Problem: Fitbit

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av kajsthlm, 21 maj 2014.

1. kajsthlm

kajsthlm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej, är det någon av er som använder Fitbit stegräknaren som följer med som standard?

Till att börja med vill jag poängtera att stegräknaren är något missvisande, felmarginalen kan ligga på runt 100 steg men det köper jag eftersom jag inte har någon sensor.

Men det som stör mig är att när man går in i appen och kollar brända kalorier så visar den 1018 kalorier för ca 2000steg, vilket är helt orimligt. Först funderade jag över om det är någon annan enhet men så är givetvis inte fallet. Vidare funderade om det var kalorier och inte kilo kalorier (kcal) som den räknar på men det stämmer inte heller för den rekommenderar en foodplan på 1226 calories för en dag. Så jag menar jag bränner 1018 på att bara gå 2000steg vilket motsvarar ca 1,5km promenad.

Nää jag fattar inte logiken, är det något fel på min telefons sensor eller har ni andra samma problem?

2. MSIOCGenie

MSIOCGenie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Jag tror att den också räknar med de kalorier kroppen bränner av att bara vara igång, alltså totalt mängden kalorier man ska ha bränt under dagen. Men det blir ju missvisande då man vid styrketräning för överkroppen bränner mycket kalorier men det kommer fitbit inte ta med.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

3. Keisu

Keisu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Så är det ju. Folk som tror på allvar att appar som mäter/beräknar kaloriförbrukning, fettprocent m.m. ger något annat än ett i de flesta fall gravt ungefärligt resultat behöver gå tillbaka till skolan. Med mer data kan de göra mer. Det här vet nog de flesta här. Om appen t ex vet att du går till gymmet och du skriver in dina set, rep samt tyngd så får man ett bättre resultat. Stegräknaren mäter hyfsat din "dagliga motion" dock , vilket alltid är bra för att kunna beräkna sitt kaloriintag. Det man gör dagligen är ju för de allra flesta den viktigaste delen för att hålla sig i form och hålla vikten. Fixa era 10000 steg och lägg till en annan god vana, t ex gym, så gör ni mer än de flesta. 10000 steg uppnår jag av två promenader med hunden varje dag.

4. MSIOCGenie

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Haha når aldrig över 10000, så konditionen är inte på topp. Men håller mig i form med styrketräning och god kost, funkar det med Men precis som du säger, för att såna appar ska ge något annat än väldigt grova resultat så behöver de otroligt mycket information.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Kcal bränning och uträkning är ju en hel vetenskap i sig. Är ju sjukt grova uppskattningar som alla appar gör. Är väl nästan bara skidlandslaget som räknar exakta saker ;).

6. Poteta

Poteta Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Följde det med en stegräknare?? Inte i min lur iaf.
    Fast jag har Fitbits armband och app så jag får mina steg ändå.

7. MSIOCGenie

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Telefonen har inbyggd, starta fitbit

8. hilmer

hilmer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan tillägga att det inte fungerar speciellt bra med stegräknaren om man har telefonen i en bilhållare, jag kör lastbil och får runt 10 000 steg på en arbetsdag... Inte speciellt rimligt när man suttit och kört en hel dag haha. Har väl antagligen mer att göra med sensorn än appen...

9. Poteta

Poteta Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag tror inte jag hade appen innan jag tankade hem den. Det gjorde jag när jag köpte armbandet. Jag kan iof ha missat appen innan jag hade armbandet eftersom jag inte visste vad Fitbit var...
    Så alla får appen förinstallerad? Eller gäller det bara brandade lurar kanske?

Haha, samma om man kör åkgräsklippare kan jag lova... 50 min "very active" och en j**la massa steg! Å då är det armbandet och inte telefonen som känner av stegen.

Bifogade filer: