Finns denna app...

Discussion in 'Applikationer' started by andekar, Jun 19, 2013.

1. andekar

andekar Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns det någon app som kan känna av om där är någon annan app som behöver 3g och då sätter på 3g/wifi. Om så inte är fallet stängs 3g/wifi av när skärmen är släkt.

Tex om en e-post app är inställd på att kolla epost var 15 min, kan då 3g startas varje kvart för att däremellan stängas av?

Finns motsvarande för roaming där man kan ställa in vilka appar som får lov att koppla upp mot roaming?

2. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    tasker

Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2

3. andekar

MINA ENHETER

Och hur gör man i så fall med Tasker?
    Och vilken fråga svarade du på? :-)

4. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Tasker kan ordna det första, det andra är jag osäker på men det kan nog gå att lösa med Tasker det med.

Tasker är en app som du kan automatisera i princip allting med, den kostar 40 kr men det finns en testversion att ladda hem från deras hemsida som fungerar i 7 dagar. Inlärningströskeln kan vara hög och lång lite beroende på hur kunnig du är.

Men det borde finnas en färdig profil för Tasker till detta vilket du borde hitta om du googlar på ämnet. :)

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Efter att ha skrivit en hel del så hittade jag nog en lösning för att få Tasker att agera på bakgrundsjobb som t.ex. Email:
    https://groups.google.com/forum/?fromgroups#!topic/tasker/HqBGTsmwvsw
    Det är inte helt lätt. Det gäller att avgöra om det är inaktiva appar eller om apparna faktiskt gör något som t.ex. hämtar mail.

Här är det jag skrev innan jag hittade ovanstående:

Att Tasker kan slå av och på 3G/Wifi är inga problem, men att Tasker skulle känna av att en app behöver en uppkoppling och just då slå på uppkopplingen är mycket tveksamt.
    Många appar kontrollerar först om det finns en uppkoppling genom att fråga efter network state för att sedan om uppkoppling är tillgänglig göra det de ska göra. Alltså måste Tasker eller annan app meddela den frågande appen att telefonen är uppkopplad även fast den inte är det och sen slå på 3G/Wifi. Det är operativsystemet som avgör om telefonen är uppkopplad eller inte så det bör krävas en specialversion av operativet. Från det läget att 3G/Wifi aktiveras så tar det flera sekunder innan uppkopplingen väl är igång vilket leder till problem i appen eftersom den kommer att börja skicka requester direkt när den får meddelande om att en uppkoppling är tillgänglig.

Du kan låta Tasker starta 3G/Wifi i enkla intervaller, dvs. stäng av i 10 minuter, slå på i 5 minuter, stäng av i 10 min...osv.

Det går absolut att få Tasker att slå på 3G/Wifi när en viss app är igång, men apparna du vill starta uppkopplingen för ligger i bakgrunden...

6. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Det finns en speciell tråd tillägnad åt just Tasker

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2

7. andekar

MINA ENHETER

Någon som vet om det finns en app (utan Root) där man kan bestämma att enbart 1 eller ett par appar har tillgång till roaming uppkoppling medans de andra inte får koppla upp sig?

Tex åker i Europa och vill att enbart jobbmailen ska kunna hämtas, men inte gmail, facebook osv...