Finns Android översatt till svenska överhuvudtaget?

Diskussion i 'Allmänt' startad av NattensVäktare, 15 jun 2009.

1. NattensVäktare

NattensVäktare Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena grabben...

finns Android översatt till svenska överhuvudtaget? Visst, svensk ordlista finns ju tydligen till HTC Magic, och det är en sak. Men lyssna nu, det är inte min fråga...

Min fråga är om Android överhuvudtaget är översatt till svenska? Med andra ord menyer och så vidare? Är det översatt till andra språk, så kan man exempelvis i en Magic-telefons inställningar ändra menyspråket till tyska eller franska?

Hoppas du fattar vad jag menar, uppskattar ett svar så jag vet om jag ska skaffa denna telefon eller inte...

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
  3. NattensVäktare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då kanske det tyvärr blir en Nokia 5800 istället... tack för ditt svar mannen...

4. juukas

juukas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

det lär ju komma svenska menyer om ett tag, och som HTC själva säger - 99% av svenska folket kan engelska. No offence om du inte kan det, men om du nu behärskar engelska är det ju inte svårt att klara sig utan svensk översättning, som förövrigt brukar vara bedrövlig, jag menar "Sticky Notes" är översatt till "Fästisar" i Win7.. skitfult.

Ang. Nokia 5800 tycker jag att du borde läsa denna artikel: http://gizmodo.com/5279250/dumb-cellphones-must-die

Ingen och jag menar ingen mobil är bra här i världen förutom Apple/Android-baserade lurar, enligt mig.

5. Andreaz

Andreaz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker det är skönare med engelskt OS..

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Onekligen. Det gör det hel SÅ mycket enklare när man skall ut och felsöka på nätet också.

Dock, OS:et måste komma på svenska snart. Även om 99% av befolkningen kan tillräckligt mycket engelska för att klara av det så skulle väldigt många ändå föredra svenska - många kan t.o.m. välja bort Android av rena principskäl på grund av sådana missar.

Dålig PR, inte bra för ett OS som vill (behöver) nå ut till så många som möjligt.

7. Jerka

Jerka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag är ganska säker på att jag läst om att Samsungen blir helt på Svenska men hittar inte referens till det ju nu.

I denna artikel kan man i alla fall läsa (och se på bilden om man zoomar lite) att Samsungen ska va helt på norska vilket väl talar för att den även blir på svenska:
    http://www.mobilen.no/wip4/htc-magic-mot-samsung-i7500/d.epl?id=40043

8. NattensVäktare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du ska ha tack för svaret Manny, du verkar vara en pålitlig kille... men en sak måste ni förklara för mig grabbar... går det att byta språk i Android överhuvudtaget om du kollar i din meny för telefoninställningar? Kan du exempelvis byta till tyska eller franska i din engelska Magic-telefon...?

Mvh / Nattens vakt

9. juukas

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Menyn för att byta språk finns, men där finns bara valet "English", tyska och franska finns inte. Men som sagt, svenska kommer att komma, för eller senare.

10. juukas

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Man kan ju spekulera i varför den inte finns på svenska, orsaken är väll att 3 ville ha ut den så snabbt dom bara kunde.

11. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Japp, det är sannolikt så enkelt.

12. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 476
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så vitt jag förstått det och utifrån vad HTC har sagt är det nog som så att tillverkarna inväntar att Google släpper Android på svenska.

Det finns dock inget hinder för Samsung att själva översätta operativsystemet, varför de skulle lägga resurser på detta vet jag inte. Det kan tyckas onödigt om nu Google kommer att göra en översättning i vilket fall. Dessutom måste man ju hålla på att underhålla en översättning för varje ny version/funktion av/i OS:et.

Denna bild visar telefonen på norska, så att den kommer på svenska vid lanseringen är det nog ingen fråga om.

13. Jerka

Jerka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Denna filmen visar lite av språken i Samsungen. Danska och Norska hinner man se men inte Svenska. Dock ska Samsungen enl. det franska databladet ha 55 språk.
    Jag är övertygat att Svenska är ett av dem.

http://www.youtube.com/watch?v=BLtTP2WBBfQ

14. linus

linus Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samsung Galaxy är helt på svenska

Jag provar just nu Galaxy, och det stämmer att den har svenska menyer. Man kan också välja norska, finska eller danska menyer (eller ett antal andra europeiska språk). Det vore intressant att veta om HTC kommer att lägga upp svenska språkfiler för menyerna på sin webb för nedladdning.

15. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Sen så får man inte glömma att många applikationer fortfarande kommer vara på svenska om inte utvecklaren är intresserad av att någon hjälper honom/henne med att lokalisera den till svenska.

16. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Enligt mig så är ett svenskt översatt opperativ bara negativt, det är alltid någon kreativ utvecklare bestämmer sig för att översätta kortkommandon och felmeddelanden.

Last edited: 24 aug 2009
  17. slotrat

slotrat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Romen CyanogenMod 4.x finns översatt till svenska. Dock funkar bara rättstavning och tangentbord halvbra på svenska än om man inte installerar Scandinavian Keyboard.

18. Freddan

Freddan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

'Cyanogen' använder en del av koden som kommer ifrån 'Donut' (Android 1.6 uppdatering) och där är stora delar av operativet översatt till svenska. Problemet nu är att 'Android Market' inte är fullt kompatibelt med att man ställer in svenska i 'settings' och alla kommentarer försvinner. Förhoppningsvis är detta fixat tills Donut:s officiella release, vilken borde komma snart.