Fråga: Firmware/kernel nån som verkligen vet hur det står till?

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av epistlewool, 6 nov 2013.

1. epistlewool

epistlewool Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Frågade detta på annat forum, utan att få ett enda vettigt svar. Folk vet hur man går tillväga, men jag är nyfiken på hur saker faktiskt fungerar. Ingen googling har gett mig tillfredsställande svar, samma med sökning på diverse forum. Är det nån som är lite insatt i hur saker verkligen fungerar, svara mer än gärna. Av förekommen anledning: Liknelser till bilar undanbedes.

Är lite sugen på att lägga in en ny rom till min telefon, men vad jag har förstått så är Samsung väldigt ovilliga att dela med sig av sina proprietära drivrutiner, så exempelvis kameran funkar sämre om man lägger in cyanogen mod.

Vad jag istället funderar på är att lägga in en ROM som bygger på Samsungs egna, men utan allt bloatware. Dock har jag inte förstått skillnaden mellan firmware och kernel. Vissa ROMs jag tittat på bygger på Samsungs senaste firmware, men en entusiastbyggd kernel. Hur påverkar det min mobil?

2. mEmNiC

mEmNiC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Kernel är till exempel det som betstämmer om/när t.ex processorn ska klockas upp och isåfall hur högt eller om den ska stanna kvar på samma "hastighet".

Man kan säga att en kernel är det som är mellantinget mellan mjukvaran och hårdvaran.

Hoppas jag inte är ute och cyklar nu bara hehe