det är för slags film/serie.

Mitt tips är, med tanke på att det är helg och att många av er är bakis, komedin "The Hangover", vilken handlar om ett gäng unga män som åker till Las Vegas på en svensexa. Det hela spårar förstås ut fullständigt, och man får följa dem "dagen efter" då de försöker ta reda påvad som egentligen har hänt. Ingen minns någonting. Dessutom är brudgummen spårlöst försvunnen.

Filmen följer ungefär samma anda som "Bachelor Party Vegas" och "Pineapple Express" - men är i min mening betydligt bättre.

2. Niklas

Niklas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Telia företag
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia företag
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Platta:
    iPad Air
    Jag skulle vilja tips om "Generation kill". Lite som Band of brothers fast 60 år senare. Serien är i mina ögon rätt seg i början men när karaktärerna faller på plats så är den riktigt bra.

3. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Många har säkert redan sett den, men "Battlestar Galactica" (den nya) är utan tvekan det bästa jag någonsin sett på TV. Storslagen "low-tech" Sci-Fi där skeppen saknar mesiga Star Trek-sköldar. Den har en bra genomtänkt story med mycket drama. Att den sedan är lagom lång (fyra säsonger) är för mig ett stort plus då jag sällan orkar ge mig in i serier som redan har sänts i 7 säsonger.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 090
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag gillade verkligen BSG till en början, pilotavsnitten är makalösa, och såg alla avsnitt. Skådespelet är stundtals riktigt bra, speciellt från Admiral Adama (Edward James Olmos) och actionsekvenserna med tillhörande CGI är otroligt bra, dvs för att vara en serie.

Vad jag fullständigt avskydde var hur de blandade in en stor mängd religiöst mumbojumbo, de såg syner och hänvisade till skrifter genom seriens gång och predikade om det ena och det andra, något som blev mer och mer påtagligt för varje säsong. Detta verkar ha sin förklaring i att en av seriens manusförfattare är mormon och verkar minst sagt ha lånat lite inspiration från sin tro. Sedan är ett rätt irriterande moment det faktum att det uppstår otroligt mycket bråk och gräl och ett och annat relationsdrama, något som kanske inte är jätteroligt att titta på i för hög dos.

I förhållande till Star Trek där man som en markering helt tog avstånd från allt vad religion heter, så framstår BSG som i det närmaste frireligiöst.

Kan tipsa om ett par nya serier som nyligen börjat gå:

New Caprica - Ännu bara ett pilotavsnittet, baserad på BSG.

The Philantropist - It's a global adventure that will take you to the ends of the earth and will also inspire you.

Hung - A former high school sports legend turned middle-aged high school basketball coach finds a way to benefit from his biggest "asset".

5. eklund

eklund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

* Entourage - jävlar vad man älskar Ari Gold efter en säsong. "You just got cock blocked by Bob Saget"
    * Californication (första säsongen) - resten är väl sådär.
    * Trailer Park Boys - 7 säsonger med kanadensiskt white trash som är överraskande kul. knark, sprit och misär.
    * 24 (säsong 5 och 6) - Jack Bauer räddar hela världen. andra säsonger kan vara lite sådär.
    * Dexter - polis som dödar folk han vet inte kommer bli fällda. andra säsongen är lite seg.
    * The Office - den amerikanska efter de två första säsongerna.

Generation Kill är helt ok, men som sagt lite seg i början. även om det är typ syftet för att skapa en känsla av att länge ha hängt med rollfigurerna.

sen kan du ju välja att följa någon reality-serie. själv har jag sett alla 5 tidigare säsonger av Hells Kitchen.

6. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

* Lie to me (TV) - korsning mellan Mentalisten och CSI, dvs handlar om folk som är specialicerade på att tyda folks beteenden, fast de tar med mer vetenskapliga detaljer.

* Burn Notice (TV) - Handlar om en spion som blivit "bränd" och nu hjälper folk medan han försöker ta reda på vem/varför han blev bränd.

Svårt att göra serierna rättvisa på bara några rader så kolla in pilotavsnitten och döm själv, eller läs vidare på imdb-länkarna ovan.

7. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Förutom nämnda entourage, californication, BSG, Caprica etc nämnda tidigare så kan jag nämna Legend of the Seeker, var helt ok Fantasy serie, stundtals lite cheesig men ändock underhållande.

fortsätter med Mythbusters, timewarp, miami/la ink (london är meh..) och Ultimate fighter i doku/reality kategorin.

8. Gonz

Gonz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det finns helt klart ett religiöst tema i BSG. Att det skulle vara närmast frireligiöst håller jag dock inte med om. Jag är väldigt känslig mot religiös propaganda i media och kände inte att BSG har några såndana undertoner. Jag personligen tycker att det var rätt fräckt, och vågat, att blanda in religion i det hela. Sedan är det ju en hel del relationsdraman, ja, men det tycker jag också är en del av det som lyfter serien. Bara action blir lätt tråkigt i längden.

10. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Kan inte annat än att hålla med Bernard. Jag stod bara ut i två säsonger, dels p.g.a. de religiösa undertonerna men främst för att det var alldeles för mycket fokus på gräl och relationsdraman. Jag ser inte på scifi för sådant, då kan jag lika väl se på vilken grälsjuk såpa som helst istället.

