Finns det någon ROM fokuserad på anonymitet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ChristianSR, 15 apr 2013.

1. ChristianSR

ChristianSR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej!

Är det någon som vet om det finns någon ROM som fokuserar extra mycket på anonymitet och personlig säkerhet?

På desktopsidan finns ju tex Linuxdistributionen Tails. Har någon gjort något liknande projekt för Android?

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

CM-gänget är rätt mycket inne på personlig säkerhet med CM10.1

Man får ju till och med enabla reboot-menu i developer-inställningarna.

3. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hur ser det ut i resten av Romen? Jag har inte kört CM på ett tag, men jag tänker på saker som att browsern alltid är i anonymt läge, gärna TOR-enablat, automatisk kryptering av minneskort, alltid köra krypterat på nätet, ordentlig radering av filer, osv?

4. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Akta dig för TOR!

TOR missbrukas. Vid kanten till TOR' s ”anonyma moln” finns servers vilka kan registrera allt som passerar. Detta missbrukas, även av stater. Tyvärr har det gått så långt att man kan nästan vara säker på att vara avlyssnad om man använder TOR. De som skall prova något program för att avlyssna, t.ex. knäcka SSL/TSL sätter upp en TOR-server.

Du kan kolla vad det finns för servers. Kolla sedan var de finns och vad de har för kapacitet (sök på deras IP-adress). Är det kraftfulla servers är det ingen privatperson som har dem.

5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

:P

islandmountain gillar detta.
  6. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nja. Det kan kanske verka som om det är foliehatteri, men jag sitter och filar på instruktioner för journalister. Det handlar om källskydd och annat som faktiskt inte bara är paranoia...

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du kan alltid kryptera telefonen så det blir omöjligt att få ut information ifall telefonen blir stulen.

Jag gissar på att det är lite det du är ute efter?

8. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Njae, jo visst. Det är en del av säkerheten. Men jag tänker på om det finns en rom som redan från början är så säker som möjligt för aktivt användande - framförallt för användare som kanske inte är så hemma på säkerhet. Normalt så får man säkra själv, jag letar efter något som gör motsatsen, där man måste medvetet osäkra så att säga.

Det finns flera Linuxdistar som gör det på desktopsidan.

9. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Hotet är mycket reellt. Tidigare fanns det ständigt folk på hamburgerbarerna i centrala Stockholm med laptops i väskor som sniffade trafiken hos de som använde wifi. Ofta folk från Latinamerika som satt med väskorna, européer som sedan hämtade datorerna och vittjade skörden.

Med ett antal enkla åtgärder kan man få bort kanske 95% av hotet, det ligger i apparna som installeras, inte i Android som operativsystem. Spärra installation av appar.

Konfigurera eposten så att ssl/tsl används. De stora operatörerna har den tjänsten grattis. Inloggning och innehållet krypteras.

Installera ett program med skydd mot stöld. Avast Mobile Security är gratis och bra. Cerberus är Ok men kostar lite. Den största vitsen med detta är att kunna radera allt i telefonen när den blir stulen. Med dessa program kan man spärra ändring av inställningar, kanske installation av program.