Fishing Report - fångstapp

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av sveijk, 19 dec 2011.

1. sveijk

sveijk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tjena,

Har knåpat ihop en app där man ska kunna registrera sina fångster. Har bara haft möjlighet att testa den riktigt på en Nexus S så kommentarer och rapporter om problem/fel mottages tacksamt.

Har lite funderingar om det fungerar att ta foton på alla telefoner så som jag implementerat det då det verkar skilja lite hur det hanteras så det vore intressant att få feedback på.

https://market.android.com/details?id=com.remarc.fishcomp

/Sveijk

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Bra idé! Jag kan tyvärr inte kolla kameran eftersom jag får force closes varje gång jag trycker på create. Jag kan inte heller trycka på report eftersom rutan bara blinkar till innan den försvinner. Jag har SGS med cyanogenmod 7.1

sveijk gillar detta.
  3. sveijk

sveijk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack för testen!

Det låter ju konstigt. Har haft liknande rapport från en HTC Hero. Ska se om jag kan ändra koden och få det att fungera på fler mobiler. Förhoppningsvis hinner jag lägga upp en ny version ikväll.

/Sveijk

4. Senap

Senap Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Testade med Nexus S, ICS 4.0.3

Wow, det här med att den har koll på vädret och platsen var ganska oväntat och fräckt. Jag gillar att den har en väldigt standard gränssnitt, man vet precis var man ska trycka för att navigera runt.

Jag fick också force close efter att jag tog bilden, när programmet höll på att bearbeta bilden:
    Kod:
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): FATAL EXCEPTION: AsyncTask #1
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): java.lang.RuntimeException: An error occured while executing doInBackground()
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at android.os.AsyncTask$3.done(AsyncTask.java:278)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at java.util.concurrent.FutureTask$Sync.innerSetException(FutureTask.java:273)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at java.util.concurrent.FutureTask.setException(FutureTask.java:124)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at java.util.concurrent.FutureTask$Sync.innerRun(FutureTask.java:307)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at java.util.concurrent.FutureTask.run(FutureTask.java:137)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor.runWorker(ThreadPoolExecutor.java:1076)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor$Worker.run(ThreadPoolExecutor.java:569)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at java.lang.Thread.run(Thread.java:856)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): Caused by: java.lang.OutOfMemoryError
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at android.graphics.Bitmap.nativeCreate(Native Method)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at android.graphics.Bitmap.createBitmap(Bitmap.java:605)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at android.graphics.Bitmap.createBitmap(Bitmap.java:551)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at com.remarc.fishcomp.task.PictureUtil.rotateBitmap(PictureUtil.java:69)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at com.remarc.fishcomp.ui.CreatePhotoFragment$SavePhotoTask.savePhoto(CreatePhotoFragment.java:346)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at com.remarc.fishcomp.ui.CreatePhotoFragment$SavePhotoTask.doInBackground(CreatePhotoFragment.java:321)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at com.remarc.fishcomp.ui.CreatePhotoFragment$SavePhotoTask.doInBackground(CreatePhotoFragment.java:1)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at android.os.AsyncTask$2.call(AsyncTask.java:264)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	at java.util.concurrent.FutureTask$Sync.innerRun(FutureTask.java:305)
    12-20 22:24:30.863: E/AndroidRuntime(2369): 	... 4 more

Försökte även ta en bild från galleriet som fiskbild men det hände ingenting när jag valde bilden.

På "Create Place" så kommer det upp ett tomt felmeddelande bakom "vill du spara eller discard"-dialogen. Jag hade gärna sett en knapp som bara plockar fram min lat/lon koordinater så att man slipper fylla i själv, men jag antar att du redan har det på din TODO-lista :)

Hoppas det här hjälper :)

sveijk gillar detta.
  5. sveijk

sveijk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tackar! Har försökt hitta felet men inte kommit fram till något då det fungerar på min telefon.

Det är lurigt att hantera bilderna när de är så stora och har man lite för lite minne blir det ibland såhär. Antagligen händer exakt samma sak om man använder galleriet eftersom jag skalar bilderna på samma sätt där. Jag måste nog göra det på ett annat sätt.

Har sett att det ibland kommer upp ett tomt felmeddelande. Den ska varna för att namn inte kan vara tomt. Eftersom det är aktiviteten som sköter det hela så kan det vara så att text-resursen försvinner på något vis.

Har funderat på att man ska kunna hämta in koordinaterna med en knapp men sköt det på framtiden. Borde vara hyffsat enkelt.

Tack för kommentarerna, uppskattas.

/Sveijk

6. sveijk

sveijk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har fixat en uppdatering nu. Ändrat lite i hanteringen av bilder samt fixat action-bar för ICS.

7. hultqvist

hultqvist Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bra initiativ! Har funderat på en sån app ett tag...

Dock får jag bara FC så fort jag trycker på Create catch. :(

Jag kör en SE Xperia Ray med orginal-FW (2.3.4).

sveijk gillar detta.
  8. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag fick en uppdatering igår men den löste inte mina problem :( men jag får ha tålamod. Dock har jag inte fått någon idag

9. sveijk

sveijk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har fått rapporten på din krasch hulqvist. Verkar vara detta som jag inte tagit i beaktande: android - app crashes if gps never ben used - Stack Overflow. Jag ska kolla på detta.

Uppdateringen tidigt igår rättade inte dessa problem. Uppdateringen inatt 0.8.4 kan lösa problemen med bilderna. Har för övrigt också märkt att Market är lite trög att ta in uppdateringar men om man aktivt söker efter appen så brukar den hoppa till.

Tack för feedback iallafall!

/Sveijk

10. sveijk

sveijk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu borde problemet med FC då man klickar på Create catch vara fixat. Har lagt upp ny version 0.8.5.

Hör gärna av dig lassekongo om det löser (eller för den delen inte löser) problemen med att lägga till bilder.

/Sveijk

11. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det löser sig inte riktigt. Jag kommer dock lite längre. När jag har tryckt på create så hinner jag läsa lite på sidan jag kommer in på, men sedan blir det force close igen :(

12. sveijk

sveijk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ok, det verkar som det blir ett följdfel på fixen jag gjorde. Nu när ingen location rapporteras försöker den ändå skapa den. Problemet är att den är null så då kastas ett exception.

Har du aktiverat att så att telefonen har tillgång till din plats-data (GPS-aktiverad och/eller plats via Wifi/Nätverk). Programmet ska iofs inte krascha ändå men bara för att testa.

/Sveijk

13. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det kraschar även med gps på. Dock hinner den börja ladda innan appen dör

14. sveijk

sveijk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tror jag har fixat det problemet nu.

Verkar konstigt att den kraschar även när du har GPS:en aktiverad. Å andra sidan kanske den inte får någon fix och inte tar location från nätverket vilket kan resultera i detta?

/Sveijk

15. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Position via nätverket är aktiverat. Efter senaste uppdateringen kraschar det inte om jag har gps på, men om jag inte har det blir det force close :(

sveijk gillar detta.
  16. sveijk

sveijk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

17. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Tackar! Nu funkar det att gå in på create :) dock får jag force close när jag ska ta en bild med kameran :P Att ta bilden går bra men när jag har tryckt på ok i kameraappen får jag force close igen.

18. sveijk

sveijk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Härligt! En sak fixad iallafall.

Antagligen är det problem med minnet igen. Jag måste nog komma på ett smartare sätt att hantera bilder från kameran med. Jag återkommer när jag tror att jag fixat det.

/Sveijk

19. sveijk

sveijk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej,

Efter lite julpaus har jag gjort en del uppdateringar. Hanteringen av bilder är ändrad (igen) så förhoppningsvis ska det fungera bättre. Har även gjort en del andra mindre buggfixar.

Prova gärna om det fungerar bättre nu.

/Sveijk

20. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Nu funkar kameran :) Dock blir det force close när jag väljer ett foto från galleriet

sveijk gillar detta.