finns det inga problem med apple och iphone?

Diskussion i 'Off Topic' startad av borjeboy, 2 aug 2010.

1. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ja alltså jag undrar som frågan lyder finns det inte det är alla program där alltid så snälla som man får höra från den världen när det publiceras artiklar som denna
    http://www.e24.se/business/it-och-telekom/mobiltelefonen-en-guldgruva-for-hackaren_2211911.e24

där det är en bild på iphone så går folk i taket i kommenators delen för att iphone kan inte bli utsatt för hack men frågan är just om den verkligen inte kan det är det bara android som är sårbart? och är verkligen apple så ofelbara som det låter som överallt på internet vill ha fakta eller är det bara så att mactalibanerna svämmar över och är överallt..

Jag vet om antenn problemet men det finns tydligen inte alls i Sverige utan enbart i usa pga deras dåliga mobilnät stämmer verkligen det? och är antennproblemet ända felet på iphone och apple store?

Ja jag har tröttnat på att i varenda jävla forum jag är höra om hur ofelbar iphone är på ett annat forum som har en tråd där vi diskuterar Samsung Galaxy S handlar var 3-4e inlägg om hur folk orkar hålla på med den när iphone finns och aldrig har problem..

2. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Man kan allafall inte få några virus från appar man har hämtat i App store eftersom Apple går igenom alla program som skickas in till App Store.

3. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Frihet under ansvar gäller med Android, som många brukar säga. Det råder ingen tvekan om att Apples telefoner är betydligt säkrare än de flesta andra telefoner som har mer öppna OS. Apple granskap programmen innan de läggs ut på Appstore, vilket ger en viss säkerhet. Dock så garanterar inte detta att folk blir "blåsta". Ett exempel är appen "I'm rich", http://latimesblogs.latimes.com/technology/2008/08/iphone-i-am-ric.html , som tydligen togs bort eftersom vissa som köpte den inte fattade att den kostade så mycket som den verkligen gjorde (999 USD). Det enda appen gjorde var att slänga upp en en ikon för appen, och sedan gjorde den inget mer.

En app i en iPhone har inte möjlighet att köras på samma sätt som i en Androidtelefon. Exempelvis saknar iPhone stöd för obegränsad multitasking, och det gör att program inte kan göras hur som helst. Likaså kan apparna inte nyttja informationen i telefonen på samma sätt som i Android. Exempelvis appar som tar hjälp av andra appar, skickar SMS, osv. Allt detta bidrar till en ökad säkerhet för "klåfingliga", men det följer också en del begräningar.
    Exempelvis kan man inte få in säkerhetsprogram som TheftAware, eftersom det inte skulle fungera med Apples begränsingar i OS:et.

Det här är ett exempel på ett motsvarande program för iPhone: http://itunes.apple.com/app/gadgettrak-for-iphone-anti/id288927565?mt=8#

Programmet kan alltså inte köras i bakgrunden, varför det måste "förkläs" i en befintlig webbläsarikon. Även dess funktionaliteten jämfört med exempelvis TheftAware, WaveSecure, eller liknande är ju begränsad.

Ja, bara ett exempel bland många...

Det finns utan tvekan personer som skulle klara sig bättre med en iPhone än med en Adroidtelefon av flera anledningar, exempelvis för att man är "klåfinglig" och har lätt för att gå på diverse tricks som bedragare kommer med. Föredrar man å andra sidan ett lite friare system så är Android sannolikt ett bättre val av OS.... Som vanligt helt enkelt.

4. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ofelbar är nog att ta i. Det är ju bara ta den senaste jailbreak metoden som exempel. Säkerhetshål i pdf-hanteringen kombinerat med säkerhetshål i webläsaren som möjliggör en websida att köra valfri kod med fullständiga rättigheter (root) i telefonen känns som en väldigt allvarlig brist.

5. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ja, precis. Många missar den punkten. Om den går att Jailbreaka så är den ju knappast "hackerproof". :innocent:

Men jag vidhåller fortfarande att Apples OS är säkrare än Android, dock på (stor) bekostnad av frihet.

Last edited: 3 aug 2010
  6. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ja, om inte annat för att Apple mycket snabbare kan få ut säkerhetsfixar än vad Google kan till Android. Tillverkare (htc, samsung, se mfl) och operatörer är ju inte direkt kända för att vara snabba på att få ut nya versioner. Om de ens skulle bry sig om det kom fram någon säkerhetsbrist i en gammal mobil som tex HTC Hero.

7. borjeboy

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    mm, ni har säkert rätt jag är dock bara så förbannat trött på om en artikel handlar om något negativt mot iphone då är det egentligen inte iphone utan android den handlar om enligt kommentaterarna och det känns lite som att alla iphone människor måste tala om alla brister med android överallt och att iphone är så mycket bättre när man talar öppenhet får man tebax att jaha men apple store har fler program än android market så apple är mer öppet osv osv ingen kritik går fram... nåväl läste precis detta http://www.idg.se/2.1085/1.332465/iphone-vidoppen-for-attack-via-webblasaren

8. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jo, jag håller med dig faktiskt. Jag skrev ett litet inlägg om detta för inte så länge sedan på ett annat forum. Jag citerar en del av det nedanför:

9. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Tycker det finns en tendens bland androidfans att verkligen HATA Iphone.
    Har inte sett det motsatta beteendet särskilt ofta dock, dvs någon som älskar Iphone, men HATAR android. Oftast vet de knappt något om android. Känns som en del androidanvändare har ett rätt omotiverat mindervärderskomplex, men tror detta kommer dö ut i och med att android blir mer och mer etablerat.

10. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Eller så är en genomsnittlig Android-användare mer kunnig än den genomsnittliga iPhone-användaren.

Alla som har en Android vet vad iPhone är men alla som har iPhone vet icke vad Android är.

Den okunskapen, eller egentligen den stora naiviteten hos majoriteten av iPhone-användare, ligger nog till grund för att ett sk. "hat" inte finns i lika stor utsträckning åt Androids håll.

Kanske.

11. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Där kan du mycket väl ha en poäng. Många som är duktiga på teknik känner sig omyndigförklarade av Apple, som inte ens låter dem byta ringsignal på telefonen själv.

Lite samma fenomen som att jag avskyr reklam - jag klarar inte av att någon talar till mig som jag var en idiot. Jag kan knappt titta på TV alls av denna anledning.

12. borjeboy

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
  13. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är bara lättledda och mindre belevade människor som köper äppelskrutt eftersom de tror själva att de är sååå uniiika och så speciella och att vi andra är idioter som inte har förstått förträffligheten hos äppelskrutten. Men faktum är ju att det är en jäkla skitlur egentligen. Långsam och framförallt törstig på batteri och sedan det faktum att den bara klarar av att ett program igång åt gången. Och den genomusla kameran ska vi inte tala om.

Lite lustigt är det ju nu också när företag kommer ut med appar till iphone och man ifrågaästter det och de hävdar att det är det största operativsystemet. När man sedan hävdar att det är android som är det snabbast växande och större än ios i staterna just nu, vet de inte vad de ska svara riktigt.

Annars jämför jag att ha en androidlur med att hålla på AIK. När man kommit till insikt om hur saker och ting ligger till här i världen, då inser man att det bara är android som funkar och att resten är bara skit, i synnerhet äppelskrutten. Samma sak med AIK. När man blivit medveten om alla världsliga ting inser man att AIK är det enda lag man kan hålla på. Resten är ju bara skräp och småklubbar i jämförelse.

14. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Helt plötsligt så blev man illamående ;)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk