Substantiv?
Hursomhelst så är fenomenet inget nytt. När företag växer sig tillräckligt stora så tror de att de själva kan styra marknaden.
Mindre företag måste anpassa sig till marknaden och kundernas behov/önskemål för att få något sålt, men det kräver mycket mer energi än att bara bestämma själv.
I undantagsfall så kan företag däremot styra marknaden och därmed också kundernas önskemål själva, inte totalt - men åtminstone delvis.
För att falla tillbaka på ditt Apple-exempel så hör man ofta "Vad ska jag med det till? Jag behöver det inte" när man frågar varför inte funktionen X finns på iPhones.
Typ: "Möjligheten att spela upp andra filmformat än .mp4. Vad ska det vara bra för? Det räcker väl utmärkt med .mp4?"
Sedan innebär det i slutändan att man antingen får köpa alla filmer från iTunes eller sitta med konverteringsprogram eller tredjepartsappar för att lösa problemet. Men så länge folk övertygar sig själva att lösningen fungerar så gör den ju det.
(Då är det värre med 4G-stödet. Där kommer folk bli bittra på riktigt om det inte fungerar med nästa iPhone, eftersom det inte direkt går att kringgå med en adapter - och det är HÄR Apple ska akta sig. Många av i-Produkternas "tillkortakommanden" går att lösa med adapters och andra tillbehör)
Ser man på bilmarknaden går det fortfarande att sälja bensintörstande monster, men där får man å andra sidan något annat tillbaka. Typ: Större motor = starkare. Det är snarare en profilering (de har säkert baktankar, typ: konsumera mer drivmedel lär ge dem någon form av vinst i slutändan)
Ett företag som bara säljer törstiga bilar vet att de aldrig kommer nå de kunder som vill ha en city-/shoppingbil.
Det värsta exemplet av dina tre är ändå Telias. När man inte tar sitt ansvar från början blir det jobbigare längre fram, och till skillnad från Apple och bilmarknaden så gäller Telias slarvande infrastruktur och inte enskilda produkter.
Jag hade gärna lagt till exemplet Svenska Kraftnät också, som inte riktigt gjort något åt våra stamnät - något som märks varje gång det är elbrist i söder (vinter, dålig vind, och Ringhals har oflyt) samtidigt som vattenmagasinen i norr är överfulla men tillräckligt med el inte kan levereras pga otillräcklig nätkapacitet.
Mycket kort sammanfattning: Företag blir
bekväma och nonchalanta.
Click to expand...