Filsystem

Diskussion i 'Allmänt' startad av wicing, 6 okt 2012.

1. wicing

wicing Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej.
    Jag har gjort ett program som ska hålla reda på vad för artiklar jag har på lager. Det sparar artiklarna i filer som heter artikelnumret. Bara artikelnumret, utan någon filändelse. Dessa filer sparar programmet i Sd-kortets rotkatalog.
    Går jag via telefonens filhanterare in på /mnt/sdcard så finns filerna där.

Men.... Tar jag ur kortet och sätter det i datorn hittar jag dem inte. Där finns andra filer som också ligger i rotkatalogen, men inte mina filer. Hur kan detta komma sig?

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Några saker att fråga sig:

Vad har SD-kortet för filsystem? FAT?
    Vad har datorn för OS? Windows?
    Vad använder du för filhanterare i datorn? Grafisk filhanterare?

Eftersom du på datorn kan se en del av filerna i rootkatalogen använder SD-kortet uppenbarligen ett filsystem som kan hanteras av din dators OS.

Då skulle jag tro att det kanske kan hjälpa om du använder något annat program för att leta efter filerna. T ex kanske en grafisk filhanterare i Windows råkar vara inställd på att dölja filer som den inte begriper sig på, i så fall kan du prova att öppna ett kommando-fönster för att i det fönstret skriva gamla klassiska DOS-kommandon som DIR och ATTRIB.

m v h Henrik

3. wicing

wicing Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kortet är formaterat som FAT32.
    Jag kör Windows, men hittar dem inte via kommandotolken och dir/a ( som ju ska lista även filer med system- eller doldattribut. Så de FINNS verkligen inte där.

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Om vi med 100% säkerhet kan konstatera att filerna inte finns på SD-kortet kommer nästa frågor:

Syns de på telefonen?
    Måste SD-kortet sitta i för att de skall synas på telefonen?

Om filerna syns på telefonen och ligger i den path som SD-kortets root-katalog monteras på har jag bara en möjlig förklaring, och det är att telefonen kör något i stil med UnionFS. Men då undrar man ju varför man valt att göra så på telefonen och var filerna egentligen ligger?

m v h Henrik

5. wicing

wicing Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja. Filerna syns (och kan öppnas av mitt program) på telefonen. Och det konstiga är att plockar jag bort kortet ligger de fortfarande kvar i /mnt/sdcard. De kan fortfarande öppnas också. Kan det vara så att telefonen mellanlagrar filerna i någon katalog i det interna minnet och synkar med kortet nån gång ibland?

6. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Vad har du för telefon. Motorolatelefoner som har internt lagringsminne + sd kort har en /mnt/sdcard för det interna minnet och en /mnt/sdcard-ext för det extärna. Jag antar att det kan vara nånting liknande på din?

7. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Din telefon har ett eget internminne (inte microsd-kortet). Min HOS har ju internt minne som den hanterar som /mnt/sdcard

Vad för telefon har du?

8. wicing

wicing Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sony Xperia Acro S. Så /mnt/sdcard är interna minnet, menar ni?

9. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

japp... kolla om det ligger nåt mer under /mnt/ när du har i ditt minneskort...

10. wicing

wicing Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja. Faktiskt. Där finns en /mnt/ext_disk/ också. Men man kan ju undra vad logiken i att kalla det interna minnet för sdcard är. :D
    Hursomhelst; tack för hjälpen.

11. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag förstår att det känns konstigt att det kallas sdcard när det ligger i telefonen. :)

Nu kan det finnas fler varianter än dessa, men vanligtvis har en telefon tre lagringsplatser:
    * internt minne
    * internt sd card
    * externt sd card

Det interna minnet är oftast flyktigt, dvs det töms när batteriet tas bort (eller är tomt). Detta är dock ett snabbt (men lite dyrt) minne där apparnas kod laddas in när de körs och även där data sparas temporärt. Detta kan jämföras med en dators RAM minne.

Det interna sd kortet är lite billigare (och långsammare), men är oftast fast monterat i telefonen för att ha en plats att lagra appar och data permanent. Detta kan jämföras med en inbyggd hårddisk i en dator.

Externa sd kort är något man kan plocka bort, typ som ett externt usb-minne till en dator. Men för telefoner är det oftast samma prisklass och hastighet som interna sd kort, men med skillnaden att det kan plockas bort.

SD card är alltså inte en benämning som anger var (internt/externt) data finns, utan är snarare en beteckning som anger att det är ett elektroniskt permanent minne. Till skillnad från RAM som är flyktigt, eller en hårddisk (som förvisso är permanent) som är mekanisk.

Hoppas det klarnade lite nu.

Mvh,
    E.B.

Last edited: 8 okt 2012
  12. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Mitt microsd i min Asus EeePad Transformer ligger under /mnt/microsd/ och det interna lagringsutrymmet är givetvis /mnt/sdcard/...

Njae... den logiken tycks vara en aningens svajig ja... :-)

13. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Att det är så beror på att Android är gjort för ett minne. Det är dåligt med APIer för att hantera ett internt och ett externt minne.
    Det är bla. pga. av detta som jag (och en massa andra) tjatar om att nästa Nexus bör ha SD-kort då många fler utvecklare skulle få nos om problemet och det skulle kunna fixas.