Film/serier på mobilen?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av wick3d, 26 sept 2010.

1. wick3d

wick3d Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Hittade ingen sån här tråd i vårat forum men det har säkert tagits upp i andra forum. Men tänkte kolla om nån med x10 mini/mini pro har konverterat film/serier till era mobiler? Vad för program man ska använda? Och vilket format/upplösning man ska välja?

Ska börja pendla med tåg till skolan så tänkte att då kan man passa på att se lite serier :)

2. bengbeng

bengbeng Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Du kan använda samma som till iphone eller ladda ner rockplayer så slipper du konvertera....

3. datagubben

datagubben Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

ArcMedia som finns i market funkar också bra att kolla på AVI-filmer. (För det är väl det du tänker på)?

Last edited: 27 sept 2010
  4. isokivi

isokivi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vilken av dessa avi-kompatibla spelare är att rekommendera då? Vilken spelar bäst i frame per second/upplösning/ljudkvalitet? Finns stöd för undertexter eller måste dessa "brännas in"? Har spelat några mp4 och 3gp men det är ju inte sååå mycket att hänga upp i granen om man säger så. Hade dock inte allt för höga förhoppningar på det då jag köpte en lur med 2,5" skärm, låg upplösning och 65k färger (Är det 65k eller 256k färger? Vet att hårdvaran klarar 16M. , som vi så synd inte får ta del utav.. Får olika uppgifter på olika ställen..)

5. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag använde mig av Realplayers videokonvertering. Jag har dock inte kunnat testa det för jag har haft problem med all videouppspelning. Ingenting fungerar.

6. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Håller med föregående talare om att ta ned Rockplayer från market, den fixar DivX och Xvid bland annat.

Om man ska konvertera så funkar SonyEricssons PC-companion.
    Den följde med telefonen när du köpte den alternativt ladda ned den härifrån:
    http://www.sonyericsson.com/cws/sup...etailed/pccompanion/xperiax10mini?cc=se&lc=sv

Installera på din PC, sedan när det är klart och telefonen är ihopkopplad med datorn så startar du Media Go. Den kanske också behövs installeras, men det gör PC-companion åt dej nästan helt automagiskt.
    När det är klart är det bara att välja och vraka i ditt film-bibliotek vilken film du vill föra över till telefonen. Media Go konverterar filmen i överföringen till MP4 som funkar i telefonen.
    Kvaliteten blev jättebra på min X10i.
    Media Go klarar DivX och Xvid utmärkt. Enda nackdelen är att det tar ganska lång tid för att det är mycket jobb för en dator att koda om en DivX till MP4 exempelvis. Jag tror Media Go klarar att omvandla och föra över de flesta filmformat till telefonen.

Tog ungefär 1,5 timmar på min dator för en 700MB stor DivX (en film som var 1 timme och 3 kvart lång), och jag har en Intel E6600 Dual core CPU @2,4Ghz. Så om du har en bättre processor än vad jag har går det nog fortare, vilket de flesta har idag. :)

7. micjoh

micjoh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag använder ett gammalt program som maxSt i iaudiophile.net userforum gjorde för iaudio d2:
    http://iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=15977

jysst som han var gjorde han en speciell mp4 version till mig som ni kan ladda ner här:
    http://dl.dropbox.com/u/143774/convert movie.rar

packa upp arkivet. man bara drar och släpper filen på exe filen. man kan ändra parametrar i ini filen. ligger det subtext fil med samma namn som filen bränns den in. väldigt enkelt. precis vad jag ville ha.

har någon av er nytta av det så är det bara bara trevligt

8. isokivi

isokivi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för massa bra svar allihopa! Keep 'em comming

9. Thethirdone

Thethirdone Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder själv PC Companion och Media Go och är jätte nöjd, har provat andra Video konverteringsprogram, men Media Go är smidigare och lyckas oftast bättre.

Här kommer ett tips, som snabbar upp överföringen av video/musik med hjälp av en för-konverteringsfunktion:

1) Anslut telefonen till Media Go
    2) När den dyker upp i vänstra meny, klicka på den
    3) Välj "Edit Device Properties"
    4) Välj "Media Preparation"
    5) Välj inställning som passar dig (t.ex. att förkonvertera allt i Media GOs bibliotek, kräver troligen mycket plats)
    6) Låt datorn stå över natten så att den kan jobba ifred :)
    7) Nästa gång du synkar media kommer det ta en bråkdel av tiden

10. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Konvertering är nödvändigt för att spara plats på ditt minneskort. Du kan utan visuell förändring halvera filstorleken i samband med att du sänker upplösningen till 240x320.

Media Go är visserligen smidigt, men filerna blir ju abnormt stora. Den sänker inte heller upplösningen till mobilens maximala upplösning, så bara där slösar du utrymme. Sen har den onödigt hög bitrate på både bild och ljud.Jag testade programmet och ett 22 minuter lågt avsnitt på 180 mB hamnade efter konertering på över 400 mB.

Nä, jag använder SUPER, vilket är ett videokonverteringsprogram som ta mig fan kan hantera och konvertera till vad som helst. 3GP ger bättre bildkvalité jämfört med MP4 utan någon förändring av filstrolek.

Skillnaden är glasklar. Båda filerna ligger på runt 55 mB. Det går naturligtvis att uppnå bättre kvalité, men som det är nu får jag in hela Vänner-serien på mitt 16 GB minneskort.
    Totalt 238 avsnitt.

SUPER Video Converter
    Länk långt ner på sidan.

Last edited: 7 okt 2010
  11. Thethirdone

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Visst är Super ett bra program (har använt det flitigt med mina tidigare SE lurar), med det är ju inte alla som klarar av det ;).

Vad gäller Media Go så föredrar jag själv enkelheten numera och jag tror många andra vill också att det skall bara funka.

Har själv bara kört med high quality i Media Go, men eftersom du verkar har koll på storlekarna på filerna har du jämfört "space saving vs high quality" i Media Go? Och hur mycket det gör på kvaliten vs storleken?

12. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag öpnnade Media Go och testade konvertera och kollade lite i inställnngarna. Jag hittade ingenstans att ställa in det. Var rätt trött då vill jag minnas, så kan bero på det, men jag maialde iallafall Sony Ericsson support och de sa att det inte gick att ändra något.

För övrigt kan man alltid be om hjälp för att få fram en bra profil över inställningarna som man sen har att gå efter.

13. flawlless

flawlless Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hej, tankat SUPER nu, tänkte bara kolla precis vilka inställningar ni använder?

Mycket bättre om jag får rätt från början istället för att laborera själv.

Edit: Justja, jag har en x8, så upplösningen är ju lite högre, men kanske en rekommendation iallafall?

Last edited: 8 okt 2010
  14. Thethirdone

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oups, SE Support kanske borde kollat innan de svarar :)

Media Go hanterar alla inställningar per produkt, så att dessa kan man ställa in när man har anslutit sin telefon till programmet.

Skall kolla senare idag (annars om någon har lust att leka lite så är det under "Device Settings".

@flawless, beror på vad du är ute efter - kvalitet eller storlek på filerna?
    Prova dig fram utifrån skärmens upplösning och olika framerate.
    (eftersom jag inte har en X8 så är det svårt att ge dig några konkreta tips :))

15. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Detta är bara en gissning, för jag kör på X10 mini.

Output Container: MP4
    Output Video Codec: (Ändra inte)
    Output Audio Codec: (Ändra inte)

[VIDEO]

Video Scale Size: 480x320
    Aspect: (Beror på originalvideon)
    Frame/Sec: 23.976
    Bitrate: 624
    Options: (Ändra inte)

[AUDIO]

Sampling Freq: (Ändra inte)
    Channels: 2
    Bitrate: 96
    Options: (Ändra inte)

Det du får ändra sen beroende på resultat (om du inte blr nöjd) är Video Bitrate och Audio Bitrate, där högre bitrate ger bättre kvalité och en biprodukt av det är ju att filen blir större. Lycka till.

Last edited: 8 okt 2010
  16. steevoo

steevoo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tycker det är lite skumt att videon jag förde över var 200mb på datorn men blev 400mb på luren, varför är det så? Videon blir ju mindre i luren väl?
    Förde över via MediaGo

/Färskingen...

17. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det beror på att Media Go inte ändrar upplösningen till 240x320 och anänder en högre bitrate än nödvändigt. En mycket högre bitrate ä nödvändigt. Rekommenderar SUPER. Se högre upp i tråden.

18. Alphashooter

Alphashooter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har rippat några filmer och konverterat dom med Handbrake till m4v-format. En film är ca 240Mb.

När jag sen försöker lägga över dom till telefonen (X10Mini) så säger MediaGo att det inte finns tillräckligt med utrymmer på minneskortet trots att där finns ca 1Gb ledigt.

Om jag kopierar över filen till telefonen med utforskaren så går den inte att spela upp i telefonen. Filen är ok för den går att kolla i datorn med t ex MediaGo eller Quicktime.

Nån som kan ge nåt gott råd om vad som strular?

19. jsvensso

jsvensso Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

@Alphashooter:
    Med handbrake kan du ju konvertera direkt till lämpligt format och sedan kopiera över direkt till minneskortet utan att använda MediaGo.

20. Alphashooter

Alphashooter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag satt och pillade med det igårkväll och kom fram till telefonen inte kan läsa m4v-filen och att MediaGo gör om den till mp4 plus att den blir ca 6ggr större.

Jag läste också om att Handbrake kan göra olika utformat direkt men jag hittar inte var man ändrar det. Får bara fram m4v och mkv (tror jag det var).

Var ändrar man det?