Tjena. Vet att detta är ett teknikforum men försöker få hjälp angående en film här ändå. Är det inte ok för moderatorer så är det bara att ta bort tråden. Filmen jag söker utspelar sig både i Frankrike o England runt 1700-1800talet. Britterna och fransoser (föredetta fransmän) åker till Frankrike för att kriga. Britternas soldater gillar inte alls fransosernas soldater och det blir en del tjafs på båtresan till Frankrike. Kommer inte ihåg så jättemycket av filmen för att det var ett antal år sen jag såg den. Men kommer ihåg ett par scener till. De krigar vid en mindre bro där de skjuter med kanoner mot varandra och britterna sätter en hjälm på ett gevär och hjälmen blir skjuten direkt. Fransoserna besöker en gammal by där de bodde förut och när de är där så kommer franska armen och överfaller dem o tar de i byn + fransoserna och halshugger dem med giljotin. Filmen är inte gjorde efter 2005 tror jag men är inte helt säker, jag skulle gissa på sent 90-tal. Har sökt på google, imdb m.m utan framgång så jag skulle vara grymt tacksam om nån kunde hjälpa mig. Tack på förhand, MVH
... Du tycker att delen "Allmänt" med beskrivningen "Allmänna diskussioner kring Android." är lämplig för din fråga? @mod; Kasta iväg tråden till Off topic.
Har inte hittat filmen än, misstänker starkt att den utspelar sig under 1700-talet inte 1800. Tackar i förväg för alla möjliga svar!!
Har ställt frågan på Yahoo answers. Får se om det ger svar. Ställde den dock som om att det är jag som undrar. Länk
Vad var det för genre på filmen? Har för mig jag har sett nån film där dom sätter en hjälm på ett gevär, men den var en komedi tror jag. För det handla om att dom krigade emot ett mycket bättre land och dom låg gömda i en bunker.., TYP...
Du får leta lite men om du känner igen namnet när du ser det finns den kanske här! http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_historical_drama_films#Films_set_in_the_18th_and_19th_centuries
Nej det var inte den Fan, jag vill verkligen hitta den här filmen jag pratar om. Att det ska vara så svårt... Jag har för mig att i den utspelar sig i England i början och någon blir mördad av någon
Mer info skulle nog underlätta för de som försöker hjälpa. Drama? Action? Komedi? Språk? Talar alla engelska eller är det en fransk film eller talas det både engelska och franska? Finns det några kvinnor i huvudrollerna eller är det bara män? Vilken typ av hjälm/gevär/klädsel etc? Detta kan hjälpa till att avgöra VILKET krig filmen utseplar sig under. Bombsäker på att det är en film och inte en serie eller miniserie?
Kommer ju inte ihåg så mycket men skall försöka sammanfatta det jag minns. Det är en Action-Krigsfilm, utspelar sig runt 1700-1800 (tror mera på 1700). De talar engelska, kanske franska (är inte säker), vad jag kommer ihåg. Det handlar till en viss del om en kvinna som en fransos är tillsammans med. Han får träffa henne när han kommer till den byn som jag skrev om tidigare. När han träffar henne så kommer franska armen till byn och halshugger alla där för förräderi. Fransmännen hade mörk eller ljusblå uniform och gevärtyp var av typsikt 1700-tals gevär med bajonet framtill. Hjälmar har jag inget minne av hur de såg ut. Är 95% säker att det Inte var en serie utan en film. Den var riktigt bra när jag såg den. Kommer ihåg en scen till. När fransmännen ska ta den sista fransosen så lyfter folket honom och bär honom till giljotinen, precis innan han skall halshuggas så ropar han: Länge leve friheten eller något liknande.. De var kanske 7-8 år sedan jag såg den, riktigt bra film
Kan tillägga också att i slutet så vinner någon av länderna och dom springer och jagar iväg fienden på ett öppet fält. Vet dock inte vilka som vinner