Finns det något vettigt sätt att dela ut internetanslutningen från SGS?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Husknuten, 8 feb 2011.

1. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Har problem att dela ut internetanslutningen från min SGS. Mobile AP är både instabilt och långsamt. Jag får bara 0,5 Mbit nedlänk när jag mäter på datorn vilket inte räcker långt. Mäter jag i nallen så blir det uppåt 5-6 Mbit som det ska vara. Någon som har en aning om vad det kan bero på?

USB tethering funkar fint tills nallen går i viloläge. Efter det går det inte väcka anslutningen då den varit inaktiv. I 2.2.1 verkar Samsung dessutom ha varit smarta nog att ta bort inställningen för att blockera viloläge när laddaren/datakabel är ansluten. Har förgäves letat efter någon app som gör samma sak.

Känns så sjukt löjligt att en så avancerad mobil inte ska klara av denna simpla uppgift. Snart tvingas jag skaffa ett separat mobilt bredband vilket känns en aning onödigt eftersom jag få måste betala för fri datatrafik två gånger.

2. calm

calm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har förvisso inte mätt upp hastigheten, men jag har använt Mobile AP relativt mycket utan att känna att det är dåligt/långsamt. Den har tappat kopplingen någon gång, men på det stora hela är jag väldigt nöjd med allt.
    Den har varit räddningen när jag varit hos kund med inget eller extremt långsamma nät.

Hjälper förvisso inte dig just nu, men... ;)

3. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag börjar nästan tro att Telia begränsar hastigheten på Mobile AP. Detta efterssom upplänken är normal d.v.s. drygt 1 Mbit

4. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Tja, kör du inte en stock-firmware kanske du ska prova det innan du hackar på telia. Fast det är ju bara ringa kundtjänst och fråga... Om de gör något sådant kommer de tala om det för dig.

5. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag kör stock 2.2.1 med speedmod just nu. Men jag har provat att återställa luren och köra helt original med. Problemet kvarstår.

Edit: Kan väl tillägga att jag precis testade med ett Tele2-kort. Lika kass hastighet trots det.

Last edited: 8 feb 2011
  6. Giisen

Giisen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kör med original 2.2.1 och har aldrig haft problem med min Mobile AP. Kört en hel del mot min iPad och netbook, tunga ftpflytt mm. Funkat kanon (kör med Tre som operatör).

7. magno2

magno2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Anvænt Mobile AP på alla familjens androidmobiler en SGS, en desire, två olika wildfire med 4 olika (telenor) SIM-kort. Alla ger full hastighet ( jæmført med mobilt bredbandsmodem kopplat till datorn via USB). Min slutsats ær alltså att mobile AP funkar kanon !

8. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Tror inte Husknuten är intresserad av att veta om det funkar på din eller min telefon... Nog med sådana inlägg, någon som har en möjlig lösning på problemet?

Last edited: 8 feb 2011
  9. bigkiwifan

bigkiwifan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du kollat med någon WiFI-Analyzer om det finns andra WLAN som påverkar uppkopplingen mot din SGS? Om nallen själv funkar bra då är det kanske WLAN-delen som ställer till med problem. Vet du om du kom upp i ordentliga hastigheter när du kopplade upp din SGS genom WiFi tidigare?

10. 1an

1an Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har också problem med mobile AP, prova att ladda ner barnacle från market. Det fungerar bra för mig!

11. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

När jag ansluter till wlan med nallen så får jag bra hastighet. Häromkring finns visserligen 20-talet andra nätverk, men problemet finns även om man är på helt ostörda ställen

12. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Har provat det och alla andra liknande program jag hittat. Men inget funkar tillfredställande på min SGS

13. bigkiwifan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du någon möjlighet att lyssna på trafiken med en sniffer? Så att man kan se om det är trasiga paket eller sådant... Har du även testat att koppla med en annan dator/ett annat nätverkskort mot din SGS för ibland/sällan är det kompatibilitetsproblem? Har du försökt med ett öppet nät istället för WPA2 PSK (bara tillfälligt tänkte jag ;) )

14. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag provade faktiskt med min flickväns laptop nu och då var hastigheten som den ska. kom upp i strax över 5 Mbit/s.

Verkar alltså vara något kompatibilitetsproblem med nätverkskortet i min laptop. Ska prova att uppgradera drivrutinerna, men datorn är helt ny så tveksamt om det finns några nyare.

Har provat att stänga av krypteringen men det gjorde ingen skillnad. Hur lyssnar man av trafiken med en sniffer?

15. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
  16. bigkiwifan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om datorn är helt ny finns det nästan säkert nyare drivrutiner på webben. Du kan också testa datorn i ett annat WLAN så kan du se om datorns nätverkskort har problem överhuvudtaget - om inte är wireshark nästa steget...

17. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag har installerat senaste drivrutinerna nu. Ingen skillnad tyvärr... Datorn funkar utmärkt med andra wlan

18. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Eftersom det är en ny dator antar jag att du kör 802.11n. Prova tvinga nätverkskortet till 802.11g (om det går).

19. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Har provat det med... Även att tvinga den till enbart 802.11b. Gör ingen skillnad :ehm: