Finns app för att använda ENBART "vanlig" gps?

Discussion in 'Frågor och support' started by axxxel, Oct 19, 2011.

1. axxxel

axxxel Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Jag var på väg att köpa en motorola defy+ när jag fick en xperia x8 gratis och nu försöker jag nöja mig med den.

Finns det möjlighet att köra vanlig satellitgps (som alltså bara mottar information utan mobilnätet utan från gps-satelliter)? Finns den möjligheten för någon mobil med aGPS?

Tacksam för svar

2. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Stäng av din datauppkoppling ;) Tar lång tid att få en fix med gpsen utan hjälp från mobildata dock.

3. axxxel

MINA ENHETER

Är det för att mobiler har kass mottagare eller? Riktiga GPS-mottagare har ju varit dugliga sen millennieskiftet åtminstone.

4. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Lite skillnad i antennstorlek och strömförbrukning skulle jag tro. :)

5. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Aha så det var därför jag inte kunde använda Runkeeper på min vandring i bergen i helgen.
    Hade ingen mottagning alls på mobilnätet och kunde inte få någon signal från GPS heller.

Men det konstiga är att jag kunde använda Google maps utan datatrafik, jag var utomlands och stängde då såklart av datatrafiken.
    Men det räcker kanske med att få täckning från mobilmaster?

6. axxxel

MINA ENHETER

Finns det mobiler som har rejäl gps? Jag pysslar en del med jakt och ibland finns det inte 3g i skogen.

7. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanske funkar att ha extern bluetooth GPS?
    Vet inte om apparna har stöd för det, men det kanske är en lösning?

8. osmium

osmium Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

GPSen funkar även om man inte har datauppkoppling men det kan ta längre tid att få position eftersom mobilnätet och närliggande trådlösa nätverk används för att snabba upp beräkningarna.
    Se bara till att du har fri sikt mot himlen och ge den några minuter så ska den hitta dig. Krånglar det så prova att starta om telefonen.

GPS status är en populär app om man bara är ute efter GPS-data. Den har även en radarfunktion som kanske kan vara användbara i skogen.

9. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som sagt var, alla Android-telefoner idag har "riktig" GPS, t.o.m. min gamla Hero har SIRF-III.

Sen har telefonerna A-GPS, d.v.s. mha mobilnätet så tar de fram en ungefärlig position för att få snabbare fix. Det gör att när man har mobiltäckning så får man fix på några sekunder, utan mobiltäckning kan det tar uppemot en minut eller mer att få fix.

OruxMaps har stöd för extern mottagare via blåtand har jag för mig. Men som sagt var, det ger oftast ingen vinst eftersom mottagaren i telefonen faktiskt är riktigt bra.

10. axxxel

MINA ENHETER

Tack för alla svar!

Jag är som sagt inte expert på ämnet så jag har minst en fråga till. Jag förstår att det tar längre tid att få sin position om man bara använder vanlig gps, men hur väl kan mobilen hålla koll på positionen om man rör på sig? (utan assistans från master vill säga)

11. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det är precis som på en vanlig navigator, har den väl fått sin position så vet den var alla satelliter finns och kan på så sätt även hålla reda på dina förflyttningar. Det är ju dock svårt om du tex är inomhus då GPS-systemet kräver fri sikt mot satelliterna.