Argumentet att det skall vara "autentiskt" med gräl köper jag inte. Det är autentiskt med toalettbesök också, men det visas inte. Oändliga gräl lyfter inte serien för mitt vidkommande, tvärtom. Nu handlar det inte om svart eller vitt utan om att det skall vara nyanserat. Ett och annat gräl eller bråk är ok och kan definitivt göra gott för serien, men när minst hälften av alla ansnitt består av gräl så tröttnar jag.

Orsaken till fokuseringen på gräl/relationsdrama är förstås pengar - det är billiga avsnitt att producera, ingen dyr CGI, inga häftiga specialeffekter. Bara skådisar som de redan har betalt för; "might as well use them".

Scifi-delen av BSG är dock briljant, förmodligen det bästa jag har sett i genren (på TV). Hade aldrig stått ut i två hela säsonger om det inte vore för det.

11. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

håller med, BSG har en liten dip i mitten där, men säsong 4 är faktiskt riktigt bra när dom knyter ihopa saker o ting. Den börjar ta upp takten i slutet av säsong 3, med en sjuk cliffhanger :P

Razor (filmen dvs :P) är bra den med och breddar och fördjupar storyn lite.. så även om den suger där i mitten så kan jag rekommendera att försöka bita ihop ;)

12. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gillar komediserier
    Främst vill jag tipsa om:
    Everybody hates chris *****
    (Chris Rocks uppväxt.. hur kul som helst)

Men även:
    My name is Earl *****
    (White Trash humor men karma som tema)

30 Rock ****
    (Ska vara som bakom kulisserna på Saturday Night Live)

The Big Bang Theory ****
    (Ett gäng supersmarta nördar med minde kunskap om brudar)

The IT Crowd ****
    (Tokig brittisk humor)

Little Britain ****
    (Tokigare brittisk humor)

Coupling ****
    (Även denna är brittisk och kanske kan likna Vänner?!)

Scrubs *****
    (I sjukhus miljö)

Medium ****
    (En kvinna som hjälper polisen genom att tala med döda.)

Heros ****
    (Ett antal människor som har förmågor långt över det mänskligt möjliga. Superhjälte inspererat)

House ****
    (En skicklig men också något egensinnig och cynisk läkare som heter Gregory House som löser knepiga fall.)

Gick nyligen igenom hela Cheers serien. Så jäkla bra humor! :)

Last edited: 4 aug 2009
  13. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Åh, kul att se att det finns The IT Crows-fans här också! Briljant sitcom. Jag är mycket svag för brittisk humor.

Ett tips om du gillar The IT Crowd är förstås Black Books. Helt olika teman på serierna, men det är samma typ av galna humor.

14. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det ska jag kolla upp! Tack för tipset.

15. stening

stening Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Skulle vilja tipsa om "JCVD" eller "i huvudet på van damme" eller "JCVD - The Movie" kärt barn har många namn..

Kanon film, svårt att beskriva och vill inte berätta för mkt

Men det handlar om en Van damme som är trött på de filmer han fått spela in på senare tiden, han har precis förlorat vårdnads tvisten om sitt barn och har skulder upp till öronen, en trött och sliten Van Damme beger sig hem till bryssel för att ladda batterierna men hammnar mitt i ett gisslandrama på en lokal bank.

16. frippz

frippz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då ska jag passa på att tipsa om en ny scifi-serie som jag precis kikat på; Defying Gravity. Det finns bara två avsnitt sända i USA, men vad jag sett hittills intresserar mig. Vet inte riktigt vad jag ska likna det vid, men värt att notera är att Ron Livingston spelar en av huvudrollerna (ni vet Capt. Lewis Nixon som bälgade i sig VAT ´69 i Band of Brothers :)).

Defying Gravity på TV.com.

17. entoke

entoke Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag var och såg G.I. Joe igår, inte tidernas bästa film men den funkade som underhållning om man gillar saker som exploderar.

Vill tipsa om filmen The Children of Men om någon missat den. Den utspelar sig i England i en framtid där hela mänskligheten blivit steril. IMDb länk

18. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 090
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite OFT här kanske, men vad tyckte ni som såg E03?

Bli medlem eller för att visa innehållet!

19. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Fringe!!!
    Lite X-files blandat med "James Bond organiserad världsomspännande onda organisationer".

Den låg illa till i början med tittarsiffror, men plockade upp sig och årgång 2 börjar om ett trettiotal dagar.

Last edited: 14 aug 2009
  20. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Känns som att vikten hamnade mest på serier här och inte så mycket film. Kanske vore klokt att dela upp tråden i en serie- och en filmtipstråd istället?

Har vart dålig på att se film och serier nu i sommar så jag kommer tyvärr inte bidra så mycket just för tillfället, men det börjar ju bli väder och finnas tid för sånt så smått så det kommer väl.

Tycker det är lite roligt för övrigt att varken bernad eller manny direkt tipsar om Black Books! Det kanske är den bästa brittiska serie som någonsin gjorts.
    bernad och manny är ju kanske den främsta anledningen till att jag blev fast på swedroid också, kom hit genom ett annat forum som dock ej var renodlat varken android- eller mobilforum. ;)