Firefox och Chromes korta fönstersession kan inte bekräfta bank ID

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kloppstock, 28 maj 2024.

1. Kloppstock

Kloppstock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Jag har stött på ett ganska oacceptabelt problem när jag ska försöka betala deklarationsavgiften & moms när Postnords faktura ska öppnas via SMS & sedan via Androidens webbläsare ska öppna bank-ID appen

Den knapptryckande övergången som inte kan undvikas från det att jag minimerat webbläsarna, maximerat bank-ID appen skriver in lösenordet som godkänner betalningen & sedan en maximering tillbaka till webbläsaren för att okaya genomföra köpet, där gör både Firefox och Chrome (fullt uppdaterade) en total återinläsning av hela Firefox och Chrome som aktivt program! (där loggan visas) detta genererar en köpavbrytande blank sida enbart som inte leder något vart

Klickar du från denna vita blanka sida bakåt eller försöker uppdatera avbryts köpet bara och du måste mata in betalkortets kod igen från början, detta är dock inte ett problem när du gör detta på stationära datorn, för då behöver du inte växla sidan och starta en app, utan det sker ju via två separata enheter.

Ska vi ha det såhär?

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    En väldigt god idé att skriva vilken telefon du pratar om. Detta låter som om det sker på någon telefon som har inte så mycket RAM-minne

Dekaze, trjberg, MultiMan och 3 andra gillar detta.
  3. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Har aldrig stött på något liknande.
    Det låter ju onekligen som något @jnsson@jnsson är inne på. Lite RAM kan vara anledningen.

Har du provat att genomföra liknade saker där du inte använder Bank Id.
    Typ kolla webbläsaren, starta en annan app och sedan gå tillbaka.
    Har du kollat om det bara är webbläsarna som stängs ned?

4. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Bra tanke. Söker man på användarens inlägg så handlar de i nutid om en Alcatel 1 med 1GB minne. Visste inte ens det fanns Androidtelefoner sålda på 2020-talet med så lite minne. Kan inte fungera normalt med särskilt mycket.

https://www.netonnet.se/art/mobil-s...atel-1-2021-16gb-vulcano-black/1026265.17356/

5. Taskman

Taskman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 017
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S5 Pro, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Inget mot användaren som har den men att en butik ens får sälja dessa... Är ju nästan "scam" att ens ta in den av butiken.
    Om så är fallet är RAM garanterat problemet då den tappar det direkt och "läser om" sidan.
    4GB borde vara absolut minimum idag med tanke på priserna för att ens få ha Android (även Go).

jnsson gillar detta.
  6. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    11
    Jag har haft telefoner med mycket mindre minne än så och aldrig haft det där problemet, skälet till att jag inte tror att det är en minnesfråga är den här webbadressen?
    rsa3dsauth? den är kopplad till genomförandet av bank-ID köp i Sverige

Screenshot_2024-05-29-10-54-20-285.jpg a

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Och är det någon speciell anledning till varför du inte vill svara på vad för telefon det är? Jag har nämligen inte haft detta problem. Varken med föregående telefon som bara hade 4GB RAM eller nuvarande som har 8GB RAM

trjberg gillar detta.
  8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vilken telefon har du? Webbadressen bör inte spela någon roll, det är olika för olika betal- och kort leverantörer vilka adresser som används för att verifiera ditt köpa via 3D Secure, även kallat Verified by Visa och MasterCard Secure Code. Alltså det som gör att du verifierar ditt köp med Bank ID.

9. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Vilka moderna Android-telefoner med mindre än 1GB internminne har du haft. Exempel?

Samma fel som du visar uppstår om man stänger webbläsaren i Windows, aktiva sessionen stängs och av säkerhetsskäl så kan den inte återupptas. För mig ser det ut som att minnet inte räcker till och appar stängs med resultatet du ser.

Edit: Om du har slut på lagringsminnet också (16GB i ditt fall) så kan telefonen inte skapa någon swapfil heller och tvingas stänga ner. Hur mycket ledigt har du där?

How much RAM does your Android phone really need in 2024?

"Every computer, including your smartphone, uses Random Access Memory (RAM). Your currently running programs, their data, and the OS are all stored in RAM while the computer is working. Ten or so years ago, Android devices had 512MB or 1GB of memory. However, the average amount of RAM in devices grew quickly. In 2014, many premium devices had 3GB of RAM and 4GB became the de facto standard a couple of years later. 4GB is now considered the bare minimum for a new device.

...

Based on the results, our recommendation is to aim for a minimum of 6GB of RAM when buying a budget smartphone. For upper-mid-range or high-end devices, 8GB will provide a good multitasking experience plus some future-proofing. What became clear in our testing and in 2024, though, is that 12GB of RAM is clearly useful and should provide a great overall experience for power users and for on-device AI features. It must be said that 16GB RAM seems to be nothing more than just bragging rights for most users, although we expect AI and foldable phones to benefit from this."

Last edited: 29 maj 2024
    stelex, trjberg, Kloppstock och 1 annan gillar detta.
  10. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    11
    Jag bekräftade ju föregående talares påstående iom min post, att jag har en Alcatel 1, kan vi inte fokusera på min senaste skärmdump nu :)

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ok, då tror jag starkt på att det har med RAM att göra. Jag kunde knappt ens öppna en app och sedan gå tillbaka till hemskärmen utan att hemskärmen ritades upp igen och detta var för flera år sedan. 1GB RAM är EXTREMT lite i dagens Android.

Kloppstock gillar detta.
  12. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag vet inte vad som räknas som mycket mindre, och som skulle fungera i dag, annat än för mycket enkel användning.
    Anekdot:
    under en period för runt ett decennium sedan hade jag en 2:a-3:e-mobil, en liten HTC, 3G, med vet inte vad, 512 MB, tror jag. Hur mycket som var ledigt när den var igång (med slimmade inställn.) var väl okänt, och trots snål webbläsare, typ Opera, kunde det mot slutet av dess användning vara ett (än tydligare) elände att ladda vissa sidor; och som i det flesta sammanhang med begränsade resurser i form av lagring resp. RAM krävde det ibland viss eftertanke/förberedelse, eller i vart fall val av appar etc. (Mobilt BankID var f.ö. helt uteslutet användningsområde på just den mobilen.)
    --
    Som nämnts är den aktuella adressen kopplad till 3D Secure, en funktion vissa kortutgivare använder för säkra betalningar.

Apropå skärmdumpen; det går bra att söka på ERR_CACHE_MISS, det finns div. sidor som ger lite olika förklaringar; som inte nödvändigtvis löser just ditt problem, men som förklarar tänkbara orsaker. T.ex.
    How to Fix ERR_CACHE_MISS Error in Google Chrome (10 Ways)

Det finns lite olika orsaker/situationer till felmedd, men i grunden en missmatch mellan cache och sida (på nätet), skulle jag tro, sidan finns inte längre i mobilens cache, å då måste den ladda om sidan, vilket inte fungerar alls i de kritiska situationer som bekräfta köp etc. innebär. I bästa fall kommer man tillbaka till "kassan", med enbart vissa uppgifter ifyllda etc.

Du har alltså genomfört liknande ärenden med mobilen tidigare?

Kloppstock gillar detta.
  13. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

du har helt enkelt för lite minne för att både webbsidan och fakturan skall vara öppen samtidigt. du behöver hantera detta på en telefon med mer minne.

14. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    11
    Ja det har jag gjort, mina tidigare mobiler är en Coolpad E2, ännu äldre än en Alcatel1 men den verkar ha 2 gb ram, Cubot note 7 var också2 gb, det är möjligt att det är det som ställer till det, jag hade ingen aning om att 1 gb var lite i en telefon, och det finns väl ingen mening med att felsöka error meddelandet om nu alla här är säkra på att det är en minnesfråga ändå

15. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    11
    Jag vet inte vad ett lagrningsminne är :) däremot vet jag vad lagringsutrymme är, och det är väl 16 gb, och dom är långt ifrån slut.

Ja nu vet jag det iaf, ett minimum borde va att kunna använda bank ID på internet gärna

Tack, jag tror att det gick att genomföra köp på 2 gb också, eftersom jag lyckats

16. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Ett tips kan vara att öppna appar sida vid sida, så man har två öppna samtidigt. Då brukar mobilen/plattan inte vara lika snabb på att stänga ner. Vet dock inte hur det går på just denna telefon.

17. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    11
    Det gick inte bra, för detta har jag tänkt på och försökt tidigare, men den så att säga "nertrycker" det enda fönstret vilket innebär en omladdning av sidan och då är det kört

18. 001

001 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Jag kan i min Xiaomi-telefon om jag vill ställa in att alla appar jag går ur/minimerar/osynliggör omedelbart stängs och inte lägger sig i dvala.

En sådan inställning kan förklara TS problem då webbsidan i så fall inte är aktiv när den minimeras utan startas från scratch nästa gång

19. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    11
    Jag blir förvirrad av dina ord, för det är ju i dvala man vill att fönstret ska förbli under tiden jag minimerar fönstret så att den kan upprätthålla länken när jag återvänt.

Jag tror inte att det finns någon dvala inställning i Batteri inställningar i Alcatel 1, möjligtvis om man låser upp sig som developer?

20. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    11
    Är det Alcatels dåliga minne som också gör så att den inte klarar av att göra en godkänd scanning av QR-kods plågan från Mobil Bank ID på senaste tiden, det händer inget när du scannar koden med telefon

Last edited: 29 jul 2024