Fråga: Fitnessband vs smartklocka

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Mr_Svahn, 11 okt 2024.

1. Mr_Svahn

Mr_Svahn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej,

Har länge kikat på smartklocka för träning och köpte nyligen Galaxy Watch Ultra spontant då den var nedsatt kraftigt.

Egentligen är den overkill för mig och riskerar att ta över mitt intresse för analoga klockor. ;)

Jag söker egentligen en sk fitnesstracker likt Galaxy Fit 3, Huawei Band 9 eller Redmi Band 9.

Trots flertal videos och recensioner förstår jag inte vilken som vore bäst eller om jag bara skall behålla Ultran...

Någon som har tips på vilket band (eller klocka) för nedan krav.

- Bra HR monitor för löpning primärt
    - Enkel synkning till strava
    - Korrekt stegräknare
    - Bonus vore notiser från messenger men egentligen oviktigt.

Använder en Samsung Galaxy S21 idag men är öppen för alla Androidlurar när denna dör.

Ultran löser allt och skulle även göra så att jag kan lämna mobilen hemma på löpturen tack vare Spotify i klockan men kostar också 4500 kontra fitnessbanden som ligger på 1/4 av det.

2. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    731

MINA ENHETER

Med dom kraven tror jag du kan välja vilket band som helst faktiskt, men är det viktigt att HR visar korrekt så försök att hitta ett specifikt test på det, t ex:
    Fitbit Charge 6 In-Depth Review

3. pacc

pacc Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    450
    Jag tyckte ändå att det det var ett lyft att slippa ha med telefonen, enklare att komma ut och träna,
    men då har jag garmin så det är ändå ett litet steg att testa inbyggda funktioner mot appar och synka.

Utifrån det så behövs det ändå en viss nivå för att HR och GPS ska vara på rätt nivå för att slippa bry sig,
    GPS gör ju att banden försvinner och HR är ändå rätt sketchy även på dyrare enheter - jag gissar att du får dra åt en tyngre klocka som samsung ultra ganska hårt för att hänga med bättre och glappa mindre.
    Men jag ser inte att de enklare garmins är tillräckligt billiga för att jag tycker att du ska välja dom instället för samsung, utan lär dig den klockan du har och kör på.

Annars har väl amazfit nog utvecklats bra, vad jag förstår har xiaomi bytt till en egen lösning och börjar om från noll när det gäller sensorer och huawei är huawei då kan du nog välja samsung istället.
    Jag hoppades ett tag på att någon av dom skulle bli riktigt bra, men sedan köpte jag en dyrare klocka och slutade att bry mig.

Samsung Galaxy Watch Ultra In-Depth Review: Finally Accurate?

4. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    727

MINA ENHETER

Jag skulle nog sikta på att försöka hitta en gammal Garmin Fenix 5-6. Du kan ju synka mot strava och de har även ett webbgränssnitt där du kan se din data/program/banor :)

HakanC gillar detta.
  5. Mr_Svahn

Mr_Svahn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fitbit charge 6 och liknande size känns som något jag kunnat rocka på högern samtidigt som jag använder mina vanliga klockor på vänstern. Har även sneglat på Huawei Watch Fit 3 som verkar omtyckt i samma prisklass.

Instämmer helt med tankegången att lämna mobilen hemma. Ofta springare jag dock med en löparvagn och 1 åring så det är ingen dealbreaker just nu.

Vad jag förstått ska de Galaxy klockor som släpptes i somras ha en ny typ av HR sensor som är väldigt bra (av det jag sett på Youtube).

Dock är både Galaxy Ultra och div Garmin stora as men det är väl mest en vanesak. Brukar mest använda 39-42mm klockor.

Tack för input, är Garmins gränssnitt överlägset övriga för fitness?

Har haft en Garmin 1030 edge cykeldator som fungerade utan klagomål på synkningen så deras klockor kanske är lika smidiga.

6. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    731

MINA ENHETER

Om huvudsaklig fokus är träning och du ska träna seriöst så är Garmin, Polar eller dylikt bäst. Dom har en uppsjö med funktioner kring träning t ex. rekomendation på återhämtningstid, prestationsdata, förslag på träningspass baserat på din status, träningsberedskap o.s.v

HakanC gillar detta.
  7. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    727

MINA ENHETER

Helt solklart :)

8. pacc

pacc Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    450
    Du trycker på en knapp ett par gånger så startar du en träning,
    men det viktiga är egentligen att man kan lita på att det blir rätt också vilket är lite si och så med fitnessarmband och en app som ska få gps'en på telefonen att fungera utan att den sätts i sparläge.

Jag tycker nog att garmin saknar de billiga alternativen från förr då även 255 och 165 är rätt dyra,
    men sonen har en 245 som jag köpte för en femhundring som han bara tar på sig när han ska träna så det upplägget funkar fint. Men konkurrenterna har kommit ikapp, samsung ultra är nog ett alternativ ändå.