Filsystem, defgragmentera, blir telefonen långsamare efter en tid?

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by jokke.holmkvist, Feb 22, 2011.

1. jokke.holmkvist

jokke.holmkvist Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+
    Liten fråga...

har haft min desire sedan december och installerat, avinstallerat en massa olika appar. blir telefonen långsamare av detta?

tjänar man något på att reseta telefonen helt och sen lägga in dom appar som jag verkligen använder? om jag resetar telefonen läggs då orginal rom in igen, typ en ominstallering eller den tar bara bort inställningarna?

2. damagee

damagee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Din telefon blir som den var när du köpte den. Kan vara ide att göra en så kallad factory reset när du har lekt av dig och göra precis som du säger att lägga in dom appar som man verkligen vill ha...

3. imlal

imlal Youth Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Mi10

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Mi10
    Minnet på telefonen och SD-kortet skall det inte spela så stor roll om den nu skulle bli fragmenterad då de är flashminnen. Det som gör en dator långsam med hög fragmenteringsgrad på sina filer är att en dator oftast har en mekanisk hårddisk där en arm måste fara fram och tillbaka över en skiva för att hitta all information, därav den långa söktiden på mekaniska hårddiskar. Medans flashminnen inte alls har det bekymmret.

4. toxic76

toxic76 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Android bygger ju på linux ett os som aldrig behöver defragmenteras.. Har aldrig någonsin kört någon defragmentering på min dators mekaniska hårddisk sedan jag bytte bort windows.. På ett flashminne så blir behovet av det ännu mindre

5. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Faktum är att alla system blir fragmenterade och så även GNU/Linux. Däremot fungerar de filsystem Linux använder sig av på ett sätt som för att vinsterna av en defragmention blir så minimala att det knappats behövs, även ifall det faktiskt finns program för att defragmenetera ett ext3 system faktiskt finns.

Och för att svara på OP, så kommer du inte behöva göra någon Factory Reset. I ett vanligt Linux system installeras en massa beroende paket (biblioteksfiler och annat), så programmen är inte självständiga och vid en avinstallation är det inte säkert att dessa paket tas bort och till slut kan du då fylla upp din hårddisk. Detta är väldigt långsökt då de oftast inte tar så stor plats och ett bibliotek ofta används av flera program.

I Android är program mer eller mindre självständiga eller som oftast utnyttjar det API som Android erbjuder och allt kan då tas bort vid avinstallation förutom den datan som programmet möjligtsvis laddat ner på SD-kortet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk