Film på Taben?

Diskussion i 'Samsung' startad av nicke, 8 nov 2010.

1. nicke

nicke Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gokväll!

Ett par frågor som jag inte lyckats hitta riktigt bra svar på - men som det säkert finns duktiga personer här som klurat ut!

1. Vad är bästa sättet att streama film till Taben hemma? Jag har en dunder-PC med Win7 och dessutom ett NAS (Synology), men jag får inte till det med att spela upp film från PC och/eller NAS på Taben. Provat med AllShare, men det går inte bra - via NASet ser jag inga filmer alls, i TVersity får jag "Det går tyvärr inte att spela upp videoklippet". Vad göra?

2. Vad är bästa sättet att ta med sig en film - inklusive undertext - när man skall ut på stan? Jag har provat ett par olika program för att koda om stora filmer (DVD eller Mkv) till mindre format, men jag har inte hittat något som är riktigt användbart.

Alla tips emottages tacksamt! Helt ok om det är program som kostar en hundring eller två, bara de gör sitt jobb (själva Taben var ju inte gratis precis...)

Mvh // Nicke

2. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

2. Jag använder mig av Format Factory (Gratis program) Tycker det är ett riktigt enkelt program och stabilt. Går rätt fort att konvertera filmer och serier.
    Är ingen data nisse så jag gillar framför allt att det är simpelt, Bara att välja färdiga profiler.
    Givetvis så finns det möjlighet att mixtra om man nu fattar vad man gör.

http://www.formatoz.com/

Är mest .mkv jag har konverterar för att få ner storleken under 4gb och få bort fler kanals ljudet som SGT ej stöder.

Brukar köra / Alla till MP4 - Medium kvalitet och storlek, Upplösning blir samma som orginalet.. Märker ingen skillnad i kvalla mot orginal filen. En mkv film på ca 4.5gb blir ca 3gb med denna inställning.

Undertext kör jag bara en .srt från tex undertexter.se om text inte finns redan på filmen.
    Ändra Undertext Font i inställningar för att å,ä,ö ska fungera om undertext är inbränt

Tycker det var en riktig miss av samsung att inte göra stöd för filer större än 4GB och en codec som fixar fler kanals ljud,
    Jävla synd då den tuggar i sig film av hög kvalla och olika format, Hade varit perfekt att ha som portabel media spelare om de slängt in en usb/hdmi utgång samtidigt som det övriga.

Jädrans knepigt att det alltid ska vara nått som saknas på dagens teknink prylar, När ska den perfekta produkten släppas, Nokia N8 har hdmi/usb men då suger resten

Last edited: 8 nov 2010
  3. 24-seven

24-seven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Till ipad/iphone finns en app som heter airvideo som konverterar valfritt filformat i datorn till en stream över wifi och 3g, det måste väl ändå finnas något motsvarande på market, eller?

4. nicke

nicke Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ju det man vill ha, men det verkar som om det inte finns än. Suck. Men det kommer väl inom en inte alltför avlägsen framtid!

5. nicke

nicke Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset - format factory har jag inte testat än!

6. 24-seven

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Airvideo verkar vara på gång till Android, även om det är ett sämre program finns ju ORB Live till android (som gör samma sak som Airvideo) testa det så länge vettja!

7. Skee

Skee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

mVideoplyer är nog det bästa,, den äter allt, den spelar upp mina 1080p mkv filer med undertexter i "Softsubs",, ser på anime dagligen....

http://mvideoplayer.info/forum/start

8. 24-seven

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

läste om denna, men förstår inte hur den fungerar. Var laddar man ner serverprogramvaran? eller är detta bara en videospelar-app. I så fall är det inte alls samma sak som airvideo.

9. Skee

Skee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag svara svara bara på fråga 2 på Trådskaparen.

10. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Fel post

Last edited: 13 nov 2010
  11. nicke

nicke Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset - det skall jag prova!

En relaterad fråga: om man skall lägga över stora filmer på Taben, så behöver man ganska snart ett minneskort på 32 GB. Några rekommendationer där, så att det inte tar evigheter att flytta över filmer?!

12. kgb_swe

kgb_swe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det snabbaste sättet att flytta stora filer är nog att köra minneskortet i en SD adapter och direkt in i minneskortsläsaren i datorn. Till mitt microSD-kort ingick adapter till vanligt SD så man kan använda kortet i de flesta datorer direkt.

Själva microSD kortet bör nog vara ett class 6 kort för tillräcklig läs/skriv-hastighet. Finns flera alternativ. Har själv Transcend och Sandisk och är nöjd med båda (dock bara 16Gb styck).

13. 7even

7even Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Jag är en oldboy och nybörjare på detta.

Har splittat en .mkv fil i två delar och provat spela upp den på både mVideoplyer, RockPlayer och med orginalspelaren, men filmen som är en TMT3 File (mkv) laggar vid uppspelning. Enligt spec. ska det vara nedladdad som Blu Ray i 720p.

Vad kan felet vara?

14. krisse

krisse Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har samma fel, vad kan man göra?
    Filmen fungerar perfekt i datorn.

15. Xerfas

Xerfas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold2

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold2
    Telefon 2:
    Apple iPhone 8+ 256GB
    Platta:
    Apple iPad Pro 256GB
    Jag ändrar alltid mina filmer med Handbrake så filerna blir mindre och bildstorleken likaså.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

16. Skee

Skee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har ni testat mkv2vob?

17. krisse

krisse Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur funkar mkv2vob?

18. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Kan ha att göra med att tabben inte klarar av flerkanals ljud DTS DD som det oftast är på 720p filmer. Serier brukar inte va några problem att spela upp då de oftast saknar flerkanals ljud.

Med filmer så använder jag Formatfactory.
    Kör alla till avi alt mp4 och medel eller hög kvalité. En film landar på ca 3gb och kvalitén och upplösning blir detsamma som original filen med man får en mindre fil utan flerkanals ljud.

Rekommenderar Formatfactory, enkelt att använda. Är det inbränd swesub på filmen så ändra Font i inställningar i FF för att få åäö
    Sent from my GT-P1000

19. Ljunkan

Ljunkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Testa vlc stream.

ville bara poängtera att VLC stream gör de airvideo gör för iphone.

Last edited: 5 jan 2011
  20. Skee

Skee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det tar större mkv filer o diverse format och kan göra dela dem i rätt storlek "4gb"

har du undertexter kan du välja språk så bakar den in undertexterna i en enkel uppspelbar fil.
    har du olika talröster kan du välja språk

bocka dock i att alltid dekoda DTS.