Find my phone - intressant kortfilm hur vi kan bli övervakade med en smartphone idag

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 6 jan 2017.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Att tänka på om du köper en telefon begagnat eller av mindre seriösa aktörer (främst kinesiska).

Personen i filmen försöker medvetet få din telefon snodd, han har installerat spionprogram som fortfarande kvar efter reset och inte går att ta bort och väldigt svårt att upptäcka. Vi kan sedsn följa hur tjuven använda telefonen under en vecka.

Vad som gör det hela aktuellt som kan höras i denna bloggen
    Listen to 31: Berlinkaos och privatiserad censur by 5th of July Foundation #np on #SoundCloud

View: https://soundcloud.com/5july/pod31

Så är det intressant då bland annat Sverige försöker få till lagförslag som gör det möjligt Att kringgå kryptering lagligt genom att installera spionprogram och bakdörren, innan datan skickas och blir k du krypteraså så kallad aktiv signalspaning som har använts officiellt i Sverige länge men blev offentlig i och med Snowden läckan. d. Filmen demonstrerar på ett bra sätt hur smartphone igentligen är det ultimata övervakningsverktyget därför kan vi nog se att den typ av övervakning blir a vanligare och verkar som fler stater börjar utnyttja tekniken och även för den legaliserad.

View: https://youtu.be/NpN9NzO4Mo8

Last edited: 6 jan 2017
  2. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 111
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag såg ett program på TV förra veckan. Där skapade TV-bolaget en app, la upp den på Google Play-store och fick folk att ladda hem den. Då fick ju TV-bolaget möjlighet att se användarnas SMS, bilder, etc. remote.

När folk signar upp sig till någon internettjänst på vanliga internet, som vill ha inloggning och lösenord, så går ju inte användarna med på att t.ex. ge den internettjänsten möjlighet att rota i mitt e-postkonto och läsa ens mail. Men den som laddar hem nån app drar sig inte från att låta appens skapare läsa ens SMS. Eller nåt sånt.

I den videon har ju killen installerat ett eget spionprogram som gör att han kan hålla koll på mobilen. På samma sätt finns det ju telefontillverkare som har inbyggt den typen av spionprogram så telefontillverkaren kan plocka ens gps-data, samtalsloggar, sms, bilder, etc.